Det her lovforslag omhandler en række ting, som man kort fortalt kan opsummere i, at danskerne skal betale mere i skat. Her handler det om, at husejerne skal betale mere, ejerne at svæveflyvere skal betale mere, folk, der bruger vand osv. – de skal alle sammen betale noget mere i skat. Det ene element er helt konkret en indeksering af faste tinglysningsafgifter, og man kan kun, når man sidder og læser det, tænke: Hvad er formålet egentlig med det? For typisk, når vi har skatter og afgifter i Danmark, er det, fordi der er noget, man gerne vil have mindre af. Det kan være en afgift på cigaretter, fordi man gerne vil have, at folk ryger noget mindre, men vil vi gerne have, at folk handler mindre hus? Skal der være mindre mobilitet på f.eks. arbejdsmarkedet? For det er jo det, der bliver konsekvensen, hvis man gør det dyrere at handle hus. Er det, fordi vi gerne vil have, at folk ikke skal handle hus? Jeg har svært ved at forestille mig sådan en politisk målsætning om, at folk ikke skal handle hus mere, og at det er sådan fornuftigt. Om mange af de her afgifter, som man indekserer, sidder jeg bare og tænker: Hvad er formålet egentlig? Hvad vil man gerne opnå? Det synes jeg da er rigtig svært at se.
Tag et andet element, som er registreringsafgiften på fly, som man vil genindføre, men det rammer jo f.eks. også svæveflyvere. Altså, det kunne jo være et godt argument at sige, at man gerne ville have en afgift på fly, fordi man gerne vil have, at folk flyver noget mindre for at få mindre CO2, men der er ingen motor på en svæveflyver. Den udleder ikke CO2. Hvad er målsætningen med, at der skal være en afgift på svæveflyvere, som folk bruger til sport? Der er omkring, jeg tror det er 38 svæveflyveklubber i Danmark. Hvorfor skal de nu have en afgift, når de registrerer en flyver, som de bruger, og som ikke forurener? Det handler jo bare om, at man skal have penge i kassen.
Lad os lige kigge på den her registreringsafgift på fly. Hvis Danmark indfører en afgift på fly, og der ikke er en i Sverige, der ikke er en i Norge, der ikke er en i Irland, hvad tror man så der sker? Ja, så indregistrerer man jo nok temmelig sikkert flyveren i Sverige – måske. Så kan man sige, at det jo selvfølgelig er fair nok, så er det svenskerne, der har et problem med den CO2, den udleder, men der er altså også nogle arbejdspladser, der følger med. For hvad med dem, der arbejder som flymekanikere, og som reparerer og servicerer de her fly? Ja, de flytter jo nok temmelig sikkert med til Sverige.
Så selv om det kan være en lille sag med en registreringsafgift på fly, fordi det trods alt giver et begrænset provenu, synes vi altså ikke, at det lyder som en særlig god idé. Og det er rimelig uigennemtænkt, at man trods alt synes, at det er fantastisk, at man skal have afgift på svæveflyvere, som ikke har noget CO2-udslip eller andet. Så Dansk Folkeparti kan ikke støtte det her lovforslag.