Retsudvalget 2019-20
L 10
Offentligt
2112413_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. november 2019
Strafferetskontoret
Rebekka Have Enevold-
sen
2019-0037-0068
1274242
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af betinget dom med vilkår
om samfundstjeneste i sager om vold) (L 10), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 24. oktober 2019.
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 10 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om kommentar til Præsentationsmateriale udleveret til brug for foretræde for Retsudvalget den 21/11-19 fra Bodil Philip, Den Rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 (L 10) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 17/10-19 fra Bo-
dil Philip, Den Rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete,
vedrørende bl.a. begrænsning af brugen af betinget dom med
vilkår om samfundstjeneste i sager om vold, jf. L 10 - bilag 2?”
Svar:
1.
Den rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete har i henvendelsen af
17. oktober 2019 bl.a. anført, at Forsete finder det beklageligt, at lovforsla-
get om begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold ikke ba-
serer sig på et mere generelt billede af retspraksis.
Forsete henviser i den forbindelse til, at de domme, der har dannet grundlag
for lovforslaget, er gengivet i juridiske tidsskrifter, der omtaler domme, som
eksperter har vurderet som principielle eller interessante for retspraksis.
Forsete finder endvidere, at det er misvisende, at Justitsministeriet i pkt.
2.1.2 i lovforlagets almindelige bemærkninger anfører, at ”der er eksemp-
ler på sager, hvor retten har idømt en betinget dom med vilkår om samfund-
stjeneste for overtrædelse af straffelovens § 244, jfr. 247, stk. 1, hvor den
tiltalte tidligere var straffet for vold fem gange, og hvor det aktuelle forhold
blev begået i prøvetiden fra den seneste dom for vold.” Forsete henviser så-
ledes til, at der i det materiale, der har ligget til grund for lovforslaget, kun
ses at være ét eksempel på en dom, hvor den tiltalte var straffet for vold fem
gange tidligere.
Forsete har herudover foreslået, at lovforslaget ændres, så udgangspunktet
om, at der skal idømmes en ubetinget straf ved vold i gentagelsestilfælde,
ikke skal gælde i sager, hvor den tidligere straf for ligeartet kriminalitet
alene har været en bøde eller en ren betinget straf.
Endelig har Forsete foreslået, at der fastsættes en tidsmæssig grænse for,
hvor længe en tidligere dom for ligeartet kriminalitet skal være til hinder
for, at der kan gives en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste i sa-
ger om simpel vold.
2.
Jeg kan bekræfte, at Justitsministeriet som led i udarbejdelsen af lovfor-
slaget har foretaget en gennemgang af trykt retspraksis i Ugeskrift for
Retsvæsen og Tidsskrift for Kriminalret siden lovændringen i 2015 for så
vidt angår domme, hvor der er blevet idømt betinget dom med vilkår om
2
L 10 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om kommentar til Præsentationsmateriale udleveret til brug for foretræde for Retsudvalget den 21/11-19 fra Bodil Philip, Den Rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, til justitsministeren
samfundstjeneste for overtrædelse af straffelovens § 244 (simpel vold) eller
§ 245 (grov vold), ligesom ministeriet har gennemgået Rigsadvokatens
domsdatabase.
Langt hovedparten af de gennemgåede domme er afsagt af landsretterne og
en række af sagerne er afgjort ved Højesteret. Dommene har således præju-
diciel karakter, når domstolene skal træffe afgørelse om, hvorvidt der skal
gives en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste i sager om vold.
Den fremhævede dom, hvor den tiltalte tidligere er straffet for vold fem
gange, er omtalt i lovforslaget som ét eksempel på en sag, hvor der er givet
betinget dom med vilkår om samfundstjeneste i en sag om vold i gentagel-
sestilfælde. Som Forsete også anfører i henvendelsen, er der imidlertid en
række andre eksempler på domme, hvor en gerningsmand, der tidligere er
straffet for vold, er blevet idømt en betinget dom med vilkår om samfund-
stjeneste.
Jeg mener helt generelt, at det i sager om vold i gentagelsestilfælde bør
komme til udtryk ved sanktionsvalget, at personen allerede er straffet for
vold eller anden personfarlig kriminalitet. I sådanne sager bør der derfor
som det helt klare udgangspunkt gives ubetinget fængsel.
Det gælder også i sager, hvor gerningsmanden alene har en enkelt tidligere
straf for personfarlig kriminalitet, herunder i sager hvor det tidligere forhold
f.eks. har medført en ren betinget dom eller helt undtagelsesvist en bøde-
straf.
3.
Forsete har som anført endvidere foreslået, at der i lovforslaget fastsættes
en tidsmæssig grænse for, hvor længe en tidligere straf for personfarlig kri-
minalitet skal være til hinder for en betinget dom med vilkår om samfund-
stjeneste.
Det kan i den forbindelse oplyses, at straffelovens § 84 normerer, hvornår
tidligere straffe kan tillægges betydning ved anvendelse af bestemmelser om
forhøjet straf i gentagelsestilfælde. Efter straffelovens § 84, stk. 3, ophører
gentagelsesvirkningen, når der, inden den nye strafbare handling blev be-
gået, er forløbet 10 år, efter den tidligere straf er udstået, eftergivet eller
bortfaldet.
Bestemmelsen finder bl.a. anvendelse i forhold til fastsættelse af straf for
vold i gentagelsestilfælde, jf. straffelovens § 247, stk. 1. Efter sidstnævnte
3
L 10 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om kommentar til Præsentationsmateriale udleveret til brug for foretræde for Retsudvalget den 21/11-19 fra Bodil Philip, Den Rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsete, til justitsministeren
bestemmelse kan straffen forhøjes med indtil det halve, hvis nogen af de lo-
vovertrædelser, der er nævnt i §§ 244-246, begås af en person, der tidligere
er dømt for forsætligt legemsangreb, for psykisk vold eller for en forbry-
delse, der har været forbundet med forsætlig vold.
Straffelovens § 84, stk. 3, indebærer, at strafskærpelsesbestemmelsen i §
247, stk. 1, kun finder anvendelse, hvis der er forløbet mindre end 10 år fra
en tidligere straf er udstået mv. På samme måde må det efter Justitsmini-
steriets vurdering lægges til grund, at straffe for personfarlig kriminalitet,
der er udstået mere end 10 år, før det nye forhold blev begået, ikke vil være
til hinder for, at gerningsmanden idømmes en betinget dom med vilkår om
samfundstjeneste.
Det kan i øvrigt oplyses, at Justitsministeriet – bl.a. i lyset af Forsetes be-
mærkninger i forbindelse med høringen over det oprindeligt fremsatte lov-
forslag – har præciseret i bemærkningerne til § 1, nr. 1, at der herudover
undtagelsesvist også vil kunne idømmes betinget fængselsstraf med vilkår
om samfundstjeneste, hvis den ligeartede kriminalitet er begået mere end
fem år, før det nye forhold blev begået. Dette vil dog forudsætte, at den til-
talte var under 18 år, da han eller hun begik det ligeartede kriminalitet, og i
dag har meget gode personlige forhold.
4