Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 170 endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Administrerende Direktør Erik Østergaard
Dansk Transport og Logistik
J.nr. 2020-8033
Den
Kære Erik Østergaard
Tak for dine henvendelser af 23. marts og 22. april 2020 om miljøzonereglerne.
Sod fra dieselkøretøjer er kræftfremkaldende og bør begrænses mest muligt. Det er
derfor vigtigt for mig at bevare den miljømæssige balance i de miljøzonekrav, som
træder i kraft til sommer og i 2022.
Ved indførelse af de første miljøzonekrav i 2008 og 2010 blev tunge køretøjer, der
var mere end 3 år og 9 måneder gamle, omfattet. Det var naturligvis forbundet
med en ikke uvæsentlig udgift for erhvervslivet, men kombineret med en række
overgangsdispensationer blev kravene gennemført af vognmandserhvervet. Når de
nye krav er fuldt implementeret som foreslået, 1. januar 2022, vil alle tunge
køretøjer, der er 8 år eller ældre være omfattet.
Der er fortsat adgang til dispensation. Det gælder både i forhold til
specialkøretøjer, hvor det er dyrere at skifte køretøjet ud med et nyt, og hvor det
kan være vanskeligt at eftermontere partikelfiltre, og mere generelt i forhold til
virksomheder, der bliver atypisk hårdt ramt. Jeg har tillid til, at Miljøstyrelsen
også denne gang vil håndtere dispensationsager på en måde, der på behørig vis
giver erhvervet mulighed for at tilpasse sig de nye krav.
På baggrund af transporterhvervets henvendelser og belysning af udfordringer,
har regeringen lyttet til erhvervet i forbindelse med lovforslaget ved at sikre en
ligebehandling af Euro V og EEV-køretøjer. Men, som jeg lagde ud med i brevet, er
det vigtigt at sikre miljømæssig balance, og derfor fremrykker vi trinkrav nr. 2 til
den 1. januar 2022. På den måde har erhvervet stadig passende tid til at indrette
sig på kravene.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk