Kulturudvalget 2019-20
L 154
Offentligt
2169748_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
27. marts 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 25. marts 2020, efter ønske fra Stén Knuth (V),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 1 (L 154), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Hvordan har man fra Kulturministeriet side informeret denne gruppe af borgere,
herunder særligt den ældre del af gruppen, om at signalet lukkes den 31. marts 2020?
Svar:
Som det er forudsat i forbindelse med den brede politiske aftale fra 2015 om en
vækstplan for digitalisering i Danmark, der indebar beslutning om frigivelse af
hidtidige tv-frekvenser (700 MHz) til mobilt bredbånd i april 2020, iværksatte
Kulturministeriet i slutningen af februar 2020
en offentlig informationskampagne ”Sort
signal”. Kampagnen har til formål at gøre danskerne opmærksomme på, at de skal
undersøge, om de bliver berørt af den overgang til nyt tv-signal, der er en konsekvens af
signallukningen, og give bud på, hvad de i givet fald kan gøre for at undgå sort skærm.
Kampagnen, hvortil der er afsat midler fra overskydende licensprovenu, jf. tillægsaftale
af 29. marts 2019 til Medieaftale 2015-2018, har indtil videre omfattet hjemmesiden
”sortsignal.dk”
(med generel information, en pædagogisk video samt en lang række
spørgsmål/svar), etablering af
en ”hotline” samt
annoncering i medier og i busser/tog. I
tilknytning hertil har ministeriet særskilt informeret ejere af fællesantenneanlæg samt
kommunerne samt iværksat en dialog med en række relevante aktører (forhandlere af
modtageudstyr, Fritidshusejernes Landsforening, Feriehusudlejernes Brancheforening,
større udlejere af sommerhuse, Dansk Camping Union, Danske Seniorer, Ældre Sagen).
Annoncering i medier mv. var planlagt intensiveret de sidste tre uger op mod den
planlagte lukkedato, men har været stillet i bero i lyset af de bestræbelser, der blev sat i
gang for at udskyde lukkedatoen.
Dok. nr. 20/01035-63
L 154 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om information til berørte borgere og særlig ældre om lukning af signal den 31. marts 2020, til kulturministeren
Planlægning og gennemførelse af kampagnen, herunder koordinering af hovedbudskab,
er sket og sker i dialog med Boxer A/S og DR, der som distributører af antenne-tv også
arbejder på sikring af information til antenne-seerne om overgangen til nyt signal.
DR har således lagt information om overgangen på dr.dk og tekst-tv, ligesom man i en
kortere periode har informeret via spots på radio og tv. Herudover sender DR nu crawl-
tekster på DR1 i 3 minutter kl. 12.00, 18.30 og 21.00 (teksterne kan kun ses ved
modtagelse med antenne-tv).
Boxer har informeret sine kunder (som de i kraft af kundeforholdet kender identiteten
på) direkte via mail, sms, brev, hjemmeside, sociale medier, ligesom man med et tilbud
om en gratis ”månedens kanal”,
har givet kunderne mulighed for hurtigt at afklare, om
deres modtageudstyr er klar til det nye signal.
Ældre borgere er særligt adresseret i en række af de nævnte tiltag. Mediestrategien er
tilrettelagt med henblik på at nå så mange ældre borgere som muligt,
den nævnte ”hot-
line” er etableret ikke mindst for at
imødekomme ældres behov for rådgivning, der ikke
kun ligger på internettet (og mange ældre borgere har benyttet sig af den) og
DR’s
informationen over tekst-tv når ligeledes ud til mange ældre. Desuden har der, som
nævnt, været kontakt til ældreorganisationer, ligesom orienteringen af kommunerne
har haft til formål at sikre orientering til plejepersonale.
Afslutningsvis skal jeg bemærke, at de ovennævnte hidtidige informationstiltag har
haft en positiv effekt, idet der ifølge medierne fra forhandlerbranchen er meldt om
markant højere salg af nye fjernsyn i marts måned. Kampagnen vil nu blive videreført
med udgangspunkt i den nye lukkedato, jf. mit svar af d.d. på spørgsmål 2.
Joy Mogensen
Side 2