Jesper Højte Stenbæk
Fagchef, Transport & Infrastruktur
Dansk Erhverv
J.nr. 2020-8033
Den
Kære Jesper Højte Stenbæk
Tak for dit brev af den 22. april 2020 om miljøzoner.
Først og fremmest vil jeg gerne kvittere for, at I som brancheorganisationer for
transporterhvervet går i dialog med mig og mit ministerie for at gøre opmærksom
på, hvordan miljøzoner påvirker jeres erhverv.
Der er fortsat adgang til dispensation. Det gælder både i forhold til
specialkøretøjer, hvor det er dyrere at skifte køretøjet ud med et nyt, og hvor det
kan være vanskeligt at eftermontere partikelfiltre, og mere generelt i forhold til
virksomheder, der bliver atypisk hårdt ramt.
Der er monteret mange partikelfiltre på køretøjer som følge af de nuværende
miljøzoneregler, og disse filtre har også fungeret ved bykørsel. Eftermontering af
partikelfiltre på Euro IV og Euro V køretøjer stiller dog større krav til tilpasningen
end på ældre køretøjer, da disse køretøjer allerede har andet
forureningsbegrænsende udstyr, som et partikelfilter skal fungere sammen med.
Jeg har tillid til, at Miljøstyrelsen vil håndtere dispensationsager på en måde, der
på behørig vis giver erhvervet mulighed for at tilpasse sig de nye krav.
I kommenterer ligeledes på, at fremrykningen af trinkrav nr. 2 til den 1. januar
2022 kan være udfordrende. Regeringen havde stor forståelse for, at I løftede
problematikken om ligebehandling af Euro V og EEV køretøjer. Vognmænd, der
har investeret i at være på forkant med den grønne dagsorden, skal ikke komme i
klemme i en datoregel, når lastbilerne solgt før og efter skæringsdatoen opfylder
de samme miljøkrav. Med fremrykningen af trinkrav nr. 2 til den 1. januar 2022
sikrer vi, at lovforslaget har en mindre, men positiv miljøeffekt, og på den måde
har erhvervet stadig passende tid til at indrette sig på kravene.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk