Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 170
Offentligt
2192174_0001.png
Michael Nielsen
Administrerende Direktør Dansk Person Transport
[email protected]
Den 15. maj 2020
Kære Michael Nielsen
Tak for dine henvendelser af 22. april 2020 om miljøzonereglerne.
Sod fra dieselkøretøjer er kræftfremkaldende og bør begrænses mest muligt. Det er
derfor vigtigt for mig at bevare den miljømæssige balance i de miljøzonekrav, som
træder i kraft til sommer og i 2022.
Der er fortsat adgang til dispensation. Det gælder både i forhold til
specialkøretøjer, hvor det er dyrere at skifte køretøjet ud med et nyt, og hvor det
kan være vanskeligt at eftermontere partikelfiltre, og mere generelt i forhold til
virksomheder, der bliver atypisk hårdt ramt. Jeg har tillid til, at Miljøstyrelsen
også denne gang vil håndtere dispensationsager på en måde, der på behørig vis
giver erhvervet mulighed for at tilpasse sig de nye krav.
På baggrund af transporterhvervets henvendelser og belysning af udfordringer,
har regeringen lyttet til erhvervet i forbindelse med lovforslaget ved at sikre en
ligebehandling af Euro V og EEV-køretøjer. Men, som jeg lagde ud med i brevet, er
det vigtigt at sikre miljømæssig balance, og derfor fremrykker vi trinkrav nr. 2 til
den 1. januar 2022. På den måde har erhvervet stadig passende tid til at indrette
sig på kravene.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk