Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 31-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: SUMMPE
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1157617
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 186 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen
(NB).
Spørgsmål nr. 186:
”Ministeren
bedes redegøre for klart og tydeligt, såfremt ministeren anvender be-
myndigelsen til at indskrænke eller anvende et påbud over for campingpladserne, vil
de så blive fuldt kompenseret? Og vil det blive betragtet som ekspropriation fsva. er-
statning? Der henvises til spm. 45, 46, 162 og 163.
”
Svar:
Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål nr. 45 til L 158, vil det afhænge af en
samlet vurdering ud fra en række momenter, om et indgreb efter epidemiloven i et
konkret tilfælde vil udgøre ekspropriation.
Om mulighederne for at opnå kompensation i andre tilfælde henviser jeg til, at det i
regeringens aftale med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Al-
ternativet om COVID-19-initiativer bl.a. er aftalt en kompensationsmodel for virksom-
hedernes faste omkostninger.
Det er aftalt, at erhvervsdrivende, som ved bekendtgørelse er påbudt fuldt lukket, i
denne periode vil blive kompenseret svarende til 100 pct. af de faste omkostninger.
Med lovforslaget foreslås en række nye handlemuligheder, så det sikres, at der er
handlerum, hvis det måtte vise sig nødvendigt. Dermed er det imidlertid ikke sagt, at
der nødvendigvis vil blive gjort brug heraf.
./.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Katrine Bisballe