Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158
Offentligt
2171031_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: SUMMPE
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1151076
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 50 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 50:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der betyder, at beboere på
asyl- og udrejsecentre: asylansøgere, afviste asylansøgere, udlændinge på tålt ophold
og kriminelle udviste udlændinge meddeles udgangsforbud og ikke kan modtage be-
søg, indtil Corona-krisen er overstået?
Begrundelse: Som reglerne er i dag, så er de nævnte persongrupper ikke frihedsberø-
vede, hvorfor de kan færdes frit og modtage besøgende. Det skal undgås at smitte
kommer ind på centret, hvilket blandt andet vil umuliggøre udsendelse til hjemlan-
det, hvis der pludselig skulle være mulighed for det.”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
et bidrag fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst følgende:
”1.
Udlændinge- og Integrationsministeren har forstået spørgsmålet således, at der
ønskes teknisk bistand til et ændringsforslag af udlændingeloven, som betyder, at der
kan træffes bestemmelse om udgangsforbud og ophør af besøg på landets asylcen-
tre, når det er nødvendigt for at forebygge udbredelse af Coronavirussygdom 2019
(COVID-19).
Et sådant ændringsforslag kan formuleres på følgende måde:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme
(Yderligere foranstaltninger for at forebygge og
inddæmme smitte med covid-19 m.v.) (L 158)
Af …
1)
Titlen affattes således:
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at beboere på asyl- og udrejsecentre meddeles udgangsforbud og ikke kan modtage besøg, indtil coronakrisen er overstået, til sundheds- og ældreministeren
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme og udlændingeloven
(Yderligere foranstaltninger for at forebygge og inddæmme smitte med covid-19
m.v.)«.
[Konsekvensrettelse]
2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022, som senest ændret ved lov nr.
1591 af 27. december 2019, og ved § 14 i lov nr. 1559 af 27. december 2019, foreta-
ges følgende ændring:
1.
Efter § 42 m indsættes:
Ȥ
42 n.
Udlændingestyrelsen kan bestemme, at der indføres midlertidigt udgangs-
forbud for alle udlændinge, der er indkvarteret på et indkvarteringssted, jf. § 42 a,
stk. 5, når det anses for nødvendigt af hensyn til at forebygge udbredelsen af coron-
avirussygdom (COVID-19).
§ 42 o.
Udlændingestyrelsen kan bestemme, at der indføres midlertidige begrænsnin-
ger i adgangen til indkvarteringssteder, jf. § 42 a, stk. 5, for besøgende, herunder et
fuldstændigt forbud mod besøg, når det anses for nødvendigt, af hensyn til at fore-
bygge udbredelsen af coronavirussygdom (COVID-19).«.
[Udgangsforbud og ophør af besøg]
Bemærkninger
Til § 01
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 42 n foreslås det, at Udlæn-
dingestyrelsen kan fastsætte et udgangsforbud for alle udlændinge, der er indkvarte-
ret på indkvarteringssteder efter udlændingelovens § 42 a, stk. 5. Det omfatter såle-
des alle asylcentre, herunder modtage-, opholds-, hjem- og udrejsecentre.
Udgangsforbuddet vil således også omfatte alle udlændinge, herunder alle asylansø-
gere, afviste asylansøgere, udlændinge på tålt ophold, kriminelle udviste udlændinge,
som er indkvarteret på indkvarteringssteder efter Udlændingestyrelsens bestem-
melse.
Udgangsforbuddet indebærer, at alle udlændinge, der er indkvarteret på indkvarte-
ringssteder efter Udlændingestyrelsens bestemmelse, vil være omfattet af en generel
regel, der forbyder dem at forlade indkvarteringsstedet.
Formålet med den foreslåede bestemmelse i § 42 n er at undgå smitte og spredning
af covid-19 for beboere på et indkvarteringssted, også fordi smitte af en udlænding
vil betyde, at der i en periode ikke kan ske udsendelse til hjemlandet, når muligheden
herfor måtte opstå.
Side 2
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at beboere på asyl- og udrejsecentre meddeles udgangsforbud og ikke kan modtage besøg, indtil coronakrisen er overstået, til sundheds- og ældreministeren
Der er tale om et midlertidigt udgangsforbud, idet formålet er at begrænse smitte og
spredning af covid-19, og forbuddet vil således kun gælde, indtil Corona-krisen er
overstået. Det forudsættes således, at udgangsforbuddet kan iværksættes for en pe-
riode på som udgangspunkt op til 14 dage ad gangen.
Med forslaget forudsættes det, at politiet vil skulle yde bistand som led i håndhævel-
sen af ovennævnte tiltag. De konkrete ressourcemæssige konsekvenser for de be-
rørte myndigheder vil skulle afdækkes nærmere.
Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 42 o foreslås det, at Udlæn-
dingestyrelsen kan bestemme, at udlændinge, der er indkvarteret på indkvarterings-
steder, jf. § 42 a, stk. 5, ikke kan modtage besøg. Det omfatter således alle asylcentre,
herunder modtage-, opholds-, hjem- og udrejsecentre.
Forbuddet mod besøg vil således også omfatte alle udlændinge, herunder alle asylan-
søgere, afviste asylansøgere, udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste udlæn-
dinge, som er indkvarteret på indkvarteringssteder efter Udlændingestyrelsens be-
stemmelse.
