TRANSPORTMINISTEREN
2. juni 2020
2020-4573
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 7. maj 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (L 151), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 7. maj 2020 fra Ringkøbing
Kommune vedrørende revision af synsloven, jf. L 151 - bilag 5?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen. Styrelsen oplyser følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Krav til nye køretøjers tekniske indretning og udstyr reguleres primært af EU-
typegodkendelsesreglerne for motorkøretøjer. Reglerne om tilkoblingsanord-
ninger (anhængertræk) reguleres således af forordning 661/2009/EF af 13. juli
2019 om krav til typegodkendelse for den generelle sikkerhed for motorkøretø-
jer, påhængskøretøjer dertil samt systemer, komponenter og separate tekniske
enheder til sådanne køretøjer. Det er i forordningen bestemt, at komponenter
til mekanisk sammenkobling af vogntog skal opfylde bestemmelserne i FN-
regulativ 55. Disse bestemmelser om tilkoblingsanordninger er uafhængige af
bilens drivmiddel og gælder således også for elbiler. Af FN-regulativ 55 fremgår
det desuden, at det alene er bilfabrikanter, der kan fastsætte tilladte tilkoblede
vægte.
Færdselsstyrelsen er bekendt med, at den tyske tekniske tjeneste TÜV i en pe-
riode har fået tilkoblingsanordninger EU-typegodkendt til visse biler uden, at
de pågældende bilmodeller var godkendt af bilfabrikanterne til at måtte trække
noget.
Dette har dog ikke været en mulighed siden februar 2018, hvor FN-regulativ 55
blev revideret, således at det alene er bilfabrikanten, der kan fastsætte de tillad-
te tilkoblede vægte, og at godkendelsen af en tilkoblingsanordning skal nægtes,
hvis bilfabrikanten ikke har fastsat tilkoblingsvægte. Revisionen varetager des-
uden et forbrugerbeskyttelseselement, idet bilfabrikanterne ikke har pligt til at
garantere for deres produkter, når de er anvendt eller ændret i strid med de
retningslinjer, som bilfabrikanterne har stillet. Dette hænger sammen med, at
det er bilfabrikanten, der er ansvarlig for, at bilerne er sikre og stabile at køre
med inden for de af bilfabrikanten fastsatte vægtgrænser. Der er således ikke