Boligudvalget 2019-20
L 93 Bilag 1
Offentligt
2136015_0001.png
NOTAT
Dato
J. n r.
31. oktober 2019
2019-4355
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ejerlejligheder
Transport- og Boligministeriet hørte den 3. september 2019 en række myndig-
heder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til forslag
til lov om ejerlejligheder. Høringsfristen udløb den 4. oktober 2019.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lo v-
forslaget: Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Boligselskabernes
Landsforening, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Danske Advokater, Danske Udlejere, Den Danske Landinspektørforening,
EjendomDanmark, Ejerlejlighedernes Landsforening, Energistyrelsen, Finans
Danmark, Forbrugerrådet TÆNK, Geodatastyrelsen, KL, LLO Lejernes Lands-
organisation, Tinglysningsretten.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget: Dansk Erhverv, Datatilsynet, Erhvervsstyrelsen, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Kulturmini-
steriet, Landsforeningen Ældre Sagen.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BOSAM, Bygge-
societetet, Bygherreforeningen i Danmark, Center for Boligsocial Udvikling,
Danmarks Nationalbank, Dansk Byggeri, Dansk Industri, Dansk Ungdoms Fæl-
lesråd, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Selvstændige Ejendomsmæglere, Danske Studerendes Fæl-
lesråd, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Er-
hvervslejernes Landsorganisation, Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Fo r-
sikring og Pension, FSR
danske revisorer, Grundejernes Investeringsfond,
Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet, Kommunekredit,
Kommunernes Revision
BDO, Landbrug og Fødevarer, Organisationen af
Selvejende Institutioner (OSI), Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen.
4. Øvrige høringssvar
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0002.png
Transport- og Boligministeriet har herudover modtaget høringssvar fra følgen-
de høringsparter, som ikke er angivet på lovforslagets høringsliste: Charlotte og
Ebbe Dal.
Dette høringssvar behandles særskilt i afsnit 1 i dette notat.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Transport- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige
indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Boligudvalg.
1. Indførelse af generalklausul
Forbrugerrådet Tænk
støtter indførelsen af en generalklausul, som det kendes
fra den almindelige aftaleret.
Charlotte og Ebbe Dal
har afgivet et privat høringssvar, hvor de foreslår, at
generalklausulen i lovforslagets § 4 tilføjes en bestemmelse om, at generalfor-
samling, dirigent og bestyrelse skal udvise god foreningsskik, og at overtrædel-
se heraf skal kunne sanktioneres med bod eller bøde eller i tilfælde af fortsat
overtrædelse ved, at bestyrelsen eller dens medlemmer kan fratages retten til at
sidde i bestyrelsen. Som begrundelse anføres med udgangspunkt i konkrete
eksempler fra en verserende tvist i de pågældendes egen ejerforening, at de
gældende regler og den foreslåede generalklausul ikke i alle tilfælde er tilstræk-
kelig over for bestyrelsesmedlemmer, der bevidst følger egne interesser frem
for love og regler for en ejerforening.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at det fremgår af
rapport fra udvalg om ejerlejlighedsloven, at et enigt udvalg konkluderer, at der
bør indføres en generalklausul, der gør det muligt at se bort fra helt urimelige
vilkår eller generalforsamlingsbeslutninger. Udvalget vurderer, at en general-
klausul alene vil være relevant i relativt få tilfælde, men at den tillige vil have en
præventiv effekt overfor åbenlyst urimelige beslutninger. Det fremgår endvide-
re, at generalklausulen for eksempel skal kunne anvendes i de tilfælde, hvor en
oprindelig ejer af en ejendom i forbindelse med opdeling af ejendommen i ejer-
lejligheder i vedtægterne har medtaget en bestemmelse om, at den lejlighed,
som den oprindelige ejer bibeholder, har en afgørende majoritet og samtidig
alene skal betale en begrænset del af ejerforeningens fællesudgifter. Beslutnin-
ger, der tilsidesættes efter generalklausulen, er ugyldige.
Si de 2/16
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0003.png
Bestemmelsen er således tænkt anvendt, hvor en mindre del af foreningens
medlemmer sikrer sig formel majoritet til at kunne gennemføre beslutninger i
foreningen over for et formelt mindretal, der i realiteten udgør flertallet. Gene-
ralklausulen er en retlig standard, og det vil konkret blive fastlagt ved domsto-
lene i hvilke situationer generalklausulen finder anvendelse.
