Boligudvalget 2019-20
L 93 Bilag 16
Offentligt
2200458_0001.png
Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Boligudvalget den 28. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ejerlejligheder
[af boligministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Boligministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforsla-
get.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, SF, KF og LA) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og Sikandar Siddique
(UFG)) stemmer hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede æn-
dringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforsla-
gets kapitel 2 om ejerforeningen og ejeres rettigheder og
pligter. Denne del af lovforslaget er en tiltrængt og
velkommen lovrevision. Reglerne er blevet klarere, og der
er tilført regulering, som har manglet.
EL kan ikke støtte lovforslagets kapitel 3 om opdeling af
ejendomme og bygninger i ejerlejligheder m.v. Denne del er
ikke blot en lovrevision, for lovforslaget indeholder også en
ophævelse af opdelingsforbuddet for nogle ejendomskatego-
rier.
EL mener, at vi skal fastholde det hidtidige omfang af
opdelingsforbud. EL kan støtte nogle dele af lovforslaget,
men der er andre dele, som partiet ikke kan støtte. Derfor
stemmer EL hverken for eller imod det samlede lovforslag.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
boligministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undta-
gelse af NB):
Til § 2
1)
I
nr. 3
udgår »og/eller udstykningslovens«.
[Præcisering af definition]
Til § 8
2)
I
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Ejeren« til: »Ejerforeningen«.
[Korrektion]
Til § 22
3)
I
1. pkt.
ændres »paragraf« til: »lov«.
[Korrektion]
Til § 24
4)
Stk. 3, 2. pkt.,
affattes således:
»Godkender Tinglysningsretten, at oprettelsen eller æn-
dringen kan tinglyses, registrerer Geodatastyrelsen opdelin-
gen eller ændringen i matriklen.«
[Præcisering]
Til § 28
5)
I
stk. 1
ændres »han« til: »denne«.
[Lovteknisk ændring]
AX024662
L 93 - 2019-20 - Bilag 16: Betænkning afgivet d. 28/5-20
2200458_0002.png
2
Nye paragraffer
6)
Efter § 29 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01.
I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 927 af 4.
september 2019, som ændret ved § 3 i lov nr. 359 af 4. april
2020, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 100, stk. 3,
ændres »§ 10, stk. 2, 3. pkt.« til: »§ 20, stk.
1, 3. pkt.«
§ 02.
I lov om andelsboligforeninger og andre boligfæl-
lesskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 1231 af 11. oktober
2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 2,
ændres »§ 10, stk. 2« til: »§ 20, stk. 1«.
2.
I
§ 12, stk. 2, nr. 3,
ændres »§§ 13, 14, 15, stk. 2, og 16,
stk. 1 og 2« til: »§ 13, § 15, stk. 2, og § 16, stk. 1 og 2«.
3.
§§ 14
og
14 c
ophæves.
4.
I
§ 14 b, stk. 2, nr. 3,
ændres »§§ 14 a, 14 c, 15, stk. 2, og
16, stk. 1 og 2« til: »§ 14 a, § 15, stk. 2, og § 16, stk. 1 og
2«.
5.
I
§ 16, stk. 1,
ændres »§§ 5, 10, 11, 13, 14, 14 a eller 14
c« til: »§§ 5, 10, 11, 13 eller 14 a«.
§ 03.
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 119 af 1. februar 2019, som ændret ved § 1 i lov nr. 1322
af 27. november 2018, § 5 i lov nr. 498 af 1. maj 2019, lov
nr. 1438 af 17. december 2019 og § 5 i lov nr. 359 af 4. april
2020, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 40, stk. 2,
ændres »lov om ejerlejligheder § 10« til:
»§§ 20 og 23 i lov om ejerlejligheder,«.«
[Ændringer i anden lovgivning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Begrebet »bestemt fast ejendom« indgår i tinglysningslo-
vens § 10, men eksisterer ikke i udstykningsloven.
Det foreslås derfor, at definitionens henvisning til ud-
stykningsloven udgår, så »ejendom« defineres som bestemt
fast ejendom i tinglysningslovens forstand. Dette svarer til
ejerlejlighedslovens gældende § 3, 2. pkt., og omfatter også
udstykningslovens begreb »samlet fast ejendom«.
Der er ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 1, vedrører ejer-
foreningens adgang til ejerens lejlighed.
Det foreslås derfor rettet, så det er ejerforeningen, der
skal varsle ejeren med et skriftligt varsel på 6 uger.
