Skatteudvalget 2019-20
L 97 Bilag 1
Offentligt
2139626_0001.png
23. januar 2020
J.nr. 2019-10691
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om indeksering af tinglysningsafgiften og visse miljøafgifter samt gen-
indførsel af flyregistreringsafgiften.
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet finder det uklart ud
fra et kundesynspunkt, hvorfor der
skal opereres med to forskellige fa-
ste tinglysningsafgifter på hen-
holdsvis 1.850 kr. og 1.825 kr.
Advokatrådet opfordrer Skattemi-
nisteriet til at overveje at ensarte
afgiften til et beløb.
Som en del af
Aftale om sanering af
bøvlede og byrdefulde afgifter
(afgiftssa-
neringspakken) af 23. august 2018
mellem den daværende regering
(Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre
blev det besluttet at anvende det
merprovenu, som ændringerne i
tinglysningsafgiftsloven dengang
medførte, til at nedsætte den faste
og variable afgift ved tinglysning af
pant i fast ejendom eller i andel i
andelsboligforening. Derfor er den
faste afgift på disse tinglysninger
lavere end den faste afgift for de
resterende tinglysninger.
Det er ikke en del af finanslovsaf-
talen for 2020 at ensarte de faste
afgifter i tinglysningsafgiftsloven.
Brancheforeningen
Dansk Luftfart
Der henvises til DI Transports hø-
ringssvar.
Der henvises til kommentaren
til DI Transport.
Dansk Affaldsforening
Dansk Affaldsforening bifalder in-
dekseringen af emballageafgiften,
som modvirker en udhuling af af-
giftsinstrumentet.
Dansk Affaldsforening bemærker,
at der fortsat udestår revision af
emballageafgiftsloven, så den
fremmer den udvikling foreningen
ønsker, herunder at plastposer
fremstillet af genanvendt plast og
engangsservice af vedvarende res-
sourcer ikke afgiftsbelægges hår-
dere end engangsservice af plast.
Som en del af finanslovsaftalen for
2020 er parterne blevet enige om,
at det skal undersøges, om embal-
lageafgiften på engangsservice kan
differentieres med henblik på at
fremme anvendelse af bionedbry-
deligt materiale.
Side 2 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Ejendomskredit
Dansk Ejendomskredit forslår at
sidestille underpant i et pantebrev
med underpant i et ejerpantebrev i
tinglysningsafgiftslovens § 5 b.
Dansk Ejendomskredit henviser til
et tidligere høringsskema, hvor det
fremgår, at Skatteministeriet tilret-
tede tinglysningsafgiftslovens § 5 b
således, at når et ejerpantebrev
tinglyses samtidig med en under-
pantsætning udløser dette alene én
fast afgift, modsat tidligere hvor
det udløste to gange fast afgift.
Dansk Ejendomskredit anfører, at
Tinglysningsretten ikke har konse-
kvensrettet tinglysningssystemet,
da man ikke kan registrere et un-
derpant i et pantebrev i samme an-
meldelse til tinglysning. Dansk
Ejendomskredit bemærker, at man
p.t. må registrere pantebrevet i sy-
stemet og anmelde det til tinglys-
ning og først derefter registrere
underpantet i pantebrevet og an-
melde dette til tinglysning, hvilket
udløser 2 gange fast afgift.
Dansk Ejendomskredit bemærker,
at det p.t. ikke er muligt at regi-
strere ejerpantebreve og pante-
breve ens ved dokumentoprettel-
sen i tinglysningssystemet i samme
anmeldelse.
Dansk Ejendomskredit påpeger
endvidere en uklarhed om begre-
bet ”frempantsætning”, som efter
foreningen er en transport af et
tinglyst underpant i et pantebrev
eller ejerpantebrev, hvorfor for-
Tinglysningsafgiftslovens § 5 b
blev senest ændret ved lov nr.
1294 af 5. december 2019. Disse
ændringer trådte i kraft den 1. ja-
nuar 2020, og der er således ikke
ved dette lovforslag ændret i den
gældende formulering af tinglys-
ningsafgiftslovens § 5 b udover en
ændring af afgiftssatsen som følge
af indekseringen af afgiftssatsen.