Ministeriet bemærker i øvrigt, at generalforsamlingen er ejerforeningens øver-
ste myndighed, og at beslutninger på generalforsamling træffes ved afstemning
efter de regler, der er fastsat i foreningens vedtægt. Den foreslåede general-
klausul skal sikre mod urimelige generalforsamlingsbeslutninger truffet ved
misbrug af majoritet.
Endvidere bemærkes, at det i praksis er bestyrelsen, der varetager den daglige
ledelse af foreningens anliggender. Omfanget af bestyrelsens pligter bestemmes
af den enkelte ejerforenings vedtægter eller af bestemmelserne i normalved-
tægten for ejerforeninger. Efter normalvedtægtens § 9 påhviler det bestyrelsen
at sørge for god og forsvarlig varetagelse af ejendommens fælles anliggender,
herunder overholdelse af god skik og orden, betaling af fælles udgifter og vedli-
geholdelse i det omfang, dette efter ejendommens karakter må anses for på-
krævet.
Bestyrelsen skal varetage sine opgaver inden for de rammer, der besluttes på
generalforsamlingen. I den forbindelse skal bestyrelsen blandt andet sikre sig,
at relevante offentligretlige regler, som for eksempel bygningslovningen, over-
holdes.
En eventuel tvist om en ejerforenings overholdelse af sine pligter i relation til
varetagelse af foreningens fælles anliggender vil skulle afgøres ved domstolene.
I den sammenhæng vil det ved vurdering af en konkret tvist indgå i bedømmel-
se af sagen, om de almindelige foreningsretlige regler, herunder om god for-
eningsskik, er fulgt.
Har en bestyrelse for eksempel tilsidesat sine forpligtelser, vil det efter en kon-
kret vurdering kunne føre til statuering af et bestyrelsesansvar. Endvidere vil
bestyrelsen kunne forpligtes via et anerkendelsessøgsmål ved domstolene.
Det vurderes således, at den foreslåede generalklausul og de i øvrigt gældende
regler om gennemtvingelse i det civile retssystem vil være tilstrækkeligt grund-
lag for sanktionering af ejerforeninger.
Det indstilles, at lovforslaget fastholdes.
Boligselskabernes Landsforening
finder det betænkeligt at ophæve den gæl-
dende stemmebegrænsningsregel, da den nuværende lovs § 2, stk. 4 -5, sikrer
de almene boligorganisationers stemmeret efter fordelingstal i blandede ejer-
foreninger. Foreningen anfører endvidere, at generalklausulen i lovforslagets §
Si de 3/16
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0004.png
4 kan give udfordringer i ejerforeninger med almene boligorganisationer, hvor
der sker frasalg til private, idet bestemmelsen ikke giver tilstrækkelig sikkerhed
for, at der ikke på generalforsamlingen kan træffes beslutninger, som kan være
til utilbørlig ulempe for den almene boligorganisation.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at den gældende bestem-
melse i § 2, stk. 5, blev indsat ved lov nr. 485 af 9. juni 2004, hvorved der blev
skabt adgang til forsøg med salg af almene familieboliger som ejerlejligheder.
Bestemmelsen indebærer, at stemmebegrænsningsreglen i § 2, stk. 4, ikke fin-
der anvendelse for almene boligorganisationer. Herved sikres, at den almene
boligorganisation bevarer sin indflydelse i ejerforeningen med en stemmevægt
svarende til summen af fordelingstallene for de usolgte, almene boliger, herun-
der de boliger der bliver genudlejet ved ledighed.
Virkningen af den gældende stemmebegrænsningsregel er, at en ejer af flere
lejligheder i en ejerforening mister sin stemmeret for de udlejede lejligheder,
ved genudlejning. Da stemmebegrænsningsreglen ophæves ved lovforslaget, vil
ejeren ikke længere efter ejerlejlighedsloven automatisk miste stemmeretten og
dermed indflydelse i ejerforening i tilfælde af genudlejning. Der er som konse-
kvens heraf ikke behov for at opretholde undtagelsesreglen i § 2, stk. 5.
Med lovforslaget foreslås stemmebegrænsningsreglen erstattet af en general-
klausul, der efter en konkret vurdering gør det muligt at se bort fra urimelige
vedtægtsvilkår, som for eksempel urimelige fordelingstal eller urimelige be-
slutninger truffet ved misbrugt af en majoritet. Generalklausulen er ikke tilsig-
tet anvendt i forhold til ejerforeninger oprettet i forbindelse med forsøg med
frasalg af almene boliger som familieboliger.
