Boligudvalget 2019-20
L 93 Bilag 5
Offentligt
2142697_0001.png
Den danske Landinspektørforening
Praktiserende Landinspektørers Forening
Kalvebod Brygge 31
1780 København V
Tlf: 3886 1070
[email protected]
www.ddl.org
Supplerende. bemærkninger til § ejerlejlighedslovens 17.
Opdeling af ældre bygninger med beboelse og erhverv m.m.
Ejerlejlighedsloven er en af de meget centrale love i dansk boligpolitik. Loven blev indført i
1966, men for at sikre et bredt og varieret boligtilbud, indeholder loven en række
begrænsninger, hvormed en stor del af den ældre bygningsmasse kan bevares som
udlejningsejendomme. For bygninger opført før 1966 er det efter den nuværende lov gældende,
at de kun kan opdeles i ejerlejligheder, hvis de ikke indeholder andet end 2 boliger og opfylder
en række kvalitetskrav, herunder krav om brandsikkerhed og isolering.
Udvalget bag den nye ejerlejlighedslov har enstemmigt foreslået, at muligheden for opdeling i
ejerlejligheder bør udvides, således at bygninger med højest 2 beboelseslejligheder kan
opdeles, dvs. at en bygning kan indeholder lejligheder der anvendes til andet end beboelse.
DdL/PLF foreslog under udvalgsarbejdet, at muligheden for opdeling skulle udvides til at
omfatte bygninger med højst 5 beboelseslejligheder, et forslag der var flertal for blandt de
afgivne stemmer i udvalget. DdL/PLF skal under henvisning til nedenstående gentage dette
forslag.
Gennemførelse af forslaget vil betyde, at omkring 30.000 boliger potentielt kan blive
energirenoveret uden ændringer i de mange forskellige tilskudsordninger, der allerede i dag er
rettet imod boligrenovering. Ændringen er således udgiftsneutral for Staten.
Ud over at få gennemført en energirenovering af disse 30.000 boliger, rummer ændringen en
reduktion af CO2 udslippet og en lang række andre afledte fordele.
En energirenovering vil medføre et bedre indeklima i de renoverede boliger, hvilket vil have en
positiv effekt i forhold til sundhed
indeklimaproblemer, astma og allergi mm.
Energirenovering udføres typisk af lokale håndværkere, hvorved ændringen vil
medvirke til, at lokale håndværkere kan fastholde lærlinge og svende, hvilket vil være
en meget positiv gevinst i mindre provinsbyer.
I specielt mindre provinsbyer ses i dag flere ældre bygninger med mellem 2 og 5
boliger. Mange af disse med større eller mindre behov for renovering. Energirenovering
og de hermed forbundne bygningsforbedringer vil betyde, at disse ældre ejendomme vil
blive shinet op, hvilket vil have en positiv effekt på oplevelsen af at bo og leve som
nabo til disse bygninger.
1
L 93 - 2019-20 - Bilag 5: Henvendelse af 29/1-20 fra Den Danske Landinspektørforening om foretræde i forbindelse med forslag til lov om ejerlejligheder
2142697_0002.png
Den danske Landinspektørforening
Praktiserende Landinspektørers Forening
Langt hovedparten af de boliger, der vil være omfattet af en ændring fra 2
5 boliger,
ligger i de mindre provinsbyer, hvor der ikke er mangel på udlejningsboliger. Opdeling i
ejerlejligheder vil gøre den økonomiske enhed mindre, hvilket kan have en positiv effekt
på omsætningen i de små provinsbyer.
Ændring fra 2
5 boliger vil skabe harmoni mellem ejerlejlighedsloven og lejelovens
bestemmelser om, hvornår lejerene skal tilbydes en ejendom i forbindelse med et salg.