Dette lovforslag indeholder en
gennemførelse af dele af finans-
lovsaftalen for 2020. Formålet
med lovforslaget er således at gen-
nemføre bl.a. indekseringen af de
faste afgifter i tinglysningsafgiftslo-
ven. Dansk Ejendomskredits hø-
ringssvar ligger uden for formålet
med og rammerne af lovforslaget.
Skatteministeriet vil se på Dansk
Ejendomskredits bemærkninger og
følge op over for Dansk Ejen-
domskredit.
Side 3 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
eningen foreslår at sidestille pante-
breve og ejerpantebreve i tinglys-
ningsafgiftslovens § 5 b, stk. 2.
Dansk Ejendomsmægler-
forening (DE)
DE finder det uheldigt at indek-
sere den faste tinglysningsafgift, da
det øger omkostningerne ved ejen-
domshandel og -finansiering og
hæmmer mobiliteten på boligmar-
kedet.
DE anser indekseringen af den fa-
ste tinglysningsafgift, som en snig-
beskatning af boligejere og øvrige
ejendomsejere, som allerede er un-
derlagt en forholdsmæssig høj
tinglysningsafgift.
Indekseringen af tinglysningsafgif-
ten skal være med til at sikre, at af-
giften ikke vil blive gradvist udhu-
let over tid, hvormed tinglysnings-
afgiftens reale niveau opretholdes.
DE er enig i, at de øgede omkost-
ninger forventes overvæltet på for-
brugerne. DE bemærker, at det vil
være selve tidspunktet for tinglys-
ningen som vil være afgørende for,
hvorvidt der skal betales afgift ef-
ter den indekserede sats eller den
nuværende sats og ikke fx den
forud for tinglysningen indgåede
aftale. En ændring den 1. marts
2020 medfører en kort omstillings-
periode og kan få betydning for al-
lerede indgåede aftaler.
Som en del af finanslovsaftalen for
2020 er parterne blevet enige om,
at tinglysningsafgiften skal indek-
seres ad to omgange, herunder at
den første indeksering skal træde i
kraft den 1. marts 2020.
Tinglysningsafgiften er en afgift,
som betales på tidspunktet for
tinglysningen. Afgiftens størrelse
er derfor alene afhængig af tids-
punktet for tinglysningen.
Herudover påpeger DE, at det
ville have været oplagt og ønske-
ligt, at man lod den reviderede ver-
sion af tinglysningsafgiftslovens §
4, som lovforslaget indeholder,
hvor afgiftsgrundlaget for bolig-
og erhvervsejendomme er ensret-
tet træde i kraft allerede nu, og
Tinglysningsafgiftslovens § 4 skal
ses i sammenhæng med ejendoms-
vurderingsloven. Det er tidligere
blevet besluttet, at overgangen til,
at tinglysningsafgiften for er-
hvervsejendomme som hovedregel
skal beregnes på baggrund af ejer-
skiftesummen, først skal ske efter
at de nye ejendomsvurderinger er
Side 4 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke som tiltænkt den 1. januar
2022.
Det er efter DEs opfattelse urime-
ligt at lade erhvervsejendomme
med en for høj offentlig ejen-
domsvurdering lide under, at Vur-
deringsstyrelsen endnu ikke er klar
med nye vurderinger af erhvervs-
ejendomme samt at ikrafttrædel-
sestidspunktet knyttes til det ende-
lige vurderingssystems komme i
stedet for at rette op på denne
problemstilling nu.
kommet ud. Derfor er ikrafttræ-
delsen af den reviderede § 4 ud-
skudt parallelt med ejendomsvur-
deringerne.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
Dansk Retursystem
A/S
Dansk Retursystem A/S har ikke
bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Svæveflyver
Union (DSvU)
DSvU pointerer, at genindførelsen
af registreringsafgiften på luftfartø-
jer vil komme til at medføre, at
DSvU skal betale registreringsaf-
gift på deres svævefly.
DSvU fremhæver, at svæveflyv-
ning er en grøn sport, da svævefly
ikke udleder CO
2
, ikke anvendes
kommercielt eller til transport af
personer fra sted til sted.
DSvU beder om, at det overvejes,
hvorvidt det er rimeligt, at svæve-
fly, som benyttes til sportsudøvelse
i DSvU klubber, bliver pålagt regi-
streringsafgift.
