Skatteudvalget 2019-20
L 137
Offentligt
2187228_0001.png
7. maj 2020
J.nr. 2019-4023
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 137 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, kildeskatteloven, skatte-
indberetningsloven og lov om afgifter af spil. (Modernisering af momsreglerne for græn-
seoverskridende handel med varer og ydelser solgt til forbrugere i EU, digitale salgsregi-
streringssystemer, håndtering af A-skat m.v. i forbindelse med udbetaling fra feriegaranti-
ordninger m.v. og udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for den digitale logbog m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 23. april 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Annemette Ottosen
L 137 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvordan Danmark får inddrevet momsgæld i andre lande, til skatteministeren
2187228_0002.png
Spørgsmål
Hvordan får Danmark inddrevet momsgæld i andre lande?
Svar
Med lovforslaget foreslås blandt andet fastsættelse af nye momsregler for e-handel, hvor
den nuværende bagatelgrænse på 80 kr. for import af varer fra tredjelande ophæves, og
der indføres en fælles EU fjernsalgsgrænse på 10.000 euro. Lovforslaget ændrer ikke ved
Danmarks mulighed for at inddrive momsgæld i andre lande.
Regeringens grundlæggende holdning er, at borgere og virksomheder, der har stiftet gæld
til det offentlige, skal betale det skyldige beløb. Det gælder både momsgæld og alle andre
gældstyper, og uanset om skyldneren er bosiddende i Danmark eller i udlandet.
Når skyldneren er bosiddende i udlandet, er der ved inddrivelsen af skyldnerens gæld til
det offentlige den særlige udfordring, at inddrivelsen ofte vil kræve bistand fra myndighe-
derne i det land, hvor skyldneren har bosat sig. Det skyldes, at Gældsstyrelsen ikke har ju-
risdiktion i udlandet
dvs. at der ikke kan foretages myndighedsudøvelse med virkning
uden for landets grænser, herunder foretages udlæg i skyldners aktiver i udlandet.
Gældsstyrelsens egne inddrivelsesmuligheder, når en skyldner er bosat i udlandet, er at
kontakte skyldneren med henblik på at opnå frivillig betaling, at modregne i en eventuel
overskydende dansk skat, negativ moms eller lignende, foretage lønindeholdelse i en
eventuel dansk lønindkomst eller at foretage udlæg i skyldners eventuelle aktiver her i lan-
det. Dette forudsætter som udgangspunkt, at Gældsstyrelsen kender skyldnerens uden-
landske adresse, hvilket ikke altid er tilfældet. Udlæg i aktiver her i landet kan dog foreta-
ges, selv om skyldnerens adresse er ukendt. For fremadrettet i højere grad at kende skyld-
neres udenlandske adresse er der som led i ønsket om at styrke inddrivelsen af gæld i ud-
landet med virkning fra den 1. juni 2018 indført en bødestraf for skyldnere, der har gæld
under inddrivelse, og som ikke oplyser deres udenlandske adresse ved flytning fra Dan-
mark.
Hvor frivillig betaling ikke kan opnås, vil anvendelse af tvangsinddrivelsesmidler uden for
landets grænser forudsætte, at der foreligger en international aftale m.v. om gensidig bi-
stand til inddrivelse af gæld. Med gensidig bistand til inddrivelse af gæld forstås, at sta-
terne forpligter sig til at yde bistand med inddrivelse af de gældstyper, der er omfattet af
aftalen. Der kan være tale om bilaterale aftaler (aftaler indgået mellem Danmark og én an-
den stat) og multilaterale aftaler (aftaler indgået mellem mindst tre og ofte flere stater,
herunder Danmark).
Gældsstyrelsen oplyser, at der bl.a. foreligger følgende internationale aftaler m.v. om gen-
sidig bistand til inddrivelse af bl.a. momsgæld:
Rådets Direktiv 2010/24/EU af 16. marts 2010 om gensidig bistand ved inddrivelse af
fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger, som giver
Side 2 af 3
L 137 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvordan Danmark får inddrevet momsgæld i andre lande, til skatteministeren
2187228_0003.png
medlemsstater i EU mulighed for at anmode hinanden om bistand til at inddrive bl.a.
momsgæld.
Aftale af 1. august 2018 mellem Den Europæiske Union og Kongeriget Norge om ad-
ministrativt samarbejde, bekæmpelse af svig og inddrivelse af fordringer på momsom-
rådet, som giver Norge og medlemsstater i EU mulighed for at anmode hinanden om
bistand til at inddrive momsgæld.
Aftale af 7. december 1989 mellem de nordiske lande om bistand i skattesager, som
giver nordiske lande (Danmark, Færøerne, Grønland, Finland, Island, Norge og Sve-
rige) mulighed for at anmode hinanden om bistand til at inddrive bl.a. momsgæld.
Hvis Gældsstyrelsen ikke har et sådant bistandsgrundlag, f.eks. i forhold til lande uden for
EU, eller hvis det land, der i henhold til et bistandsgrundlag er anmodet om inddrivelses-
bistand, har meddelt ikke at ville yde bistanden eller ikke inden for en fastsat frist bekræf-
ter at ville yde den ønskede bistand, kan Gældsstyrelsen evt. overveje muligheden for pri-
vat inkasso i det pågældende land. Gældsstyrelsen kan således træffe afgørelse om, at
skyldneren skal betale de rimelige omkostninger ved udenretlig inddrivelse i udlandet via
en privat inkassator, som under visse betingelser kan antages til at yde bistand til udenret-
lig inddrivelse af momsgælden. Herved forstås f.eks. udsendelse af påkrav til skyldneren,
telefoninkasso og formidling af en afdragsordning med skyldneren. Sådanne overvælt-
ningskrav skal dækkes forud for andre krav under inddrivelse, herunder momsgælden.
I forlængelse heraf kan det oplyses, at Gældsstyrelsen som et pilotprojekt efter udbud har
indgået en aftale med et privat inkassofirma, der bistår med inddrivelsen af SU-gæld, som
ikke er omfattet af de internationale aftaler om gensidig bistand om inddrivelse, og anden
gæld fra skyldnere bosat i Norge, Sverige, Finland, Færøerne og Island. Projektet er stadig
i sin start, og de første sager er oversendt til inkassofirmaet. Afhængigt af erfaringerne fra
pilotprojektet kan det overvejes at indgå nye aftaler, der omfatter andre lande og andre
gældstyper, herunder momsgæld.
Side 3 af 3