Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 94 Bilag 7
Offentligt
2185339_0001.png
Foretræde i Miljø- og Fødevareudvalget
onsdag den 6. maj 2020
1
L 94 - 2019-20 - Bilag 7: ISOBROs præsentation til brug for foretrædet 6/5-20 om lovforslagets manglende partnerskaber og helhedstænkning
2185339_0002.png
Frivillige organisationer efterlyser
partnerskaber og helhedstænkning
Partnerskaber om:
Mere genbrug, ved at indtænke den frivillige sektor særlige styrke
Cirkulær økonomi, inkl. de frivilliges bidrag til forbrugsændringer
Affaldsforebyggende kampagner, hvor alle involveres
Mere fleksible samspilsformer
Bedre udnyttelse af respektive styrker
De frivillige organisationer har pt. de største affaldsforebyggende muskler
Kan bidrage til, at målene nås bedre og billigere
Mindre ensidigt fokus på myndigheder og affaldsselskabers mulige rolle
VI ER PARATE!
2
L 94 - 2019-20 - Bilag 7: ISOBROs præsentation til brug for foretrædet 6/5-20 om lovforslagets manglende partnerskaber og helhedstænkning
2185339_0003.png
Frivillige organisationers arbejdsområde
og indsamlingsstruktur
Arbejder især med tøj og ting fra husholdninger, der let kan blive affald
Som ikke er værd at sælge i borgernes øjne
eller som doneres i respekt for det frivillige arbejde
Tøj, tekstiler, møbler, genstande til boligen og bøger, elektronik mv.
Leverer en stor affaldsforebyggende indsats i praksis
De frivillige organisationer byder ind med:
1.000 frivillige genbrugsbutikker
som håndterer stadigt stigende mængder
Knap 4.000 genbrugscontainere i Danmark
overvejende til tekstiler og sko
En indsamlingsstruktur i topklasse i Europa
også hvad angår mængder
Omsætning 625 mio. kr. I 2018
19 % fald i overskud
et problem for det frivillige arbejde!
Stor erfaring på genbrugsområdet og med eksport
3
L 94 - 2019-20 - Bilag 7: ISOBROs præsentation til brug for foretrædet 6/5-20 om lovforslagets manglende partnerskaber og helhedstænkning
2185339_0004.png
Frivillige har de største indsamlingsmuskler
Separat indsamlede tekstiler i 2017 i tons
et eksempel
30000
25000
20000
15000
10000
5000
0
Frivillige organisationer, ex
UFF
Private indsamlere inkl. UFF
Kommuner, inkl. salg til
frivillige
Brands
Kilde: Miljøstyrelsen, Tekstilflow i Danmark
L 94 - 2019-20 - Bilag 7: ISOBROs præsentation til brug for foretrædet 6/5-20 om lovforslagets manglende partnerskaber og helhedstænkning
2185339_0005.png
Frivillige er drivende i affaldsforebyggelse og
fremme af genbrug af varer på kanten til affald
Er til stede med flere butikker i alle kommuner
Den decentrale forankring er en stor styrke
Stor opbakning og nær kontakt til brede dele af befolkningen
Har godt tag i de unge
den næste generation
Rekrutterer dygtige frivillige butiksledere med sans for udvikling og service
En væsentlig årsag til den store succes
Frivillige butikker kasserer ikke varer lige så hurtigt som affaldsselskaber
Mange affaldsejede butikker fokuserer kun på de bedste varer -
” re e ”
Gør butikkerne max indbydende
Tjener mest på de bedste varer men arbejder også med sværere fraktioner
Eksperimenterer hele tiden med varegrupper og salgsmetoder
UNDERSTØT DEN FRIVILLIGE INDSATS I STEDET FOR UNDERMINERING!
5
L 94 - 2019-20 - Bilag 7: ISOBROs præsentation til brug for foretrædet 6/5-20 om lovforslagets manglende partnerskaber og helhedstænkning
2185339_0006.png
Salg af separat indsamlede tekstiler til
genbrug i Danmark i 2017 i tons
et eksempel
12000
10000
8000
6000
4000
2000
0
Frivillige organisationer, ex UFF
Private indsamlere, inkl. UFF
Kommuner
Brands
Kilde: Miljøstyrelsen, Tekstilflow i Danmark
L 94 - 2019-20 - Bilag 7: ISOBROs præsentation til brug for foretrædet 6/5-20 om lovforslagets manglende partnerskaber og helhedstænkning
2185339_0007.png
Samfundsøkonomisk gevinst ved salg af
500 tons genbrugsgenstande i kr.
i hhv. kommunale og frivillige butikker
12.000.000
10.000.000
9.764.779
8.000.000
7.123.435
6.000.000
4.000.000
3.909.835
2.000.000
148.698
-
248.500
331.765
Gennemsnitlig kommunal butik
Set over 5 år
Set over 10 år
Set over 15 år
Gen.snit frivillig butik
Kilde: regnskabstal for 11 kommunale og affaldsejede genbrugsbutikker og for 9 frivillige organisationers genbrugsbutikker for 2016, indsamlet af DI og ISOBRO
L 94 - 2019-20 - Bilag 7: ISOBROs præsentation til brug for foretrædet 6/5-20 om lovforslagets manglende partnerskaber og helhedstænkning
2185339_0008.png
Styrker og forskelle kan udnyttes bedre
De frivillige genbrugsbutikker er de bedste til salg af genbrugsgenstande på
kanten af affald
Sammenlignet med effekten af fx omkostningstunge kommunale butikker
De frivillige genbrugsbutikker bør inddrages i arbejdet med cirkulær økonomi
Affaldsselskaber har til gengæld mulighed for/økonomi til reparationsaktiviteter
Det må frivillige genbrugsbutikker ikke - jf. lovgivning om momsfritagelsen af butikkerne
Reparation og reel forberedelse til genbrug bør være et fokusområde for affaldsselskaber
Samspil om:
Kampagner om affaldsforebyggelse og øget genbrug
Lettere adgang til opstilling af genbrugscontainere i det offentlige rum og i boligkomplekser
Logistiske eksperimenter
8
L 94 - 2019-20 - Bilag 7: ISOBROs præsentation til brug for foretrædet 6/5-20 om lovforslagets manglende partnerskaber og helhedstænkning
2185339_0009.png
Efterlyser anerkendelse af den frivillige
affaldsforebyggende og -sorterende indsats
Fx ved at omtale indsatsen i affaldsbekendtgørelse eller den nationale plan:
”De frivillige orga isatio er og utikker, der har øget ge rug so pri ær aktivitet, er af stor
betydning for affaldsforebyggelsen og udbredelsen af mere bæredygtige forbrugsvaner, og
i dsatse for at udskille det ge rugelige fra det i la dede hushold i gsaffald a erke des”
Formål: At få afspejlet den faktiske virkelighed
Frivillige butikker efterspørger genbrugstøj og
–ting
fra borgerne. Men borgerne kan ikke altid
skelne.
Fjernelse af evt. barrierer for et fleksibelt samspil mellem affaldsselskaber
og frivillige genbrugsbutikker
Affaldsselskaber skal kunne tilbyde frivillige genbrugsbutikker samme services, herunder
transportydelser, som i samspillet med egne eller kommunale genbrugsbutikker
Hvis det kan give genbrugsbevægelsen et ekstra gear
Eller mindske ressourcespild og afhjælpe evt. logistiske udfordringer
Vil også fjerne elementer af unfair konkurrence
9