Som en del af finanslovsaftalen for
2020 er parterne blevet enige om,
at registreringsafgiften på luftfartø-
jer skal genindføres pr. 1. januar
2021. Med dette lovforslag genind-
føres de regler, som blev ophævet
med lov nr. 270 af 26. marts 2019.
Det bemærkes, at registreringsaf-
giften ikke er en miljøafgift, men
en afgift af registreringen af ejer-
rettigheder over og panterettighe-
der i luftfartøjer.
Side 5 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI
DI bemærker, at den forslåede in-
deksering på 1,8 pct. årligt er for
høj henset til inflationen.
Indekseringen har til formål at op-
retholde afgifternes reale værdi, da
afgifterne i dag er fastsat i kroner
og ører, hvormed den reale værdi
udhules i takt med den generelle
prisudvikling.
Det har hidtil været praksis at in-
deksere punktafgifter med 1,8 pct.
årligt svarende til den forventede
prisudvikling. Den praksis er fx
blevet anvendt ved indeksering af
vandafgiften og øvrige punktafgif-
ter i 2012, 2013, 2015 og 2018, jf.
lov nr. 1384 af 28. december 2011
og lov nr. 924 af 18. september
2012.
1,8 pct. svarer desuden til den for-
ventede fremtidige inflationspro-
cent, som Finansministeriet lægger
til grund for de aktuelle mellemfri-
stede fremskrivninger.
DI bemærker endvidere, at EU er
ved at vedtage et obligatorisk pro-
ducentansvar for emballage, og
dermed vil en afgift på emballage
være et udtryk for dobbeltregule-
ring. DI foreslår at afskaffe den
volumenbaserede emballageafgift i
forbindelse med implementeringen
af det obligatoriske produktansvar
på emballager.
EU’s emballagedirektiv (Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
2018/852/EU af 30. maj 2018 om
ændring af direktiv 94/62/EF om
emballage og emballageaffald) for-
pligter Danmark til at indføre et
udvidet producentansvar for visse
engangsprodukter og emballager.
Producentansvaret skal senest
træde i kraft ved udgangen af
2024.
Producentansvaret rummer ikke fi-
skale afgifter, men skal bl.a. bestå
af visse gebyrer på emballage, her-
under emballage af plastik, når det
implementeres. Det vil i forbin-
Side 6 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
delse med implementering af pro-
ducentansvaret være naturligt at se
på, om emballageafgiften bør ju-
steres eller afskaffes, så der sikres
en sammenhængende regulering.
DI kan ikke støtte genindførelsen
af registreringsafgiften på luftfartø-
jer. DI fremhæver, at flyselskaber
vil lade sine fly registrere i Sverige,
Norge eller Irland, som ikke har en
tilsvarende afgift. DI vurderer, at
ensartede afgiftsvilkår er centralt,
da registrering af luftfartøjer i
Danmark leder til en række følge-
aktiviteter, fx vedligehold af fly,
som har samfundsmæssig betyd-
ning. DI forslår, at registreringsaf-
giften på luftfartøjer ikke genind-
føres for dermed at undgå øget ad-
ministrativt bøvl hos både virk-
somheder og Skatteforvaltningen.
DI støtter i øvrigt Brancheforenin-
gen Dansk Luftfart og DI Trans-
port høringssvar angående genind-
førelsen af registreringsafgiften på
luftfartøjer.
Der henvises til kommentarerne til
DSvU og DI Transport.
DI Transport
DI Transport bemærker, at gen-
indførelsen af registreringsafgiften
på luftfartøjer er kontraproduktivt,
da det indebærer samfundsmæs-
sige omkostninger, der overstiger
det minimale provenu, afgiften i
praksis kan generere.
Som en del af finanslovsaftalen for
2020 er parterne blevet enige om
at genindføre registreringsafgiften
på luftfartøjer. Regeringen og afta-
leparterne er enige om at anvende
provenuet som finansiering i fi-
nanslovsaftalen.
DI Transport finder forventningen
om, at genindførelsen vil genere et
årligt provenu på 5 mio. kr. ureali-
stisk. DI Transport vurderer, at
De provenumæssige konsekvenser
er opgjort med udgangspunkt i de
tilgængelige oplysninger vedrø-
rende indtægterne fra afgiften før
Side 7 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
provenuet maksimalt bliver 2,5-3
mio. kr., hvis afgiften genindføres
fra 2021. DI Transport påpeger, at
dette skyldes, at der med forslaget
ikke er taget hensyn til, at luftfarts-
erhvervet er et erhverv, der lever i
stærk international konkurrence.
DI Transport bemærker hertil, at
en række omkringliggende lande,
såsom Sverige og Norge, har af-
skaffet tilsvarende afgifter, og at
Tyskland og flere baltiske lande
ikke har flyregistreringsafgifter. På
den baggrund ophører virksomhe-
derne med at registrere sig i Dan-
mark.
afskaffelsen i 2019, hvor der heller
ikke var registreringsafgift på fly i
Danmarks nabolande.
Hvis afgiften efter genindførelsen
fører til en markant udflytning af
registreringer til andre lande sam-
menholdt med situationen før af-
skaffelsen i 2019, vil det kunne be-
tyde, at merprovenuet bliver lavere
end skønnet i lovforslaget.
DI Transport påpeger, at udflyt-
ningen af registreringer vil med-
føre et samfundsmæssigt tab, dels i
form af arbejdspladser i flyvedlige-
holdelsesvirksomhederne, fordi re-
gistrering og vedligeholdsaktivitet
ofte følges ad. Det betyder samti-
dig tab af den nyeste teknologiske
viden og kompetencer. DI Trans-
port er ikke i stand til at estimere
det samfundsmæssige tab præcist,
men mener, at det vil langt over-
stige det begrænsede afgiftspro-
venu.
Forslaget vil i et vist omfang føre
til lavere aktivitet inden for flyved-
ligeholdelse, hvilket dog må for-
ventes modsvaret af øget aktivitet i
andre sektorer på lidt længere sigt.
Hvorvidt dette medfører et sam-
fundsøkonomisk tab afhænger af,
om aktiviteten flyttes til sektorer,
hvor beskæftigelsen finder bedre
anvendelse.
Samtidig bemærker DI Transport,
at øget registrering på andre landes
registre medfører, at arbejdsmiljø-
tilsynet for flyvende besætnings-
medlemmer udflyttes til andre
lande. I Danmark er det primære
tilsynsobjekt fly på dansk register,
og med øget flyregistrering i om-
kringliggende lande reducerer man
Side 8 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
således omfanget af danskbaseret
tilsyn.
Endelig påpeger DI Transport, at
Danmarks tilslutning til Cape
Town-konventionens flyprotokol,
jf. lov om internationale sikker-
hedsrettigheder i flymateriel, ikke
synes afspejlet i nærværende for-
slag til ændring af tinglysningsaf-
giftsloven. Det er muligt, at det
ikke nødvendigvis skal indgå i lov-
teksten, men det vil være en fordel,
hvis relationen til flyprotokollen
som minimum er beskrevet i lov-
bemærkningerne.
Lovforslaget er tilrettet på bag-
grund af bemærkningen, idet der i
bemærkningerne til den foreslåede
tinglysningsafgiftslovs § 14 i lov-
forslagets § 1, nr. 26, er indsat et
afsnit om lov om internationale
sikkerhedsrettigheder i flymateriel.
Domstolsstyrelsen
Domstolsstyrelsen har ikke be-
mærkninger til lovforslaget.
Erhvervsflyvningens
Sammenslutning (ES)
ES bemærker, at man ikke bruger
samme betegnelse for fly som i
EU-lovgivningen. I forslaget anfø-
res kategorien fly under 5.700 kg,
eller som er registreret godkendt til
højst 10 passagerer. EU bruger ka-
tegorien fly under 5.700 kg, eller
som er registreret godkendt til
højst 19 passagerer.
ES henstiller til, at der bruges
samme kategorisering i forslaget
som i EU.
Den kategorisering, som der hen-
vises til, benyttes primært til at
vurdere, hvilke EU-bestemmelser
inden for blandt andet flyveopera-
tioner og vedligeholdelse af luftfar-
tøjer, som finder anvendelse på et
givent luftfartøj, og det vurderes
derfor ikke at være relevant at æn-
dre den danske kategorisering på
baggrund heraf.
Lovforslaget er derfor ikke ændret
på baggrund af henstillingen.
ES vurderer, at genindførelsen af
registreringsafgiften på luftfartøjer
vil medføre, at danske AOC-hol-
dere vil lade sine fly registrere
For så vidt angår luftfartøjer, som
benyttes til erhvervsmæssig luft-
transport i henhold til en licens og
AOC, har luftfartsvirksomhederne
ikke fri mulighed for at vælge,
Side 9 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
uden for Danmark, og at det for-
ventede merprovenu således ikke
vil være opnåeligt.
hvor de ønsker at registrere deres
luftfartøjer.
Det følger af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr.
1008/2008 af 24. september 2008,
at den medlemsstat, hvis kompe-
tente myndighed udsteder li-
censen, har valget mellem at lade
et EF-luftfartsselskabs luftfartøjer
registrere i sit nationale register el-
ler inden for Fællesskabet.
I Danmark er det besluttet, at luft-
fartøjer, som ejes/benyttes af sel-
skaber med dansk licens og AOC,
som udgangspunkt skal registreres
i det danske nationalitetsregister.
Dette skal blandt andet ses i lyset
af Danmarks tilsynsforpligtigelse,
som følger af reglerne inden for
luftfartsområdet.
ES vurderer, at flyværkstederne vil
miste det ved registreringen nød-
vendige eftersynsarbejde, hvilket
ikke kan udelukke tab af danske
arbejdspladser.
Der henvises til kommentaren til
DI Transport.
ES fremhæver, at Danmark, som
er kendt for at kunne tiltrække an-
dre EU-lande og 3. lande i forbin-
delse med registrering af fly, ikke
længere vil kunne tiltrække disse
ved en evt. genindførelse af afgif-
ten, og at Danmark derved vil mi-
ste indtægten fra disse fly.
Det bemærkes, at registreringsaf-
giften blev ophævet med virkning
fra og med 1. april 2019. Der har
således alene været en begrænset
periode, hvor man ved registrering
af ejerrettigheder over og panteret-
tigheder i luftfartøjer ikke har
skulle betale afgift.
Side 10 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ES vurderer, at genindførelsen af
registreringsafgiften på fly medfø-
rer, at de nuværende kompetencer
og ressourcer ikke kan oprethol-
des, hvilket vil have en negativ ef-
fekt for de danske flyejere og for
forholdet til Det Europæiske Luft-
farts Sikkerheds Agentur (EASA).
ES vurderer, at flere end de nuvæ-
rende ca. 1.000 danske arbejds-
pladser ombord på udenlandsk re-
gistrerede fly ikke vil være omfattet
af dansk lovgivning for arbejds-
miljø i luften, såfremt danske fly
”udflager” til andre lande.
ES anbefaler derfor, at lovforslaget
tages af bordet og ikke gennemfø-
res.
Det er en del af finanslovsaftalen
for 2020, at registreringsafgiften på
luftfartøjer skal genindføres pr. 1.
januar 2021, og anbefalingen fra
ES om ikke at gennemføre forsla-
get kan ikke tages til følge.
Finans Danmark (FD)
FD gør opmærksom på, at de an-
ser det for urealistisk at implemen-
tere indekseringen af den faste
tinglysningsafgift inden for lov-
forslagets ikrafttrædelse den 1.
marts 2020, da de enkelte institut-
ters systemer, som beregner ting-
lysningsafgiften skal opdateres
med henblik på, at samtlige doku-
menter og online-beregnere på
hjemmesider mv. bliver ændret.
FD fremhæver også, at i forhold til
beregninger, som er foretaget før
indekseringen af den faste tinglys-
ningsafgift, kan der opstå et stort
Der henvises til kommentaren til
DE vedr. tidspunktet for den før-
ste indeksering, og hvad størrelsen
af de faste tinglysningsafgifter af-
hænger af.
Side 11 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
antal sager, hvor låntager skal ef-
terbetale tinglysningsafgift på
grund af indekseringen. FD angi-
ver, at dette skyldes, at institut-
terne har betalt den indekserede
afgift ved tinglysning, mens lånta-
ger har betalt den ikke-indekserede
afgift, da det ikke har været mulig-
hed for at tilrette beløbene i deres
systemer.
Samtidig påpeger FD også, at
ikrafttrædelsestidspunktet for in-
dekseringen af den faste tinglys-
ningsafgift vil ligge midt i en kon-
verteringsrunde, hvilket betyder at
institutterne manuelt skal genbe-
regne tinglysningsafgiften i et stort
antal sager.
