Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: SUMMPE
Sagsnr.: 2002413
Dok. nr.: 1132930
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 (L 133
–
Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at
fore-bygge og inddæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v.))
til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 11:
”Vil
ministeren oplyse, hvilken grad af domstolsprøvelse der finder sted i forbindelse
med indgriben i frihedsrettighederne især i forhold til tilbageholdelse og bolighedens
ukrænkelighed?”
Svar:
For så vidt angår spørgsmålet om boligens ukrænkelighed bemærkes det, at det føl-
ger af grundlovens § 72, 1. pkt., at boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslag-
læggelse og undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og
telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene ske
efter en retskendelse.
Det er dermed udgangspunktet i grundloven, at tvangsindgreb i private hjem kræver
retskendelse. Udgangspunktet om krav om retskendelse kan dog fraviges, hvis ind-
grebet sker med hjemmel i lov.
Det er den almindelige opfattelse, at grundlovens § 72 finder anvendelse både for så
vidt angår tvangsindgreb, som foretages inden og uden for strafferetsplejen, jf. her-
ved bl.a. Jens Peter Christensen et al., Grundloven med kommentarer (2015), side
442 ff.
Det bemærkes endvidere, at grundlovens § 63 indeholder en bestemmelse om dom-
stolskontrol med forvaltningen. Det følger af grundlovens § 63, stk. 1, at domstolene
er berettigede til at påkende ethvert spørgsmål om øvrighedsmyndighedens grænser.
Det fremgår endvidere, at den, der vil rejse et sådant spørgsmål, ikke ved at bringe
sagen for domstolene kan unddrage sig fra foreløbig at efterkomme øvrighedens be-
faling.
I tilfælde, hvor der i lovgivningen er fastsat hjemmel til at foretage indgreb i rettighe-
derne efter grundlovens § 72 uden retskendelse, vil spørgsmålet om indgrebets be-
rettigelse således efterfølgende kunne indbringes for domstolene.