Den danske Landinspektørforening
Talepapir2
Foretræde Boligudvalget - torsdag den 20. februar 2020 kl. 10:15
Som Torben nævnte, var der i udvalget bag den nye ejerlejlighedslov flertal for at ændre grænsen
for opdeling, således at ældre bygninger indeholdende op til 5 boliger også skal kunne opdeles. En
ændring vil omfatte ca. 60.000 boliger, hvoraf kun ca. halvdelen forventedes at have et økonomisk
incitament til at gennemføre en opdeling, da der en opdeling som oftest vil kræve
bygningsmæssige forbedringer. Det økonomiske incitament vil naturligt aftage, jo længere væk
man kommer fra de større byer
–
primært København og Aarhus.
Imødekommes forslaget, vil det ikke være ensbetydende med, at samtlige boliger vil blive
omdannet, idet dette naturligvis hænger sammen med det incitament, som den enkelte ejer har,
samt hvordan ejerskabet i øvrigt passer ind i ejerens øvrige økonomi. En udlejningsejendom der
genererer et årligt overskud på 5 %, giver jo et langt bedre afkast, end hvis pengene står i banken.
Inden man pr. refleks afviser forslaget, finder jeg det relevant at iagttage hvordan de ca. 60.000
boliger ligger fordelt i landet, samt hvordan den foreslåede ændring vil påvirke udbuddet af
forskellige boligtyper i den enkelte kommune.
Med til at beskrive det eksisterende boligmarked, hører en iagttagelse af, hvor mange ledige
boliger, der er i de enkelte kommuner. Til brug herfor har Boligøkonomisk Videncenter opgjort
antallet af parcel og stuehuse boliger uden strømforbrug.
Jo mørke farve, jo flere bygninger uden strømforbrug. Som det fremgår, er der specielt i
yderområderne et meget stort antal boliger uden strømforbrug, dvs. de benyttes hverken som
helårsboliger eller sommerbolig.
En anden parameter er det faktum, at omkring 50% af alle ejerlejligheder i etageboliger, ikke er
beboet af den person, der ejer lejligheden
–
de fungerer altså som udlejningsboliger.
1