Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 164
Offentligt
2193152_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 18. maj 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 23 til L 164, forslag til lov om ændring af lov om
naturbeskyttelse (Forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer), stillet
den 11. maj 2020 af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 23 til L 164
”Professor
Carsten
Rahbek, Københavns Universitet, citeres i artiklen ”Professor afviser kritik af
sprøjteforbud: ”Det er ikke et stort løft af naturen, men jeg vil ikke kalde det symbolpolitik””, Altinget,
den 1. maj 2020 for, at et forbud mod gødskning, sprøjtning og omlægning
vil ”give bedre vilkår for en
række almindelige arter”. Og i samme artikel citeres han for ”at forslaget ikke gavner de truede arter”.
Vil ministeren redegøre for, hvordan dette hænger sammen med lovforslagets bemærkninger, hvoraf
det fremgår, at
”Dermed vil lovforslaget også understøtte Danmarks opfyldelse af naturdirektivernes
grundlæggende forpligtelser om henholdsvis sikring af gunstig bevaringsstatus for naturtyper og arter
(habitatdirektivet)”? Mener ministeren, at det i lyset af den aktuelle
biodiversitetskrise er
hensigtsmæssigt at påføre landmænd store værditab for at forbedre vilkårene for de almindelige
arter?”
Svar
Naturen i Danmark er i tilbagegang, og der er brug for mange forskellige indsatser, hvis denne
udvikling skal bremses. Lovforslaget vil forbedre naturbeskyttelsen på ca. 37.000 ha § 3-beskyttede
arealer. Nogle af disse arealer har i dag en begrænset naturværdi men potentiale til at udvikle
naturværdierne. Ved at gennemføre det foreslåede forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning vil
der blive bedre levevilkår for en række dyr og planter på de berørte arealer. I første omgang skabes
bedre livsbetingelser for de mere almindelige arter. På sigt vil flere og flere arter kunne leve og trives
på arealerne.
Forbuddet vil efter Miljø- og Fødevareministeriets vurdering blandt andet understøtte forpligtelsen
efter habitatdirektivet til at sikre opretholdelse eller genopretning af gunstig bevaringsstatus af den
beskyttede naturtype strandeng. Endvidere vurderes forbuddet at forbedre levevilkårene for en række
arter beskyttet efter habitatdirektivets bilag IV, f.eks. spidssnudet frø og springfrø.
Jeg kan i øvrigt henvise til svar på spørgsmål nr. 12 til L 164.
Lea Wermelin
/
Charlotte Brøndum
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk