Transportudvalget 2019-20
L 151
Offentligt
2201773_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
2. juni 2020
2020-4573
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 27. maj 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (L 151), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Christian Schmidt (V)
Spørgsmål nr. 7
Forordning (EU) 2018/858 om godkendelse og markedsovervågning af motor-
køretøjer m.v., giver mulighed for forskellige niveauer for tekniske tjenester
(artikel 70.2). Har ministeren til hensigt at implementere dette, set i lyset af, at
det kan reducere godkendelsesomkostningerne for virksomhederne?
Svar:
Det lægges på baggrund af henvisningen til artikel 70, stk. 2, og branchens tid-
ligere spørgsmål til grund, at spørgsmålet går på, hvorvidt det er hensigten
også at stille krav om akkreditering af tekniske tjenester, der alene beskæftiger
sig med national individuel godkendelse af et bestemt køretøj, der er opbygget
etapevist.
Det fremgår af artikel 70, stk. 2, i forordning 2018/858, at de standarder, der er
nævnt i tillæg 1 til bilag III, ikke finder anvendelse med hensyn til sidste etape i
en national etapevis procedure, som omhandlet i artikel 47, stk. 1 (national
individuel godkendelse af et bestemt køretøj, der er opbygget etapevist). Efter-
levelse af de nævnte standarder er en forudsætning for en akkreditering.
Der er ikke i forordningen taget stilling til hvilke standarder, som tekniske tje-
nester, der kontrollerer og vurderer bestemte etapevist opbyggede køretøjer,
skal efterleve, hvorfor det er op til de nationale myndigheder at regulere dette.
F.eks. anvendes standarder, som nævnt i tillæg 1 til bilag III, på det nationale
område i Finland.
I henhold til forordning 2018/858 udpeges tekniske tjenester af den godken-
dende myndighed, som i Danmark er Færdselsstyrelsen. Selve vurderingen og
overvågningen af de tekniske tjenester kan enten foretages af myndigheden
eller af et nationalt akkrediteringsorgan.
Det er Transport- og Boligministeriets
vurdering, at ordningen med akkreditering af tekniske tjenester ved et natio-
nalt akkrediteringsorgan bedst muligt sikrer en tilstrækkelig vurdering og over-
vågning af de tekniske tjenester.
Akkreditering af tekniske tjenester ved det nationale akkrediteringsorgan vil
sikre det niveau af kompetence, uvildighed og international troværdighed i de
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at reducere godkendelsesomkostningerne for virksomhederne efter forordning (EU) 2018/858, til transportministeren
2201773_0002.png
Side 2/2
tekniske tjenesters arbejde, som er en forudsætning i forordning 2018/858.
Færdselsstyrelsen besidder ikke de nødvendige kompetencer som det nationale
akkrediteringsorgan, DANAK, til at varetage opgaver med at vurdere virksom-
heders overholdelse af internationale standarder.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht