Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 133
Offentligt
2162530_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPESL
Sagsnr.: 2002413
Dok. nr.: 1133124
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 69 (L 133
Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at fo-
rebygge og inddæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v.)) til
sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Ellen Trane Nørby, Sophie Løhde og Martin Geertsen (V).
Spørgsmål nr. 69:
”Ministeren
bedes redegøre for omfanget af bestemmelsen i § 12 d., hvor
ministeren kan fravige privates rettigheder over for det offentlige.”
Svar:
1. Efter det foreslåede § 12 d, stk. 1, i epidemiloven kan sundheds- og ældreministe-
ren fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser for det offentlige og privates ret-
tigheder over for det offentlige fastsat i anden lovgivning, i medfør af anden lovgiv-
ning eller i afgørelser truffet af det offentlige i medfør af anden lovgivning, når det er
nødvendigt for at sikre kapacitet til behandling og pleje af personer, der er smittet
med en alment farlig sygdom, og de pågældende forpligtelser og rettigheder må an-
ses for at være af mere underordnet betydning i forhold til det nævnte kapacitetsbe-
hov.
På sundhedsområdet vil bestemmelsen bl.a. kunne anvendes til at fravige sundheds-
lovens regler om forebyggende helbredsundersøgelser til børn under den undervis-
ningspligtige alder efter § 63, udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med diagnostiske
undersøgelser til brug for praktiserende læger og speciallæger efter § 82 a, hurtig ud-
redning efter 82 b, udvidet frit sygehusvalg efter § 87, maksimale ventetider for be-
handling af livstruende sygdomme efter § 88, oplysningspligt ved henvisning til syge-
hus efter § 90 og alkohol- og stofmisbrugsbehandling efter §§ 141 og 142.
Herudover vil bestemmelsen bl.a. kunne anvendes i situationer med personaleman-
gel som følge af sygemeldinger, hjemmeisolation m.v. af sundhedspersonalet i både
sygehussektoren og primærsektoren, herunder kommunerne, der gør, at det ikke vil
være muligt i samme omfang og med samme hastighed som hidtil at foretage be-
handling af patienter.
2. Efter det foreslåede § 12 d, stk. 2 i epidemiloven kan vedkommende minister efter
forhandling med sundheds- og ældreministeren fastsætte regler om fravigelse af for-
pligtelser for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i an-
den lovgivning, i medfør af anden lovgivning eller i afgørelser truffet af det offentlige i
medfør af anden lovgivning i nogle nærmere opregnede tilfælde. Det drejer sig for
det første om tilfælde, hvor fravigelse er nødvendig for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet. For det andet drejer det sig om
L 133 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om omfanget af bestemmelsen i § 12 d., hvor ministeren kan fravige privates rettigheder over for det offentlige, til sundheds- og ældreministeren
tilfælde, hvor fravigelse er påkrævet som følge af tiltag til at forebygge eller ind-
dæmme udbredelsen af en alment farlig sygdom her i landet, og de pågældende for-
pligtelser og rettigheder i den sammenhæng må anses for at være af mere underord-
net betydning. For det tredje drejer det sig om tilfælde, hvor opfyldelse af de pågæl-
dende forpligtelser og rettigheder bliver umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig som
følge af foranstaltninger, som har været nødvendige for at forebygge eller ind-
dæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet.
Bestemmelsen vil f.eks. kunne anvendes af social- og indenrigsministeren til efter for-
handling med sundheds- og ældreministeren at fravige servicelovens regler om leve-
ring af ydelser, ligesom bestemmelsen eksempelvis vil kunne anvendes af boligmini-
steren til efter forhandling med sundheds- og ældreministeren at fravige regler i lov
om almene boliger om tilbud om plejebolig eller en plads på et plejehjem.
Som et yderligere eksempel på bestemmelsens anvendelsesområde kan nævnes situ-
ationer, hvor det på grund af personalemangel som følge af sygemeldinger, hjemme-
isolation mv. er nødvendigt at fravige forpligtelser for det offentlige og privates ret-
tigheder over for det offentlige. Det kan f.eks. dreje sig om frister for behandling af
sager.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Esther Løffler
Side 2