Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 160
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: NAERSOM 
Sagsbeh.: DEPLSL 
Koordi eret  ed:  
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Christiansborg, den 9. juni 2020 kl. 15.30-16.30, Lokale 2-080n, Folketingets Sundheds-
og Ældreudvalg]
Samråd A til L 160 om ny model for voksentandplejen
Spørgsmål er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V) og Liselott
Blixt (DF).
Samrådsspørgsmål A til L 160:
Hvad kan ministeren oplyse om kommende forhandlinger om de
fremtidige rammer for voksentandplejen, herunder grundlaget for
forhandlingerne og forhandlingernes forventede forløb og varighed?
Tak til samrådsspørgerne for spørgsmålet.
Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg tror, at vi alle sammen
i Folketinget er lige interesseret i, at vi får fundet og
forhandlet en ny model for voksentandplejen.
Vi må erkende, at arbejdet har været længe undervejs.
Som jeg har oplyst til Folketinget, så var det hensigten, at jeg
ville indkalde til politiske forhandlinger her i foråret, men
jeg kan konstatere, at det desværre ikke var muligt på grund
af andre omstændigheder, så nogle planer er blevet rykket.
En ny model for voksentandplejen er en prioritet for
regeringen, og jeg forventer derfor også at indkalde til
forhandlinger snarest muligt, når situationen tillader det.
L 160 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/6-20, til sundheds- og ældreministeren
 
***
Tilbage i 2018 indgik alle Folketingets daværende partier en
politisk aftale om, at der skal opstilles nye rammer for
voksentandplejen.
Blandt aftalepartierne var der enighed om, at der i arbejdet
skulle undersøges modeller for voksentandplejen, som kan:
Og jeg citerer
- ”understøtte og udbygge den gode og tværfaglige
forebyggelsesindsats i Danmark
- understøtte bedre overgange mellem børne- og
ungetandplejen og voksentandplejen
- understøtte social lighed i tandsundhed, og
- understøtte lavere og mere rimelige priser i tandplejen”
Og at dette skulle ske inden for den eksisterende økonomiske
ramme.
Det er indholdet af aftalen.
Jeg var ikke med til at lave aftalen, men synes da, at det er
nogle gode ting alle sammen. Jeg må dog nok være ærlig og
sige, at de her ting:
- Udbygge en god og tværfaglig forebyggelsesindsats
Side 2
L 160 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/6-20, til sundheds- og ældreministeren
 
- Bedre overgang mellem børne- og ungetandplejen og
voksentandplejen
- Understøtte social lighed
- Understøtte lavere og mere rimelige priser
Alt sammen inden for den eksisterende økonomiske ramme.
Det var det, som partierne den gang blev enige om.
Nu har vi så et lovforslag, som udvider den økonomiske
ramme. Det, synes jeg, er positivt.
Jeg må også sige, at noget af det her er for mig at se ikke
muligt, hvis man ikke er klar til at udvide den økonomiske
ramme. Det har vi så gjort med finansloven og det
lovforslag, som vi aktuelt behandler.
Det er ikke en del af udmøntningen af den politiske aftale,
men opfylder alligevel en del af målene i den politiske aftale.
Nemlig målet om at understøtte social lighed i tandsundhed
og faktisk forbedres forebyggelsesindsatsen også med dette
forslag. Det sker ved at bruge flere penge.
For mig at se, så er det vanskeligt at nå fire så gode konkrete
udbygninger, uden at man også er klar til at der skal følge
penge med. Det er vi klar til med det her forslag.
***
Det fremgår endvidere af den politiske aftale, og jeg citerer
igen:
Side 3
L 160 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/6-20, til sundheds- og ældreministeren
 
”Aftalepartierne er enige om, at der skal gøres status for
modeller og forslag herom primo 2019 med henblik på
udarbejdelse af et samlet forslag til organisering af
voksentandplejen”
Der skulle altså være nogle modeller klar i primo 2019.
Jeg var der af gode grunde ikke den gang og ved ikke,
hvorfor man ikke var klar til at forhandle den gang.
Hvad der er sket i perioden fra aftalens indgåelse til starten
af 2019, det ved jeg af gode grunde ikke. Men jeg kan
konstatere, at da jeg overtager området, så er der ikke
modeller, som jeg vurderer rammer målene i den politiske
aftale. Det vil sige, at jeg er nødt til at gå videre med
arbejdet.
Det er ikke for at kritisere min forgænger. Jeg synes, at det er
en svær opgave, at løse problemerne uden flere penge, så det
vil kræve nogle hårde politiske prioriteringer og nogle
gennemarbejdede modeller.
Jeg forstår godt, at det er kompliceret, men jeg må bare
konstatere, at man ikke nåede ikke den deadline, som man
havde sat.
***
Side 4
L 160 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/6-20, til sundheds- og ældreministeren
 