Endelig skal det fremhæves, at en ændring fra 2
5 kun vil have en marginal effekt på det
samlede antal udlejningsboliger i Danmark, og formentlig slet ingen effekt på boligmarkedet i og
omkring de store byer. Ændringen vil således kun berøre ca. 2.500 eksisterende boliger i
Københavns kommune, eller ca. 0,7 % af boligmassen i kommunen.
Tillægges det faktum, at ca. 50% af de eksisterende ejerlejligheder ikke er beboet af ejeren, og
dermed reelt fungerer som en udlejningsbolig, vil konsekvensen af en ændring fra 2
5 boliger
blive yderligere marginaliseret, set i forhold til den samlede mængde af udlejningsboliger.
Som argument imod en ændring fra 2 til 5 boliger fremhæver ministeriet, at der ikke findes
dokumentation for, at en ændring vil medføre en øget produktion og beskæftigelse i
yderområderne. Som svar herpå kan anføres, at uden ændringen opstår muligheden med
garanti ikke. Det virker besynderligt, at der som argument for en ændring skal fremvises
dokumentation for effekten af noget, der ikke under de nuværende vilkår er mulighed for at
gennemføre. Givet er, at dele af enhver lovgivning bliver udnyttet mere ekstensivt end andre
dele af loven. Ændringsforslaget er baseret på den efterspørgsel, som vi som landinspektører
oplever i vort daglige arbejde med ejerlejlighedsloven. Det skal som nævnt bemærkes, at der
blandt de afgivne stemmer i udvalget bag det foreliggende forslag til loven, var flertal for at
ændre fra 2 til 5 boliger.
Endelig skal fremhæves, at en ændring fra 2 til 5 vil medføre en harmonisering af
bestemmelserne i ejerlejlighedsloven og lejeloven. Efter sidstnævnte skal en ejendom tilbydes
lejerne, hvis den alene anvendes til beboelse og indeholder mindste 6 boliger, eller for andre
ejendomme (blandet bolig og erhverv) med mindst 13 boliger. En ændring fra 2 til 12 vil kunne
medføre en helt uønsket konvertering, mens en ændring fra 2 til 5, alene ses at have en
begrænset, og i og omkring storbyerne, kun en marginal effekt på boligmarkedets
sammensætning.
Angående forslag til nyt § 17, stk. 2.
DdL/PLF foreslår samtidig en supplerende opdelingsmulighed for beboelsesejendomme med
mere end 5 (2) boligenheder med erhverv opført før 1966, således at opdeling af disse
bygninger kan gennemføres, når alle beboelseslejligheder efter opdelingen udgør én
ejerlejlighed, som ikke kan videreopdeles
ny § 17 stk. 2:
Stk. 2. Opdeling af bygninger opført 1966 eller tidligere, med mere end 5
beboelseslejligheder kan ske, når alle beboelseslejligheder efter opdelingen udgør én
ejerlejlighed. Ejerlejligheden bestående af beboelseslejlighederne kan ikke videreopdeles,
med mindre bygningen samlet set bringes til at opfylde lovens vilkår for opdeling.
Forslaget til et nyt § 17, stk. 2 gøres gældende, uanset om opdelingsforbuddet jfr.
bemærkningerne til § 17, stk. 1 defineres ved 2 eller 5 boliger.
2
L 93 - 2019-20 - Bilag 5: Henvendelse af 29/1-20 fra Den Danske Landinspektørforening om foretræde i forbindelse med forslag til lov om ejerlejligheder
2142697_0003.png
Den danske Landinspektørforening
Praktiserende Landinspektørers Forening
Forslaget til en ny § 17, stk. 2 er begrundet i:
At imødekomme markedets efterspørgsel af muligheden for at opdele erhvervslejligheder,
institutionslejligheder etc. i særskilte økonomiske enheder, så disse lejlighedstyper kan udvikles
og drives mere selvstændigt i forhold til beboelseslejlighederne
At beboelseslejlighederne vil uændret stå til rådighed for udlejningsmarkedet
At nye andelsboligforeninger kan dannes, uden at skulle inddrage en erhvervsdel i foreningen.
3