Transportudvalget 2019-20
L 15
Offentligt
2098651_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
4. n ov em ber 2019
2019-5924
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. oktober 2019 stillet mig følgende spørgs-
mål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels
Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 2:
Ministeren henviser til lignende ordninger i Tyskland og Norge, hvor myndig-
hederne har sanktionsbeføjelser, hvis chaufførerne ikke medvirker frivilligt til
vejsidesyn. Vil ministeren oplyse, hvordan de ordninger fungerer og uddybe,
hvad erfaringerne har været med at få branchen til at medvirke frivilligt til vej-
sidesyn, herunder oplyse hvor ofte det har været nødvendigt at anvende sankti-
onsbeføjelserne og om muligt angive en bødestørrelse?
Svar:
I Norge er det Statens Vegvesen (Vegvesenet), der er en statslig organisation
svarende til en styrelse, som udfører vejsidesyn. Vegvesenet kan selv bringe
køretøjer til standsning, enten via skilte eller tavler på vejnettet. Vejsidesynet
foregår både på tilfældigt egnede rastepladser - ligesom i Danmark - og på
Vegvesenets egne kontrolpladser.
I Tyskland er det
Bundesamt für Güterv erkehr
(BAG), der er en tungvognsmyn-
dighed, som udfører vejsidesyn. BAG anviser selv køretøjer til kontrolstederne.
BAG har tjenestekøretøjer forsynet med blå blink og oplysningsskilte i bagru-
derne, som angiver at chaufføren skal følge med til kontrol. Vejsidesynet fore-
går - ligesom i Danmark - på egnede rastepladser ved vejnettet. Såfremt der er
behov for et mere detaljeret syn, ledsages køretøjerne til nærmeste egnede kon-
trolsted, som typisk vil være en synsvirksomhed eller et værksted.
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger viser erfaringer fra Tyskland og
Norge, at det kun undtagelsesvist sker, at en chauffør ikke frivilligt medvirker
ved vejsidesyn. Disse erfaringer baserer sig på Færdselsstyrelsens besøg ved
henholdsvis Vegvesenet i Norge og BAG i Tyskland, hvor Færdselsstyrelsens
medarbejdere har deltaget ved vejsidesyn og udvekslet erfaringer med norske
og tyske kolleger.
Færdselsstyrelsen har oplyst mig om, at bødeniveauet i Norge ligger på 8.000
NOK, hvis chaufføren vedkender sig overtrædelsen på stedet. Vedkendes over-
trædelsen ikke, overgår denne til domstolsprøvelse, hvor sanktionen hæves til
9.500 NOK. Færdselsstyrelsen ligger ikke inde med oplysninger om bødeni-
veauet i Tyskland, ligesom
der på nuværende tidspunkt ikke foreligger
L 15 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan ordningen med sanktionsbeføjelser i forbindelse med vejsidesyn fungerer i Norge og Tyskland, til transportministeren
2098651_0002.png
konkrete tal på, hvor ofte Vegvesenet og BAG oplever, at en chauffør ikke
frivilligt deltager i et vejsidesyn. Jeg har derfor bedt Færdselsstyrelsen om at
indhente disse oplysninger. Så snart oplysningerne foreligger, vil de blive
fremsendt til Transportudvalget.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht