Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCBO
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1150803
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 30 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 30:
”Hvordan
defineres private anbringelsessteder?”
Svar:
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede ændring af § 12 c, jf. lovforslagets
§ 1 nr. 10, at der vil kunne fastsættes regler om undtagelser til forbud eller restriktio-
ner for besøgendes adgang til offentlige og private anbringelsessteder og botilbud
m.v. på det sociale område.
Forslaget skyldes et behov for at beskytte de særligt sårbare personer, som kan op-
holde sig på disse steder, mod smittet med COVID-19.
Social- og Indenrigsministeriet har oplyst, at private anbringelsessteder til børn og
unge efter § 66, stk. 1, i lov om social service kan være:
•
•
•
•
•
Al e e, forstærkede og specialiserede plejefa ilier
og netværksplejefamilier
Eg e værelser, kollegier eller kollegielig e de opholdssteder
Opholdssteder
Selveje de døg i stitutio er
Pladser på efterskoler, frie fagskoler og frie
grundskoler med kostafdeling
Det er imidlertid ikke hensigten med ændringen af § 12 c, at gøre det muligt at fast-
sætte regler om forbud mod eller restriktioner for besøgende til børn og unge i pleje-
familier, men alene på institutionslignende anbringelsessteder som opholdssteder og
døgninstitutioner.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Charlotte Beierholm Olsen