FD foreslår derfor, at indekserin-
gen af den faste tinglysningsafgift
tidligst træder i kraft den 1. juli
2020.
Som en del af Finansloven 2020 er
det aftalt, at den første indeksering
af de faste tinglysningsafgifter skal
ske den 1. marts 2020.
FDs forslag om at udskyde ikraft-
trædelsen til den 1. juli 2020 er
derfor ikke taget til følge.
FD påpeger, at der er behov for en
generel dispensationsregel, når der
fx fra institutternes side begås
mindre fejl i forbindelse med en
tinglysningsekspedition, hvor fej-
len ikke står mål med de afgifts-
mæssige konsekvenser. FD har tid-
ligere fremhævet behovet for en
dispensationsregel i høringssvar til
lov nr. 1728 af 27. december 2018
om afgiftssaneringspakke mv. (L
103 FT 2018-19, 1. samling).
Formålet med lovforslaget er en
gennemførelse af dele af finans-
lovsaftalen for 2020, og FDs for-
slag om indførelse af en generel
dispensationsregel falder uden for
dette formål.
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk har af res-
sourcemæssige årsager ikke haft
Side 12 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mulighed for at forholde sig til
lovforslaget.
Foreningen af Rådgi-
vende Ingeniører
Foreningen af Rådgivende Ingeni-
ører har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
FSR - danske revisorer
FSR - danske revisorer har ikke
bemærkninger til lovforslaget.
Gorrissen Federspiel
(GF)
GF har afgivet deres høringssvar i
forlængelse af og som supplement
til Dansk Industri og Branchefor-
eningen Dansk Luftfart.
Der henvises i den forbindelse til
kommentaren til DI og DI Trans-
port.
GF bemærker, at en konsekvens af
forslaget om genindførelse af regi-
streringsafgiften på luftfartøjer vil
være, at færre fly registreres på
dansk register, hvilket bl.a. vil
medføre tab af arbejdspladser. GF
påpeger, at det f.eks. vil være op-
lagt, at SAS fremover kun registre-
rer fly i Norge, Sverige og Irland.
Det så man bl.a. i perioden op til
2016 som reaktion på, at kun
Norge på daværende tidspunkt
havde tiltrådt Cape Town-konven-
tionen. Denne praksis ophørte, da
Danmark tiltrådte og ratificerede
Cape Town-konventionen.
Danmark tiltrådte og ratificerede
Cape Town Konventionen i 2016.
På daværende tidspunkt var der
fortsat registreringsafgift på regi-
strering af ejerrettigheder over og
panterettigheder i luftfartøjer i det
danske register.
GF påpeger, at forudsætningen
om, at meromkostninger forbun-
det med genindførelsen af registre-
ringsafgiften vil medføre højere
flypriser, ikke anses for at være un-
derbygget. GF er ikke bekendt
med, at der var et fald i priserne på
Det er antaget, at den del af afgif-
ten, som betales af erhverv, over-
væltes i priserne på passagerflyv-
ning. Provenuvirkningen ved for-
slaget er dog meget begrænset
sammenlignet med de samlede
Side 13 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
flybilletter, da afgiften blev afskaf-
fet.
omkostninger ved passagerflyv-
ning, og påvirkningen af priserne
vil derfor formentlig være relativt
begrænset, selvom afgiften over-
væltes. Det er også afspejlet i de
meget begrænsede afledte virknin-
ger på tilbageløb og adfærd.
Lovforslagets formål er ikke at re-
gulere omfanget af flytransport,
men at tilvejebringe et merpro-
venu, som kan bidrage til finansie-
ringen af mere velfærd.
Herudover bemærker GF, at lov-
forslagets formål om indførelse af
miljømæssigt hensigtsmæssige re-
gulering ikke imødekommes ved
genindførelsen af registreringsaf-
giften på luftfartøjer.
Lovforslagets indledning er rettet.
GF bemærker, at der ikke synes at
være taget højde for Danmarks til-
trædelse og ratificering af Cape
Town konventionen.
Hertil bemærker GF, at hvis der
ikke er taget højde for Cape
Town-konventionen, så kan dette
betyde en yderligere begrænsning i
merprovenuet.
Der henvises til kommentaren til
DI Transport vedr. Cape Town-
konventionen.
Provenuet er beregnet på bag-
grund af indtægter fra afgiften,
som ligger efter Danmarks tiltræ-
delse af konventionen.
