Boligudvalget 2019-20
L 93 Bilag 9
Offentligt
2164492_0001.png
[dato] Dato
2019-4355 nr.
J.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ejerlejligheder (L 93)
Af
boligministeren,
tiltrådt af
Til § 2
1) I
nr. 3
udgår »og/eller udstykningslovens forstand«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 8
2) I
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Ejeren« til: »Ejerforeningen«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 22
3) I
1. pkt.
ændres »paragraf« til: »lov«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 24
4)
Stk. 3, 2. pkt.,
affattes således:
»Godkender Tinglysningsretten, at oprettelsen eller ændringen kan tinglyses,
registrerer Geodatastyrelsen opdelingen eller ændringen i matriklen. «
[Præcisering]
Til § 28
5) I
stk. 1
ændres »han« til: »denne«.
[Lovteknisk ændring]
L 93 - 2019-20 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra boligministeren
2164492_0002.png
Side 2/3
Nye paragraffer
6) Efter § 29 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ
01.
I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 927 af 4. september 2019, fo-
retages følgende ændring:
1.
I
§ 100, stk. 3,
ændres »§ 10, stk. 2, 3. pkt.« til: »§ 20, stk. 1, 3. pkt.«.
§ 02.
I lov andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1231 af 11. oktober 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 2,
ændres »§ 10, stk. 2« til: »§ 20, stk. 1«.
2.
§ 14
og
14 c
ophæves.
§ 03.
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 119 af 1. febru-
ar 2019, som ændret ved § 1 i lov nr. 1322 af 27. november 2018, § 5 i lov nr.
498 af 1. maj 2019 og lov nr. 1438 af 17. december 2019, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 40, stk. 2,
ændres »§ 10« til: »§ 20 og 23«
[Ændringer i anden lovgivning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Begrebet ”bestemt fast ejendom”
indgår i tinglysningslovens § 10, men eksiste-
rer ikke i udstykningsloven.
Det foreslås derfor, at definitionens henvisning til udstykningsloven udgår, så
”ejendom” defineres som bestemt fast ejendom i tinglysningslovens forstand.
Dette svarer til ejerlejlighedslovens gældende § 3, 2. pkt. og omfatter også ud-
stykningslovens begreb ”samlet fast ejendom”.
Der er ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 1, vedrører ejerforeningens adgang til
ejerens lejlighed.
Det foreslås derfor rettet, så det er ejerforeningen, der skal varsle ejeren med et
skriftligt varsel på 6 uger.
Til nr. 3
I den gældende ejerlejlighedslov findes reglerne om opdeling af bygninger og
ejendomme i ejerlejligheder primært i § 10. Med den foreslåede ejerlejligheds-
lov sker der en inddeling af lovens opdelingsregler i flere kapitler og paragraffer
for at øge overskueligheden.
L 93 - 2019-20 - Bilag 9: Ændringsforslag, fra boligministeren
2164492_0003.png
Side 3/3
Det foreslås derfor, at henvisningen i bestemmelsen om opdeling ved etable-
ring af friplejeboliger til ”de øvrige bestemmelser i denne paragraf”
rettes til
”de
øvrige bestemmelser i denne lov”.
Til nr. 4
Ved ændring af ejerlejlighedsloven ved lov nr. 80 af 24. januar 2017, der blev
sat i kraft ved bekendtgørelse den 25. februar 2019, overtog Geodatastyrelsen
registrering af opdeling af bygninger og ejendomme i ejerlejligheder fra Ting-
lysningsretten. Der blev fastlagt en arbejdsdeling, hvor Geodatastyrelsen vare-
tager registeringen i matriklen, mens Tinglysningsretten tager stilling til, om
tinglyste rettigheder er til hinder for opdelingen.
I forbindelse med høringen blev der foretaget en teknisk justering af lovforsla-
gets § 24, stk. 3, så det fremgår, at Geodatastyrelsen registrerer opdelingen i
matriklen, hvis Tinglysningsretten ikke har bemærkninger hertil. Hensigten
med justering var at udskille reguleringen vedrørende førelse af tingbogen fra
ejerlejlighedsloven, og det fremgår af lovbemærkningerne, at tinglysningsretten
som hidtil skal tage stilling til, at der ikke er tinglyste rettigheder, der er til hin-
der for en opdeling.
For at undgå tvivl om kompetencefordelingen mellem Geodatastyrelsen og
Tinglysningsretten foreslås det præciseret, at Geodatastyrelsen registrerer op-
delingen i matriklen, når Tinglysningsretten godkender, at oprettelsen kan
tinglyses.
Den foreslåede formulering indebærer ikke indholdsmæssige ændringer i for-
hold til den gældende retstilstand vedrørende kompetencefordelingen. Det vil
således også fremover være sådan, at Tinglysningsretten alene skal forholde sig
til om tinglyste rettigheder hindrer opdeling, jf. lovforslagets § 24, stk. 2, nr. 2.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring, da der ikke i lovgivningen bør forekom-
me kønsspecifikke betegnelser.
Til nr. 6
I den gældende ejerlejlighedslov findes reglerne om opdeling af bygninger og
ejendomme i ejerlejligheder primært i § 10. Med den foreslåede ejerlejligheds-
lov sker der en inddeling af lovens opdelingsregler i flere kapitler og paragraffer
for at øge overskueligheden. Da hjemlerne således får ny paragrafnumre, er der
behov for ændring af henvisninger i andre love til specifikke hjemler for opde-
ling i ejerlejlighedsloven.
I andelsboliglovens §§ 14 og 14 c er det fastsat, at ejerlejlighedslovens gældende
§ 16 a finder anvendelse ved overdragelse af en anpart af en ejendom, hvortil er
knyttet brugsret til en beboelseslejlighed i ejendommen. Da det fremsatte for-
slag til lov om ejerlejligheder viderefører ikke den gældende § 16 a, er der behov
for at ophæve de anførte bestemmelser.