Formålet med den foreslåede bestemmelse i § 42 o er at undgå smitte og spredning
af covid-19 for beboere på et indkvarteringssted, også fordi smitte af en udlænding
vil betyde, at der i en periode ikke kan ske udsendelse til hjemlandet, når muligheden
herfor måtte opstå.
Adgangen til besøg på modtage-, opholds-, hjem- og udrejsecentre er ikke fastsat ved
lov, men er i dag i et vist omfang reguleret gennem husordener udarbejdet af de re-
spektive indkvarteringsoperatører. Husordenerne kan eksempelvis fastsætte ret-
ningslinjer om, at besøg afvikles på beboerens værelse.
Udlændingemyndighederne har som en del af inddæmningsstrategien allerede ind-
ført midlertidige tiltag, der skal mindske smittespredningen. Et af disse tiltag er et
stop for ordinære besøg på indkvarteringsstederne. Det indebærer dog, at der f.eks.
kan gennemføres besøg, der har karakter af samvær mellem et barn og en forælder,
eller at udlændingen kan få besøg af sin advokat eller en anden partsrepræsentant.
Der indsættes med den foreslåede bestemmelse i § 42 o en hjemmel til, at Udlændin-
gestyrelsen kan træffe beslutning om ophør af adgangen til besøg på alle indkvarte-
ringssteder i asylcentersystemet. Forslaget indebærer, at alle former for besøg ophø-
rer, herunder besøg fra familiemedlemmer, venner, advokater og andre partsrepræ-
sentanter. Det vil også omfatte besøg, der har karakter af samvær mellem et barn og
en forælder. De indkvarterede må i stedet opretholde telefonisk og elektronisk kon-
takt i den periode, hvor besøgsophøret er iværksat.
Der er tale om et midlertidigt ophør i adgangen til besøg, idet formålet er at be-
grænse smitte og spredning af covid-19, og ophøret vil således kun gælde indtil Co-
rona-krisen er overstået. Det forudsættes således, at Udlændingestyrelsen for en pe-
riode på som udgangspunkt op til 14 dage ad gangen kan indføre et ophør for alle for-
mer for besøg for at sikre, at de indkvarterede, personalet og myndigheder eller an-
dre, der måtte have deres daglige gang på stedet, ikke udsættes for smittespredning
fra udefrakommende personer.
Side 3
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at beboere på asyl- og udrejsecentre meddeles udgangsforbud og ikke kan modtage besøg, indtil coronakrisen er overstået, til sundheds- og ældreministeren
Med forslaget forudsættes det, at politiet vil skulle yde bistand som led i håndhævel-
sen af ovennævnte tiltag. De konkrete ressourcemæssige konsekvenser for de be-
rørte myndigheder vi skulle afdækkes nærmere.
2.
Jeg kan ikke støtte et sådant ændringsforslag.
For så vidt angår muligheden for at indføre et udgangsforbud for alle indkvarterede i
asylcentersystemet, kan jeg tilføje, at det ikke vurderes muligt inden for rammerne af
Danmarks internationale forpligtelser at indføre en sådan ordning.
Et udgangsforbud, der generelt og døgnet rundt afskærer udlændinge indkvarteret på
landets asylcentre fra at forlade indkvarteringsstedet, vil således have karakter af for-
skelsbehandling omfattet af artikel 14 sammenholdt med artikel 5 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) om den personlige frihed. EMRK artikel 14
stiller krav om, at forskelsbehandling skal kunne begrundes sagligt, hvilket indebærer,
at forskelsbehandlingen skal forfølge et anerkendelsesværdigt formål, og at der skal
være proportionalitet mellem det anvendte middel og det formål, der søges realise-
ret. Det er vurderingen, at et udgangsforbud som det beskrevne, som alene skal
gælde for udlændinge indkvarteret på landets asylcentre, men ikke for andre grup-
per, f.eks. personer indkvarteret på sociale botilbud o. lign., vil indebære forskelsbe-
handling, der ikke vil blive anset for et egnet og proportionalt middel til at opnå for-
målet om at forebygge og inddæmme smitte med COVID-19.
Det bemærkes i øvrigt, at formålet
at forebygge og inddæmme smitte med COVID-
19
vurderes at kunne opnås ved andre allerede iværksatte, mindre indgribende for-
anstaltninger. Der henvises i den forbindelse til svar på spørgsmål nr. 233 og 252 til
UUI (alm. del).
For så vidt angår forslaget om at indføre et fuldt ophør af alle former for besøg på
indkvarteringsstederne kan jeg tilføje, at Udlændingestyrelsen allerede har indført
stop for alle ordinære besøg, og der foretages således en helt konkret vurdering af,
om besøget er nødvendigt, f.eks. for at gennemføre et samvær mellem et barn og en
forælder. Besøg fra venner og bekendte er der således indtil videre sat en stopper
for.
Endelig bemærkes, at lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme (epidemiloven) og forskrifter udstedt i medfør af loven tillige finder an-
vendelse på alle indkvarterede udlændinge i asylcentersystemet.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Brit Gotthard Jensen
Side 4