Skatteudvalget 2019-20
L 97 Bilag 5
Offentligt
2151119_0001.png
Til lovforslag nr.
L 97
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. februar 2020
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af tinglysning af ejer- og
panterettigheder m.v. (tinglysningsafgiftsloven), emballageafgiftsloven, lov om
afgift af bekæmpelsesmidler og forskellige andre love
(Indeksering af de faste tinglysningsafgifter og en række miljøafgifter og genindførelse af registreringsafgiften på luftfartøjer
m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 1, 5 og 6, og skatteministeren har stillet ændrings‐
forslag nr. 2-4 og 7.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflok‐
kurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivel‐
sen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
I
undertitlen
ændres »genindførelse af registreringsaf‐
giften på luftfartøjer« til: »indførelse af registreringsafgift
på visse luftfartøjer«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 5 og 6]
Til § 1
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
2)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 3, stk. 2,
ændres »de i § 4, stk. 2, nævnte ejendom‐
me« til: »fast ejendom«.«
[Ændring af henvisning, da den vedrører en version af § 4,
der endnu ikke er trådt i kraft]
3)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 5 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »For tinglysning af pant
bortset fra retspant« til: »For tinglysning af pant, bortset fra
retspant,«.«
[Indsættelse af kommaer for at tydeliggøre bestemmelsen]
4)
Efter nr. 21 indsættes som nye numre:
»03.
§ 6 b, stk. 2, 2. pkt.,
ophæves.
DokumentId
Journalnummer
L 97 - 2019-20 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2151119_0002.png
2
04.
I
§ 6 b, stk. 2, 3. pkt.,
der bliver 2. pkt., ændres »For
ejendomme omfattet af § 4, stk. 2, beregnes afgiften« til:
»Afgiften beregnes«.«
[Ændring af henvisning, da den vedrører en version af § 4,
der endnu ikke er trådt i kraft]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
5)
I den under
nr. 26
foreslåede
§ 13
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Svævefly, som defineret i artikel 2, stk. 1, nr. 1, i
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/1976
af 14. december 2018 om gennemførelsesbestemmelser for
operation af svævefly i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 2018/1139 med senere ændrin‐
ger, er ikke omfattet af afgiftspligten i stk. 1.«
[Ændring som følge af forslag om, at svævefly ikke omfat‐
tes af registreringsafgiftspligten]
6)
I den under
nr. 26
foreslåede
§ 14
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Svævefly, som defineret i artikel 2, stk. 1, nr. 1, i
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/1976
af 14. december 2018 om gennemførelsesbestemmelser for
operation af svævefly i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 2018/1139 med senere ændrin‐
ger, er ikke omfattet af afgiftspligten i stk. 1.«
[Ændring som følge af forslag om, at svævefly ikke omfat‐
tes af registreringsafgiftspligten]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
7)
Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 23, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 4, stk. 3 og 4« til: »§ 4,
stk. 2«.«
[Ændring af henvisning, da den vedrører en version af § 4,
der endnu ikke er trådt i kraft]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 6 og 26, er registreringsafgiften på
luftfartøjer foreslået genindført, som afgiften var udformet
inden dens afskaffelse ved lov nr. 270 af 26. marts 2019.
Med ændringsforslaget foreslås undertitlen til lovforsla‐
get ændret, således at undertitlen i stedet kommer til at se
således ud: Indeksering af de faste tinglysningsafgifter og en
række miljøafgifter og indførelse af registreringsafgift på
visse luftfartøjer m.v.
Det foreslåede er en konsekvens af, at det foreslås i æn‐
dringsforslag nr. 2 og 3, at svævefly ikke omfattes af afgifts‐
pligten.
Til nr. 2, 4 og 7
I lovforslagets § 1, nr. 11, foreslås tinglysningsafgiftslo‐
vens § 4 nyaffattet med ikrafttrædelse den 1. januar 2022, jf.
lovforslagets § 10, stk. 3.
Tinglysningsafgiftslovens § 4 er blevet nyaffattet ad flere
omgange. Baggrunden for nyaffattelserne af bestemmelsen
har bl.a. været, at indholdet af bestemmelsen skulle ændres i
forlængelse af de nye regler om ejendomsvurderinger.
Bestemmelsen har i forbindelse med nyaffattelserne fået
en ny opbygning. Som konsekvens heraf er henvisningerne i
tinglysningsafgiftslovens § 3, stk. 2, § 6 b, stk. 2, og § 23,
stk. 2, blevet tilpasset den fremtidige opbygning af tingly‐
sningsafgiftslovens § 4.
Tinglysningsafgiftslovens § 4 blev oprindeligt nyaffattet
med virkning fra og med den 1. januar 2020, jf. § 4, nr. 2, og
§ 22, stk. 11, i lov nr. 688 af 8. juni 2017. Henvisningerne i
tinglysningsafgiftslovens § 3, stk. 2, § 6 b, stk. 2, og § 23,
stk. 2, blev ligeledes tilpasset med virkning fra og med den
1. januar 2020, jf. § 4, nr. 1 og 3-5, og § 22, stk. 11, i lov nr.
688 af 8. juni 2017.
