Notat
Om betydningen af konsekvensændringerne i
§ 1, nr. 1, 2 og 4 vedrørende selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
16. april 2020
J. Nr. 20/02054
aih /
Dansk Folkeparti og Ny Borgerlige har stillet spørgsmål vedrørende konsekvens-
ændringerne i forhold til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangs-
ydelse.
Der er ikke foretaget materielle ændringer for personer, der modtager selvforsør-
gelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Konsekvensændringerne er i overensstemmelse med Lov nr. 174 af 27. februar
2019 blev vedtaget som led i aftalen om finanslov for 2019 af 30. november 2018,
hvor den daværende regering (V, LA og K) og Dansk Folkeparti indgik en aftale på
udlændingeområdet.
Konsekvensændringer i § 1, nr. 1 og 2
Den henvisning til satserne for selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangs-
ydelse, som fremgår af § 10 f, stk. 1, § 10 h, stk. 1, § 11, stk. 4. 2. pkt. og stk. 6, 2.
pkt. og § 91, stk. 3, er ikke korrekt og dermed ikke er i overensstemmelse med den
gældende lovgivning, da der i bestemmelserne henvises til § 22, stk. 3-5.
Der er tale om, at tidligere lovgivning har rykket nogle tekststykker i § 22, og at
dette ikke blev konsekvensrettet korrekt i alle lovens bestemmelser, hvorfor der ret-
tes op på det nu.
Konsekvensændring af § 1, nr. 4
I forbindelse med at integrationsydelsen skiftede betegnelse til selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse og overgangsydelse ved § 6 i lov nr. 174 af 27. februar 2019 blev
betegnelsen integrationsydelse overalt i lov om aktiv socialpolitik ændret til selv-
forsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse.
Dette gjaldt også i forhold til § 13, stk. 13, § 13 a, stk. 1, 3. pkt. og stk. 2, 2. pkt.
Dette var imidlertid en fejl i forhold til de nævnte bestemmelser. Der skulle alene
have været henvist til personer, som modtager overgangsydelse og ikke er omfattet
af et introduktionsprogram efter integrationsloven. Baggrunden er, at det alene er
denne persongruppe, som er omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og
dermed kan visiteres som uddannelsesparat eller aktivitetsparat på samme måde,
som personer, der modtager uddannelseshjælp.
Personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
og som er omfattet af et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller et introdukti-