Den politiske aftale blev indgået i forbindelse med, at
Regionernes Lønnings- og Takstnævn opsagde
overenskomstaftalen med Tandlægeforeningen.
Da parterne skulle forhandle en ny overenskomstaftale, var
det ikke muligt at nå til enighed om den økonomiske ramme,
som gentagende gange var blevet overskredet.
I perioden 2015-2017 blev den økonomiske ramme for
tilskud til behandling hos praktiserende tandlæger
overskredet med op mod 20 procent. Det svarer til ca. 280
mio. kr.
Her er det vigtigt for mig at påpege, at selvom der nu i to år
ikke har været en overenskomstaftale på området, så har
danskerne stadig modtaget tandbehandling. Området har
været reguleret via sundhedsloven og det vil være gældende,
til en ny model for voksentandplejen foreligger.
Den økonomiske ramme på omkring 1,4 mia. kr. blev ikke
ændret, da overenskomstaftalen blev opsagt og i perioden fra
1. juni 2018 til 30. november 2019 er rammen også blevet
overskredet, men nu kun med omkring 38 mio. kr.
Altså en væsentlig lavere rammeoverskridelse.
Vi kom fra en overskridelse på ca. 280 mio. kr. til en
overskridelse på ca. 38 mio. kr. Altså en mindre
rammeoverskridelse.
***
Side 5
L 160 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/6-20, til sundheds- og ældreministeren
 
Vi kan samtidigt konstatere, at danskernes tandsundhed
overordnet set er god og har også overordnet set forbedret
sig markant i løbet af de seneste årtier.
Men vi har stadigvæk et stort ulighedsproblem i forhold til
danskernes tandsundhed.
Borgere med lavest indkomst har entydigt den dårligste
tandsundhed. Samtidig får borgere med laveste indkomst en
mindre andel af tilskud til voksentandplejen end borgere med
den højeste indkomst.
Prøv lige at hør det igen: borgere med den laveste indkomst
får en mindre andel af tilskuddet end borgere med den
højeste indkomst. Sådan er systemet i dag.
Det er sådan, at jo mere man går til tandlæge, jo større andel
får man af den samlede økonomiske ramme til tilskud.
Det understøtter en ulighed, som er der i forvejen, og jeg
mener, at denne mekaniske er med til at øge uligheden, og
derfor er det også svært at forklare og forsvare denne
mekanisme.
Generelt skal vi bekæmpe ulighed i sundhed, og det gælder
selvfølgelig også tandsundheden. Det er målet for mig. Det
skal vi lave om på.
***
Side 6
L 160 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/6-20, til sundheds- og ældreministeren
 
Mit ministerium arbejder, i samarbejde med andre
ministerier, på at opstille en model, som kan danne
udgangspunkt for politiske forhandlinger.
Så når jeg tidligere har sagt, at der har været behov for
yderligere analyser, så handler det bl.a. om, at man kigger
ned i den struktur, der er i det nuværende tilskudssystem. Og
det arbejde er stadig i gang.
Det handler om, at vi skal vide, hvordan ydelserne fordeler
sig aktuelt i forhold til alder, sociale forhold mv., og hvordan
de vil fordele sig, hvis man ændrer modellen..
Vi er simpelthen nødt til at vide meget, for at vi kan gøre
tingene bedre. Og vi skal gøre det bedre.
***
At vi skal gøre det bedre handler ikke nødvendigvis kun om
tilskudsstrukturen. Det er eksempelvis også nærlæggende at
se på de mange forskellige tandplejeordninger, som findes i
dag.
Der findes aktuelt 14 tandplejeordninger, og vi er, med
socialtandplejen, ved at etablere tandplejeordning nummer
15.
Jeg vurderer, at 15 forskellige ordninger er mange, og jeg
vurderer også, at vi kan nå til et sted, hvor vi kan sige, at det
er for mange. Det vil derfor også være godt, hvis vi kan gøre
området mere simpelt.
Side 7
L 160 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/6-20, til sundheds- og ældreministeren
 
Når det er sagt, så er jeg glad for, vi kunne blive enige med
SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet om en
finanslovsaftale, hvor vi netop afsatte midler til gratis
tandpleje til de mest socialt udsatte borgere.
Det er der virkelig behov for.
Og jeg er glad for den brede opbakning til lovforslaget, er i
folketingssalen i øjeblikket, og som vi skal 2. og 3. behandle
inden for de næste par uger.
At der kan tilbydes gratis tandpleje til de borgere, som har
det allersværest, det er første skridt på vejen i at skabe mere
lighed i tandsundheden i Danmark.
***
Når der spørges mere konkret ind til, hvad man kan forvente
af forhandlingerne, så vil jeg sige, at det er hensigten, at
regeringen kommer med et udspil til en ny model inden for
rammerne af kommissoriet.
Det håber jeg, at alle Folketingets partier vil være med til at
forhandle om.
Men hvad det udspil kommer til at indeholde, hvor mange
forhandlingsmøder, der vil være, og hvilke datoer de vil
blive holdt på, det kommer jeg ikke til at fremlægge en
konkret plan for i dag.
Tak for ordet.
Side 8
L 160 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 9/6-20, til sundheds- og ældreministeren
 
Side 9