Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. december 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 128 (L 1) af 11. december
2019 stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de økonomiske konsekvenser (påvirkningen af den struktu-
relle saldo) i mio. kr. for årene 2020, 2021, 2022 og 2023 ved at indføre Venstres
skattestop som ændring til finanslov for 2020 og med virkning fra 1. januar 2020,
som beskrevet i artiklen
” Overblik Her er Venstres 17 erhvervsinitiativer” fra den
29. maj 2019, jf.: https://politiken.dk/indland/politik/FV19/art7230037/Her-er-
Venstres-17-erhvervsinitiativer?
Svar
Af den refererede artikel fremgår følgende i relation til Venstres skattestop:
”Skattestop:
Venstre går til valg på et skattestop, som betyder, at ingen skat eller afgift bliver
sat op, uden at andre skatter eller afgifter bliver sat tilsvarende ned. Venstre har dog undtaget
enkelte områder som boliger og tobak fra skattestoppet.”
Med henblik på at finansiere en række prioriterede velfærdsinitiativer forhøjes
(foruden tobaksafgifterne) en række skatter og afgifter med regeringens finans-
lovsforslag og
Aftale om finansloven for 2020
svarende til et forventet merprovenu
efter tilbageløb og adfærd på ca. 2.150 mio. kr. i 2020 stigende til ca. 2.900 i 2023,
jf. tabel 1.
Såfremt det lægges til grund at skattestoppet indebærer at disse skatteforhøjelser
skal tilbagerulles, da vil finansieringskravet herved modsvare det skønnede mer-
provenu.
I forlængelse heraf skal det bemærkes, at der dertil indgår en række skattelempel-
ser på regeringens finanslovsforslag og i
Aftale om finansloven for 2020,
herunder
blandt andet for elbiler. Det fremgår ikke klart af den refererede artikel, hvorvidt
visse af skatteforhøjelserne (eller andre skatteforhøjelser) ville kunne gennemføres
med henblik på eventuel finansiering af de besluttede skattelempelser.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk