Retsudvalget 2019-20
L 104
Offentligt
2159958_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. marts 2020
Strafferetskontoret
Johan Næser
2020-0037-0076
1395160
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforsk-
ning af kriminalitet på internettet), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 10. februar 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 104 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om årsagerne til, at en retskendelse ikke altid vil være påkrævet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for-
slag til lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets mulighe-
der for efterforskning af kriminalitet på internettet) (L 104):
”Vil ministeren redegøre for årsagerne til, at en retskendelse
ikke altid vil være påkrævet med lovforslaget, jf. flere hørings-
svar?”
Svar:
1.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, får politiet en udvidet adgang til at anvende
agenter som led i efterforskningen af visse former for kriminalitet på inter-
nettet.
Den foreslåede ordning har til formål at styrke og udvide de muligheder,
som politiet allerede har i dag og aktivt anvender under efterforskningen,
hvis betingelserne herfor er opfyldt. Det bemærkes i den forbindelse, at de
gældende agentregler i retsplejelovens §§ 754 a-754 d bygger på Straffe-
retsplejeudvalgets betænkning nr. 1023 af 4. oktober 1984 om politiets ind-
greb i meddelelseshemmeligheden og anvendelse af agenter, og at der i for-
hold til mulighederne for iværksættelse af agentvirksomhed er knyttet en
række konkrete begrænsninger, som har til formål at tilgodese afgørende
retssikkerhedsmæssige hensyn. Denne balance ændrer lovforslaget ikke på.
Det følger således af retsplejelovens § 754 c, stk. 1 og 3, at iværksættelse af
agentvirksomhed efter § 754 a kræver, at der forud herfor er indhentet ken-
delse fra retten, medmindre foranstaltningens øjemed ville forspildes, så-
fremt retskendelse skulle afventes. Er dette tilfældet, kan politiet træffe be-
slutning om at iværksætte agentvirksomhed uden forudgående indhentelse
af retskendelse, jf. § 754 c, stk. 3, 1. pkt. Sagen skal herefter snarest muligt
og senest inden 24 timer fra foranstaltningens iværksættelse forelægges for
retten af politiet, jf. bestemmelsens 2. pkt.
2.
Lovforslagets § 1, nr. 3, giver endvidere politiet mulighed for at erhverve
rettigheder, genstande eller andet materiale, der i et nærmere bestemt om-
fang er udbudt på internettet. Den foreslåede bestemmelse vil alene omfatte
tilfælde, hvor en rettighed, genstand eller et materiale allerede er udbudt på
internettet i et så specifikt og utvetydigt omfang, at politiets eventuelle er-
hvervelse heraf ikke vil bevirke en forøgelse af lovovertrædelsens omfang
eller grovhed.
2
L 104 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om årsagerne til, at en retskendelse ikke altid vil være påkrævet, til justitsministeren
Eftersom gerningsmanden ved at udbyde rettigheder, genstande eller mate-
riale i nærmere bestemt omfang på internettet således allerede må antages at
have bestemt sig for at gennemføre salget eller videreoverdragelsen, er det
efter Justitsministeriets opfattelse ikke påkrævet, at politiets erhvervelse af
de pågældende rettigheder, genstande eller materiale skal anses for omfattet
af agentreglerne i retsplejelovens § 754 a, stk. 1, herunder kravet om en for-
udgående retskendelse.
Der henvises i den forbindelse til pkt. 2.2 i den kommenterede høringsover-
sigt.
3