GF bemærker, at anvendelsesom-
rådet for tinglysningsafgiftslovens
§ 23, stk. 1, nr. 1, er begrænset i
lovforslagets bemærkninger til §
13, stk. 2, i forhold til, hvad der
gjaldt, inden afgiften blev afskaf-
fet. GF henstiller derfor til, at be-
mærkningerne bliver rettet, hvis
Bemærkningerne i lovforslaget ta-
ger udgangspunkt i den praksis,
som fremgik af afsnit ’E.B. 2.9.1.3
Tilbagebetaling af afgiften ved slet-
ning af ejerforhold i fly’
i den juri-
diske vejledning version 2019-1,
hvor registreringsafgiften ikke var
afskaffet endnu. Henstillingen fra
GF er derfor ikke taget til følge.
Side 14 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det er hensigten at genindføre den
tidligere gældende ordning.
Dog er ”retspraksis” blevet ændret
til ”praksis”.
KL
KL har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer er kritiske
over for indekseringen af den faste
tinglysningsafgift, da indekseringen
vil være en ekstra økonomisk
bryde for landbrugsvirksomheders
kommende generationsskifter.
Indekseringen af tinglysningsafgif-
ten skal være med til at sikre, at af-
giften ikke vil blive gradvist udhu-
let over tid, hvormed tinglysnings-
afgiftens reale niveau opretholdes.
Landbrug & Fødevarer er endvi-
dere kritiske overfor indekseringen
af bekæmpelsesmiddelafgiften,
som vil medføre en stigning i er-
hvervets samlede betaling af be-
kæmpelsesmiddelafgift fra 550.
mio. kr. årligt til 600 mio. kr. årligt
i 2024. Særligt taget i betragtning
af, at afgiftsstigninger ikke var en
del af Pesticidaftalen 2017-2021.
Landbrug & Fødevarer er ikke
enige i Skatteministeriets vurdering
af, at indekseringen af miljøafgif-
terne overvæltes fuldt ud på for-
brugerne, da langt størstedelen af
landbrugets produkter eksporteres,
og det er derfor ikke muligt at
overvælte hele bekæmpelsesafgif-
ten på forbrugerne.
Landbrug & Fødevarer fremhæver
desuden, at langt de fleste EU-
Indekseringen af bekæmpelsesmid-
delsafgiften skal være med til at
sikre, at afgiften ikke vil blive grad-
vist udhulet over tid, og dermed
miste en del af sin regulerende ef-
fekt på miljøets belastning med
bl.a. pesticider.
Med indekseringen fastholdes de
nuværende reale prisniveauer,
hvorved virksomhedernes interna-
tionale konkurrencesituation ikke
vurderes at blive forringet i for-
hold til i dag.
Omvendt ville afgiftspligtige virk-
somheder i fravær af indeksering
løbende blive stillet relativt bedre,
Side 15 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lande ikke har indført en pesticid-
afgift. Dermed hæmmer bekæm-
pelsesmiddelafgiften den danske
konkurrenceevne, og at en stigning
af afgiften vil forringe konkurren-
ceevnen yderligere.
herunder i den internationale kon-
kurrence.
Landbrug & Fødevarer anfører
også, at spildevandsafgiften bør
holdes i ro, da virksomhederne i
forvejen er stramt reguleret ift. de-
res spildevandudledninger.
Indekseringen af spildevandsafgif-
ten skal sikre, at afgiften ikke lø-
bende vil blive udhulet i takt med
den generelle prisudvikling, som
den er blevet hidtil. Dermed opret-
holdes afgiftens nuværende pris-
signal med henblik på at fastholde
reguleringen af udledning af næ-
ringsstoffer til vandmiljøet ved at
fastholde afgiftens incitament til at
rense eller mindske udledning af
spildevand.
Metal Maritime
Metal Maritime har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
Patienterstatningen
Patienterstatningen har ikke be-
mærkninger til lovforslaget.
Rejsearbejdere.dk
Rejsearbejdere.dk påpeger, at lov-
forslaget vil virke som en fordy-
relse for en stor del borgere i Dan-
mark. Indekseringen vil få en ne-
gativ virkning på statsfinanserne
og beskæftigelsen, især i Bygge- og
anlægssektoren samt øge grænse-
handelen og vil medføre nedgang i
beskæftigelsen i detailhandlen sær-
ligt i Udkantsdanmark.