Til nr. 3
I den gældende ejerlejlighedslov findes reglerne om op-
deling af bygninger og ejendomme i ejerlejligheder primært
i § 10. Med den foreslåede ejerlejlighedslov sker der en ind-
deling af lovens opdelingsregler i flere kapitler og paragraf-
fer for at øge overskueligheden.
Det foreslås derfor, at henvisningen i bestemmelsen om
opdeling ved etablering af friplejeboliger til »de øvrige be-
stemmelser i denne paragraf« rettes til »de øvrige bestem-
melser i denne lov«.
Til nr. 4
Ved ændring af ejerlejlighedsloven ved lov nr. 80 af 24.
januar 2017, der blev sat i kraft ved bekendtgørelse den 25.
februar 2019, overtog Geodatastyrelsen registrering af opde-
ling af bygninger og ejendomme i ejerlejligheder fra Tingly-
sningsretten. Der blev fastlagt en arbejdsdeling, hvor Geo-
datastyrelsen varetager registeringen i matriklen, mens Tin-
glysningsretten tager stilling til, om tinglyste rettigheder er
til hinder for opdelingen.
I forbindelse med høringen blev der foretaget en teknisk
justering af lovforslagets § 24, stk. 3, så det fremgår, at Geo-
datastyrelsen registrerer opdelingen i matriklen, hvis Tingly-
sningsretten ikke har bemærkninger hertil. Hensigten med
justeringen var at udskille reguleringen vedrørende førelse
af tingbogen fra ejerlejlighedsloven, og det fremgår af lov-
bemærkningerne, at tinglysningsretten som hidtil skal tage
stilling til, at der ikke er tinglyste rettigheder, der er til hin-
der for en opdeling.
For at undgå tvivl om kompetencefordelingen mellem
Geodatastyrelsen og Tinglysningsretten foreslås det præci-
seret, at Geodatastyrelsen registrerer opdelingen i matriklen,
når Tinglysningsretten godkender, at oprettelsen kan tingly-
ses.
Den foreslåede formulering indebærer ikke indholdsmæs-
sige ændringer i forhold til den gældende retstilstand vedrø-
rende kompetencefordelingen. Det vil således også fremover
være sådan, at Tinglysningsretten alene skal forholde sig til,
om tinglyste rettigheder hindrer opdeling, jf. lovforslagets §
24, stk. 2, nr. 2.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring, da der ikke i lov-
givningen bør forekomme kønsspecifikke betegnelser.
Til nr. 6
I den gældende ejerlejlighedslov findes reglerne om op-
deling af bygninger og ejendomme i ejerlejligheder primært
i § 10. Med den foreslåede ejerlejlighedslov sker der en ind-
deling af lovens opdelingsregler i flere kapitler og paragraf-
fer for at øge overskueligheden. Da hjemlerne således får
nye paragrafnumre, er der behov for ændring af henvisnin-
ger i andre love til specifikke hjemler for opdeling i ejerlej-
lighedsloven.
I andelsboliglovens §§ 14 og 14 c er det fastsat, at ejerlej-
lighedslovens gældende § 16 a finder anvendelse ved over-
dragelse af en anpart af en ejendom, hvortil er knyttet brugs-
ret til en beboelseslejlighed i ejendommen. Da det fremsatte
forslag til lov om ejerlejligheder ikke viderefører den gæl-
dende § 16 a, er der behov for at ophæve de anførte bestem-
melser. Som konsekvens heraf ophæves henvisningerne til
andelsboliglovens §§ 14 og 14 c i lovens §§ 12, 14 b og 16.
L 93 - 2019-20 - Bilag 16: Betænkning afgivet d. 28/5-20
2200458_0003.png
3
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. januar 2020 og var til
1. behandling den 23. januar 2020. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og boligministeren sendte den 4. september
2019 dette udkast til Transport-, Bygning- og Boligudvalget,
jf. TRU alm. del – bilag 62, folketingsåret 2018-19, 2. sam-
ling. Den 15. januar 2020 sendte boligministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 15 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 deputati-
oner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til
boligministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Camilla Fabricius (S) Henrik Møller (S) Jan Johansen (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens Rohde (RV) Katrine Robsøe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Halime Oguz (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
fmd.
Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG)
Hans Christian Schmidt (V) Hans Andersen (V) Heidi Bank (V)
nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
Jane Heitmann (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Mona Juul (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4