Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 133
Offentligt
2162503_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: SUMMPE
Sagsnr.: 2002413
Dok. nr.: 1132936
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 12 (L 133
Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at
fore-bygge og inddæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v.))
til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 12:
”Kan
ministeren uddybe grænserne for de myndighedsbeføjelser der kan delegeres
til private aktører?”
Svar:
Med lovforslaget indføres der en ny bestemmelse i epidemilovens § 2 a, stk. 2, hvor-
efter private i særlige tilfælde efter sundheds- og ældreministerens nærmere be-
stemmelse kan bistå med at varetage myndighedsopgaver i henhold til loven.
Bestemmelsen vil alene kunne anvendes i særlige tilfælde, hvorved forstås en akut
situation, hvor ressourcerne hos myndighederne bliver så presset, at det ikke er mu-
ligt for sundheds- og ældreministeren inden for kort tid at fremskaffe de nødvendige
personalemæssige ressourcer til en effektiv opgaveløsning på anden vis.
Private aktørers varetagelse af myndighedsopgaver skal i givet fald ske under sund-
heds- og ældreministerens ledelse og ansvar.
Som eksempler på myndighedsopgaver, som private efter lovforslaget vil kunne bistå
Sundheds- og Ældreministeriet med at varetage, kan nævnes bevogtning, transport
og registrering mv.
Lovforslaget vil således muliggøre, at sundheds- og ældreministeren kan bemyndige
et privat vagtselskab til at bistå sundheds- og ældreministeren og eventuelt politiet
med at håndhæve påbud i medfør af epidemiloven.
Den bistand, som private aktører vil kunne yde, vil kunne indebære magtanvendelse,
herunder fysisk fastholdelse og brug af håndjern, hvis det er nødvendigt. En sådan bi-
stand vil kun kunne ske, hvis det er særligt påkrævet.
Endvidere vil private aktører ikke kunne bemyndiges til at anvende magtmidler om-
fattet af våbenloven, herunder stav, peberspray og skydevåben.
Det bemærkes, at lov nr. 1273 af 20. november 2015 om ændring af udlændingelo-
ven (Håndtering af flygtninge- og migrantsituationen) indførte en tilsvarende bestem-
L 133 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om uddybning af grænserne for de myndighedsbeføjelser der kan delegeres til private aktører, til sundheds- og ældreministeren
melse om, at private i særlige tilfælde efter politiets eller Udlændingestyrelsens nær-
mere bestemmelse kunne bistå med at varetage myndighedsopgaver, jf. udlændinge-
lovens § 37 i.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Ida Krems
Side 2