Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
L 140
Offentligt
2164627_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 140) Forslag til lov om midlertidige
foranstaltninger på børne- og undervisningsområdet til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med COVID-19 har udvalget i brev af 17.
marts 2020 efter ønske fra Mai Mercado (KF) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 67:
”Vil
ministeren oplyse, hvordan ministeren konkret vil foranstalte en så-
dan karaktergivning, hvordan det sikres, at dem, der skal give en stand-
punktkarakter er tilstrækkelig kapable til at kunne sikre en karaktertilde-
ling, der rent faktisk afspejler elevens niveau, hvis der ikke tidligere har
været givet standpunktkarakterer, jf. pkt. 2.3.3.2 i lovudkast af 15. marts
2020?”
Svar:
Det kan blive nødvendigt for at sikre elevernes videre uddannelse at fast-
sætte regler om, at institutionen skal give standpunktskarakterer på uddan-
nelser, hvor der ellers ikke gives sådanne. Det er min klare overbevisning,
at lærerne på baggrund af den løbende undervisning og bedømmelse af
skriftlige produkter m.v. vil være i stand til at vurdere graden af den enkelte
elevs målopfyldelse i det enkelte fag. Mange undervisere på hf vil fx ak-
tuelt eller tidligere have undervist på en treårig gymnasial uddannelse,
hvor der gives standpunktskarakterer.
De prøvefrie skoler har lang erfaring med at udarbejde vurderinger af
elevernes faglige niveau mv. med henblik på optagelse på en gymnasial
uddannelse. Det er derfor Børne- og Undervisningsministeriets vurde-
ring, at de prøvefri fri- og privatskoler har tilstrækkelige kompetencer
og erfaringer til at kunne foretage denne vurdering i en ekstraordinær
situation.
Der henvises i øvrigt til svar på spørgsmål 1 og 2 til lovforslaget.
17. marts 2020
Sags nr.:
L 140 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om at sikre en karaktertildeling, der rent faktisk afspejler elevens niveau, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2