Finansudvalget 2019-20
L 1
Offentligt
2106487_0001.png
Folketingets Finansudvalg
[email protected]
Troels Lund Poulsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Finansudvalget har i brev af 7. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. (L 1
bilag ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet til beskæftigelsesministeren ef-
ter ønske fra Troels Lund Poulsen.
Spørgsmål nr. 15:
”Vil
ministeren redegøre for konsekvenserne for henholdsvis kommuner, regioner
og stat som arbejdsgivere af, at udvide perioden for arbejdsgiverbetalte
sygedagpenge med 10 dage og herunder opgøre, hvor mange sygeplejestillinger,
pædagogstillinger eller lærerstillinger der potentielt skal skæres væk, hvis
merudgiften skal finansieres?”
Svar:
Efter gældende regler har arbejdsgivere
private såvel som offentlige
som ho-
vedregel pligt til at afholde alle udgifter til løn under sygdom eller til sygedagpen-
ge i de første 30 dage af medarbejdernes sygefravær (den såkaldte arbejdsgiverpe-
riode). En arbejdsgiver, der udbetaler løn under sygdom, har efter arbejdsgiverpe-
rioden ret til refusion fra kommunen svarende til de sygedagpenge, som lønmodta-
geren ellers ville modtage fra kommunen.
En forlængelse af arbejdsgiverperioden med 10 kalenderdage kan bl.a. være med til
at øge arbejdsgivernes incitament til at vedligeholde og forbedre arbejdsmiljøet på
de danske arbejdspladser.
Det er dog i nedenstående beregninger forudsat, at der ikke sker ændringer i syge-
fraværet hos virksomhederne som følge af forslaget.
Det skønnes, at en forlængelse af arbejdsgiverperioden med ti kalenderdage vil
forbedre de offentlige finanser og medføre merudgifter for kommuner, regioner og
stat som arbejdsgivere med hhv. 63 mio. kr., 20 mio. kr. og 17 mio. kr. i 2020, og
med hhv. 132 mio. kr., 42 mio. kr. og 35 mio. kr. varigt,
jf. tabel 1.
15. november 2019
J.nr.
2019 - 5371
L 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om konsekvenserne af at udvide perioden for arbejdsgiverbetalte sygedagpenge, til beskæftigelsesministeren, kopi til finansministeren
2106487_0002.png
Tabel 1
Virkning ved forlængelse af arbejdsgiverperioden med ti kalenderdage for offentlige arbejdsgi-
vere, mio. kr., 2020-pl
2020
2021
2022
2023
Offentlige arbejdsgivere i alt
- Heraf kommuner
- Heraf regioner
- heraf stat
Kilde:
Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
99
63
20
17
209
132
42
35
209
132
42
35
209
132
42
35
Regeringen ønsker med forslaget at skabe rum til prioriteringer på finanslovsfor-
slaget, der styrker velfærdssamfundet.
Derudover skal det bemærkes, at regeringen med forslaget ønsker at give arbejds-
giverne et større incitament til at sikre et godt arbejdsmiljø og forebygge sygefra-
været. Der er således et besparelsespotentiale for både de offentlige og private ar-
bejdsgivere, hvis de kan forbedre arbejdsmiljøet og reducere sygefraværet.
Der er i tabel 2 opstillet regneeksempler på, hvor mange fuldtidsansatte sygeplejer-
sker, folkeskolelærere og pædagoger som merudgiften, der pålægges de offentlige
arbejdsgivere, isoleret set svarer til. Af tabellen fremgår det eksempelvis, at en år-
lig merudgift på 42 mio. kr. for regionerne svarer til ca. 70 fuldtidsansatte sygeple-
jersker. Tilsvarende vil en merudgift for kommunerne på 132 mio. kr. svare til ca.
203 folkeskolelærere eller 249 pædagoger.
Det bemærkes, at de illustrative regneeksempler ikke er udtryk for virkningen på
den offentlige beskæftigelse inden for de efterspurgte personalegrupper ved øgede
offentlige lønudgifter.
Derimod er der alene tale om isolerede regneeksempler, der illustrerer, hvad udgif-
ter svarer til i forhold til de efterspurgte personalegrupper. Beregningerne kan der-
for ikke opfattes som en vurdering af konsekvenserne af, hvor meget beskæftigel-
sen inden for de enkelte personalegrupper vil blive reduceret, hvis de offentlige
lønudgifter reduceres på baggrund af forlængelsen af arbejdsgiverperioden fra 30
til 40 kalenderdage.
2
L 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om konsekvenserne af at udvide perioden for arbejdsgiverbetalte sygedagpenge, til beskæftigelsesministeren, kopi til finansministeren
2106487_0003.png
Tabel 2
Regneeksempel på hvor mange offentligt ansatte, der kan ansættes ved forlængelse af arbejds-
giverperioden fra 30 til 40 dage fordelt på stillingsbetegnelser, 2020-pl
Årlig lønudgift pr. fuldtids-
beskæftigede i kr.
Sygeplejersker
1
Folkeskolelærere
2
Pædagoger
3
600.000
650.000
530.000
Beregnet antal
beskæftigede
70
203
249
Anm.: For alle personalegrupper er den årlige lønudgift (inkl. overhead) opregnet til 2020-priser og afrundet til nær-
meste 10.000 kr. For sygeplejersker og folkeskolelærere er den årlige lønudgift opgjort pba. overenskomst- og
løndata for fuldtidsbeskæftigede tjenestemænd og overenskomstansatte i 2018 i kommuner og regioner. Der er
i beregningen antaget et overhead på 20 pct. af lønudgiften. 1) Omfatter stillingskategorierne sygeplejersker og
ledende sygeplejersker under overenskomstområderne syge- og sundhedspersonale. 2) Omfatter stillingskate-
gorierne børnehaveklasseledere, lærere, timelønnede lærere og øvrige lærere mv. 3) Omfatter overenskomst-
områderne pædagogisk personale i daginstitution/klub/skolefritidsordning samt pædagogisk personale i dag-
plejeordninger.
Kilde: Kommuners og Regioners Løndatakontor (KRL) og egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3