Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-03-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPCRV
Sagsnr.: 2002413
Dok. nr.: 1132971
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 17 (L 133
–
Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at
fore-bygge og inddæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v.))
til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Ellen Trane Nørby, Jane Heitmann og Martin Geertsen (V).
Spørgsmål nr. 17:
”Ministeren
bedes redegøre for konsekvenserne af det foreslåede § 1, nr. 28 (ophæ-
velse af § 28), såvel økonomisk som juridisk, og for hvilke konsekvenser regeringen
vurderer, at det samlet set vil få for erhvervslivet”
Svar:
Med lovforslagets § 1, nr. 28, foreslås det at ophæve § 28 i den gældende epidemilov.
Efter denne bestemmelse afholder regionerne alle udgifter efter loven, herunder de i
§ 27 nævnte erstatninger, med undtagelse af en række konkrete situationer vedrø-
rende skibe og lufttransport, jf. § 28, stk. 2, nr. 1-5.
Lovforslagets § 1, nr. 28, er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 27, hvormed det
foreslås at nyaffatte epidemilovens § 27. Den foreslåede nyaffattelse vil medføre, at
sundheds- og ældreministeren til brug for gennemførelse af foranstaltninger efter
epidemiloven eller regler fastsat i medfør heraf kan iværksætte ekspropriation af pri-
vat ejendom. Det foreslås desuden, at der, hvis gennemførelse af foranstaltninger ef-
ter epidemiloven eller regler fastsat i medfør heraf udgør et ekspropriativt indgreb,
vil skulle ydes fuldstændig erstatning til den eller de berørte ejere.
Sundheds- og Ældreministeriet er ikke bekendt med, at §§ 27 og 28 i den gældende
epidemilov har været anvendt i nyere tid. Det er navnlig på den baggrund ikke muligt
at skønne over de økonomiske konsekvenser af det foreslåede § 1, nr. 28, samt de
konsekvenser, det samlet set vil få for erhvervslivet.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Camilla Rosengaard Villumsen