Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 133
Offentligt
2162519_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-03-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPCRV
Sagsnr.: 2002413
Dok. nr.: 1132971
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 17 (L 133
Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at
fore-bygge og inddæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v.))
til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Ellen Trane Nørby, Jane Heitmann og Martin Geertsen (V).
Spørgsmål nr. 17:
”Ministeren
bedes redegøre for konsekvenserne af det foreslåede § 1, nr. 28 (ophæ-
velse af § 28), såvel økonomisk som juridisk, og for hvilke konsekvenser regeringen
vurderer, at det samlet set vil få for erhvervslivet”
Svar:
Med lovforslagets § 1, nr. 28, foreslås det at ophæve § 28 i den gældende epidemilov.
Efter denne bestemmelse afholder regionerne alle udgifter efter loven, herunder de i
§ 27 nævnte erstatninger, med undtagelse af en række konkrete situationer vedrø-
rende skibe og lufttransport, jf. § 28, stk. 2, nr. 1-5.
Lovforslagets § 1, nr. 28, er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 27, hvormed det
foreslås at nyaffatte epidemilovens § 27. Den foreslåede nyaffattelse vil medføre, at
sundheds- og ældreministeren til brug for gennemførelse af foranstaltninger efter
epidemiloven eller regler fastsat i medfør heraf kan iværksætte ekspropriation af pri-
vat ejendom. Det foreslås desuden, at der, hvis gennemførelse af foranstaltninger ef-
ter epidemiloven eller regler fastsat i medfør heraf udgør et ekspropriativt indgreb,
vil skulle ydes fuldstændig erstatning til den eller de berørte ejere.
Sundheds- og Ældreministeriet er ikke bekendt med, at §§ 27 og 28 i den gældende
epidemilov har været anvendt i nyere tid. Det er navnlig på den baggrund ikke muligt
at skønne over de økonomiske konsekvenser af det foreslåede § 1, nr. 28, samt de
konsekvenser, det samlet set vil få for erhvervslivet.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Camilla Rosengaard Villumsen