Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 135
Offentligt
2163388_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. marts 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 9
(L 135) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb
og Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 9:
”Kan
ministeren bekræfte, at den udvidede sygedagpengerefusion først udløses,
hvis lønmodtageren opfylder beskæftigelseskravet over for kommunen i stedet for
den almindelige regel om 74 timer i de sidste 8 uger, dvs. ”have været i beskæfti-
gelse i mindst 240 timer inden for de seneste 6 afsluttede kalendermåneder forud
for første fraværsdag og i mindst 5 af disse måneder have været beskæftiget i
mindst 40 timer i hver måned.”? I bekræftende fald, vil ministeren så være åben for
at se på yderligere lovgivningsmæssige initiativer, hvis det viser sig, at denne
gruppe lønmodtagere bliver ekstra hårdt ramt som følge af covid-19?”
Svar:
Lovforslaget skal medvirke til at afbøde de negative økonomiske konsekvenser,
som spredningen af COVID-19 allerede har og vil kunne få for virksomhederne.
Ved at hjælpe virksomhederne på denne måde holder vi også hånden under løn-
modtagerne og deres arbejde.
I forhold til arbejdsgiverne omhandler lovforslaget arbejdsgivers ret til refusion fra
kommunen. Jeg kan bekræfte, at lønmodtageren
ligesom det også almindeligvis
er tilfældet efter sygedagpengeloven
skal opfylde beskæftigelseskravet i forhold
til kommunen, for at vedkommendes arbejdsgiver kan få ret til refusion fra første
fraværsdag. Arbejdsgiverens ret til refusion er en afledet ret. Det vil sige, at løn-
modtageren skal opfylde lovens krav, herunder beskæftigelseskravet i forhold til
kommunen, hvis arbejdsgiver skal få ret til refusion.
Det, som til en vis grad bliver fraveget med lovforslaget i forhold til arbejdsgi-
verne, er for det første, at der er mulighed for refusion til arbejdsgiveren fra første
fraværsdag i stedet for efter arbejdsgiverperiodens udløb efter 30 dage (den foreslå-
ede § 53 b, stk. 1). Som nævnt ovenfor er det et krav, at lønmodtageren opfylder
beskæftigelseskravet over for kommunen, for at arbejdsgiveren kan opnå ret til re-
fusion.
16. marts 2020
J.nr.
2020-1616
L 135 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om den udvidede sygedagpengerefusion først udløses, hvis lønmodtageren opfylder beskæftigelseskravet overfor kommunen i stedet for den almindelige regel om 74 timer i de sidste 8 uger, til beskæftigelsesministeren
Det skal bemærkes, at en lønmodtager, som er uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom, og ikke opfylder beskæftigelseskravet over for kommunen, har ret til sy-
gedagpenge fra arbejdsgiveren, hvis lønmodtageren opfylder beskæftigelseskravet
over for arbejdsgiveren (de 74 timer i de sidste 8 uger) og lovens øvrige betingel-
ser.
For det andet sikres der med lovforslaget, at der i nogle tilfælde kan udbetales refu-
sion til arbejdsgiveren, selvom lønmodtager ikke opfylder lovens almindelige krav
om uarbejdsdygtighed (den foreslåede § 53 b, stk. 2). Det er også i denne situation
et krav, at lønmodtagere opfylder beskæftigelseskravet over for kommunen,
selvom lønmodtageren ikke selv vil kunne opnå ret til sygedagpenge fra kommu-
nen efter denne bestemmelse, idet pågældende ikke opfylder lovens krav om at
være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom. Fordi lønmodtageren ikke opfylder
kravet om uarbejdsdygtighed, vil lønmodtageren tilsvarende heller ikke have ret til
sygedagpenge efter sygedagpengeloven fra en arbejdsgiver.
Jeg påtænker ikke på nuværende tidspunkt at lave særlige initiativer over for løn-
modtagere, der ikke opfylder beskæftigelseskravene i sygedagpengeloven.
Jeg vil afslutningsvis gerne understrege, at lovforslaget står ikke alene. Regeringen
har taget en række initiativer for at afhjælpe de økonomiske konsekvenser af CO-
VID-19.
Senest har regeringen og arbejdsmarkedets parter indgået en trepartsaftale om en
midlertidig lønkompensationsordning for fyringstruede lønmodtagere. Aftalen er et
stort bidrag til, at vi i fællesskab sikrer, at COVID-19 i mindst mulig omfang ram-
mer danskernes arbejde og levebrød.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2