Efterfølgende blev de nye regler for ejendomsvurderin‐
gerne udskudt. Som konsekvens heraf blev virkningstids‐
punktet for den nyffattede udgave af tinglysningsafgiftslo‐
vens § 4 udskudt parallelt, jf. § 8, nr. 2, og § 13, stk. 9, i lov
nr. 1729 af 27. december 2018 (tinglysningsafgiftslovens §
4 er senest nyaffattet ved lov nr. 270 af 26. marts 2019, med
ikrafttrædelse den 1. januar 2022, jf. § 4, nr. 12, og § 8 stk. 3
og 7, i lov nr. 270 af 26. marts 2019). Dermed får den nyaf‐
fattede udgave af tinglysningsafgiftslovens § 4 virkning fra
og med den 1. januar 2022 i stedet for den 1. januar 2020.
Da den nyaffattede udgave af tinglysningsafgiftslovens §
4 blev udskudt ved lov nr. 1729 af 27. december 2018, blev
tilpasningen af henvisningerne i tinglysningsafgiftslovens §
3, stk. 2, § 6 b, stk. 2, og § 23, stk. 2, dog ved en fejl ikke
udskudt på samme måde. Det betyder, at henvisningerne
trådte i kraft den 1. januar 2018 med virkning fra og med
den 1. januar 2020, jf. § 4, nr. 1 og 3-5, og § 22, stk. 11, i
lov nr. 688 af 8. juni 2017, selvom henvisningerne angår
den udgave af tinglysningsafgiftslovens § 4, der er foreslået
nyaffattet ved lovforslagets § 1, nr. 11, og som foreslås at
træde i kraft den 1. januar 2022, jf. lovforslagets § 10, stk. 3.
Det foreslås på den baggrund, at tinglysningsafgiftslo‐
vens § 3, stk. 2, § 6 b, stk. 2, og § 23, stk. 2, ændres således,
at henvisningerne til den nyaffattede udgave af tinglysnings‐
afgiftslovens § 4 udgår. Der vil blive indsat henvisninger til
den udgave af tinglysningsafgiftslovens § 4, der træder i
kraft den 1. januar 2022 ved en senere lejlighed.
Til nr. 3
Tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, 1. pkt., fastsætter
den faste og den variable afgift for tinglysning af pant i fast
ejendom og i en andel i en andelsforening. Efter bestemmel‐
sen udgør afgiften for tinglysning af pant bortset fra retspant
i fast ejendom eller i en andel i en andelsboligforening 1.640
kr. og 1,45 pct. af det pantsikrede beløb.
Det foreslås at ændre tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk.
1, 1. pkt., således, at der sættes kommaer omkring »bortset
fra retspant«. Herved tydeliggøres det, at der skal betales af‐
gift efter tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, 1. pkt., ved
tinglysning af pant i fast ejendom eller i en andel i en an‐
delsboligforening, men ikke tinglysning af retspant i disse
aktiver.
L 97 - 2019-20 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2151119_0003.png
3
Til nr. 5 og 6
I lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås afgiften på registrering
af ejerrettigheder over og panterettigheder i luftfartøjer gen‐
indført. Afgiftens størrelse foreslås fastsat i tinglysningsaf‐
giftslovens § 13, for så vidt angår ejerrettigheder, og i tin‐
glysningsafgiftslovens § 14, for så vidt angår panterettighe‐
der. Bestemmelserne foreslås indsat med lovforslagets § 1,
nr. 26.
Med lovforslaget er det foreslået, at alle luftfartøjer om‐
fattes af afgiftspligten. Det skal dog bemærkes, at Danmark
har tiltrådt Cape Town-konventionen ved lov nr. 573 af 4.
maj 2015 om Internationale sikkerhedsrettigheder i flymate‐
riel, som trådte i kraft den 1. februar 2016. Loven medfører,
at ikke alle sikkerhedsrettigheder, der optages i luftfartøjer
med dansk registrering, skal registres i det danske rettig‐
hedsregister. Det er derfor alene luftfartøjer (mindre luftfar‐
tøjer), som falder uden for anvendelsesområdet af lov om in‐
ternationale sikkerhedsrettigheder i flymateriel/Cape Town-
konventionen, som i udgangspunktet kan registreres i det
danske rettighedsregister.
Med ændringsforslaget foreslås der indsat et stk. 3 i §§
13 og 14, hvorefter svævefly ikke omfattes af afgiftspligten i
stk. 1.
Ved svævefly forstås et luftfartøj, som er tungere end
luft, og som under flyvning bæres oppe af luftens dynamiske
reaktioner mod de faste løfteflader, hvis frie flyvning ikke
afhænger af en motor, jf. artikel 2, stk. 1, nr. 1, i Kommis‐
sionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/1976 af 14.
december 2018 om gennemførelsesbestemmelser for opera‐
tion af svævefly i henhold til Europa-Parlamentets og Rå‐
dets forordning (EU) nr. 2018/1139.
Det bemærkes, at der findes svævefly med motor, såkald‐
te motorsvævefly. Disse fly vil efter det foreslåede fortsat
være omfattet af afgiftspligten. Disse fly defineres i artikel
2, stk. 1, nr. 3, i Kommissionens ovennævnte gennemførel‐
sesforordning 2018/1976, som et svævefly, som er forsynet
med en eller flere motorer, og som, hvis motoren/motorerne
er ude af drift, har et svæveflys egenskaber.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. januar 2020 og var til
1. behandling den 30. januar 2020. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 2. januar 2020
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 112. Den
23. januar 2020 sendte skatteministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Dorthe Hindborg (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S)
Kasper Sand Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV)
Carl Valentin (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Rasmus Nordqvist (ALT)
Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Marie Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
René Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
48
42
16
16
14
13
13
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1
L 97 - 2019-20 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2151119_0004.png
4
Alternativet (ALT)
5