Indekseringen af visse afgifter skal
være med til at sikre, at afgifterne
ikke vil blive gradvist udhulet over
tid, hvormed tinglysningsafgiftens
reale niveau opretholdes. Det be-
mærkes, at ikke alle afgifter indek-
seres, fx indekseres afgifter på
grænsehandelsfølsomme varer
ikke.
Side 16 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Rejsearbejdere.dk fremhæver, at
udgifterne til de 1000 flere sygeple-
jersker mv. kan hentes gennem an-
dre initiativer, som fx at forhøje
afgifterne på charterrejser med fly
og skib samt øge beskatningen af
overskud ved salg af fast ejendom.
Som en del af finanslovsaftalen for
2020 er parterne blevet enige om
at indeksere en række miljøafgifter
samt den faste tinglysningsafgift i
årene 2020-2025.
Regeringen har ikke aktuelt planer
om at gennemføre de initiativer,
som høringsparten foreslår.
Rejsearbejdere.dk påpeger, at in-
dekseringen af råstofafgiften vil
føre til højere udgifter på materia-
ler i bygge- og anlægssektoren.
Rejsearbejdere.dk vurderer at dette
sammenlagt med indekseringen af
den faste tinglysningsafgift vil
medføre mindre byggeri samtidig
med, at den stigende afgift på
pantsætning vil gøre det dyre at
være ny boligejer.
Indekseringen af råstofafgiften
skal sikre, at afgiften ikke løbende
vil blive udhulet i takt med den ge-
nerelle prisudvikling, som den er
blevet hidtil. Afgiften vil dermed
opretholde sin styrke i forhold til
at give incitament til at mindske
brugen af råstoffer. Med indekse-
ringen fastholdes de nuværende re-
ale prisniveauer, hvorved virksom-
hedernes omkostninger til materia-
ler i bygge- og anlægssektoren lige-
ledes vil blive fastholdt på deres
nuværende niveau i reale priser.
Øget fast tinglysningsafgift ved
tinglysning af ejerskifter og pant
vil medføre en forhøjelse af om-
kostningerne ved bolighandler og
låneomlægninger. Forhøjelsen er
dog relativt begrænset og en even-
tuel afledt virkning på byggeri vil
derfor være meget lille, hvilket der
er taget højde for i lovforslagets
provenuvirkning.
Rejsearbejdere.dk fremhæver også,
at indekseringen af den volumen-
Øget grænsehandel med engangs-
service vurderes ikke at ville fore-
komme i betydeligt omfang, som
følge af indekseringen af emballa-
Side 17 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
baserede emballageafgift og embal-
lageafgiften på engangsservice vil
føre til øget grænsehandel.
geafgiften. Det skyldes dels, at er-
hvervsvirksomheder skal lade sig
registrere for punktafgifter hos
Skatteforvaltningen, dels at privat-
personer kun har mulighed for af-
giftsfrit at tage ellers afgiftspligtige
varer med til Danmark, når der er
tale om varer, som er til eget brug.
Rejsearbejdere.dk kritiserer også,
at emballageafgiften på bæreposer
af papir indekseres, og fremhæver
at afgiften i stedet bør nedsættes,
da bæreposer af papir ikke belaster
miljøet i samme grad som bærepo-
ser af plast.
Emballageafgiften på bæreposer af
papir og plast har til formål at re-
ducere forbruget af bæreposer og
dermed reducere affaldsmæng-
derne. Affald bortskaffes ved for-
brænding, og det vil udgøre en
miljøbelastning uanset om der er
tale om bæreposer af papir eller
plastik. Det vil derfor kræve nær-
mere analyse af forskellige materia-
letypers miljøpåvirkning i et livscy-
klusperspektiv, hvis der skal fore-
tages ændringer af emballageafgif-
tens nuværende struktur.
Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen har ikke be-
mærkninger til lovforslaget.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ikke
bemærkninger til lovforslaget.
Søfartsstyrelsen
Søfartsstyrelsen har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
Tinglysningsretten
Tinglysningsretten har ikke be-
mærkninger til lovforslaget.
Side 18 af 19
L 97 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2139626_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ældre Sagen
Ældre Sagen har ikke bemærknin-
ger til lovforslaget.
Side 19 af 19