Det indstilles, at lovforslaget fastholdes.
2. Normalvedtægt for ejerforeninger
Dansk Ejendomsmæglerforening
bemærker, at bestemmelsen om normalved-
tægt kan formuleres mere enkelt, særligt bemærker foreningen, at bestemme l-
sen om sletning af særvedtægter som udækket på tvangsauktion kan være svær
at forstå.
EjendomDanmark
anfører, at reglen i den foreslåede § 5, stk. 3, om ekstinktion
af ikke tinglyste særvedtægter indebærer risiko for at tingbogen ikke er retv i-
sende, hvis særvedtægten er tinglyst på visse lejligheder. Organisationen fore-
slår derfor en tilføjelse i tinglysningsloven. Organisation mener i øvrigt forsla-
get er vidtrækkende og foreslår en regel om, at ejerforeningen inden for 6 må-
neder efter den bliver opmærksom på problemet skal tinglyse særvedtægten,
hvis denne ønskes opretholdt.
Si de 4/16
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0005.png
EjendomDanmark
anfører endvidere, at når en særvedtægt bortfalder på
tvangsauktion som udækket, er det som udgangspunkt bestemmelsen om ejer-
foreningens pantesikkerhed der bortfalder, fordi de øvrige vedtægtsbestemmel-
ser ikke kapitaliseres med mindre de er så byrdefulde, at ejerlejligheden ikke
kan sælges.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at et enigt udvalg
konkluderer, at lovens bestemmelse om normalvedtægten skal præciseres, så
den giver tilstrækkelig hjemmel til i normalvedtægten at regulere såvel ejerfo r-
eningens formelle og administrative forhold, som materielle spørgsmål om
varetagelsen af medlemmers fælles anliggender, rettigheder og forpligtigelser i
ejerforeningen.
For at sikre en klarere sondring mellem normalvedtægt og særvedtægt fandt et
enigt udvalg behov for at loven indeholder en fortolkningsregel om fravigelser
af normalvedtægten, så der sikres en klar sondring mellem normalvedtægt og
særvedtægt.
Den foreslåede § 5, stk. 3, om ekstinktion af ikke tinglyste særvedtægter medfø-
rer, at i tilfælde hvor ejerforeningen har undladt at foretage den nødvendige
sikringsakt og ikke fået tinglyst særvedtægten på de enkelte ejerlejligheder i
foreningen, kan en godtroende aftaleerhverver eller kreditor ekstingvere sær-
vedtægten, hvorved den vil bortfalde for samtlige ejerlejligheder i foreningen.
Formålet med bestemmelsen er, at opnå en ens retsstilling i ejerforeningen.
Bestemmelsen i § 5, stk. 3, skal ses i sammenhæng med den foreslåede § 5, stk.
4, hvorved ejerforeningen får lettere adgang til at tinglyse bindende beslutnin-
ger og særvedtægter alene ved dokumentation for beslutningen og digital un-
derskrift fra de tegningsberettigede i ejerforeningen. I praksis tinglyses en sær-
vedtægt på samtlige ejerlejligheder i en forening.
I forhold til bemærkningerne om bortfald af særvedtægt som udækket på
tvangsauktion bemærkes, at en særvedtægt som udgangspunk tinglyses i byr-
derubrikken som servitut på den enkelte lejlighed. Loven indeholder derfor en
bestemmelse om, at ejerforeningen er påtaleberettiget for rettigheder der følger
af en særvedtægt. Tinglyses særvedtægten pantstiftende medfører det, at den
også lyses som hæftelse på den enkelte lejlighed for så vidt angår panthæftelsen
til ejerforeningen. I det fleste ejerforeninger tinglyses sikkerhed til ejerforenin-
gens med 1. prioritets panteret og derved bortfalder sikkerhed til ejerforenin-
gen kun hvis ingen kreditorer opnår dækning på tvangsauktionen.
Det indstilles, at lovforslaget fastholdes.
Ejerlejlighedernes Landsforening
foreslår, at der indsættes en revisionsbe-
stemmelse om at normalvedtægten skal revideres eksempelvis hver 5. eller 10.
år, og opfordrer til, at den nye normalvedtægt tager udgangspunkt i forslag fra
udvalg om ejerlejlighedsloven.
Si de 5/16
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0006.png
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at store dele af den gæl-
dende normalvedtægt har været gældende siden lovens ikrafttræden i 1966, og
at den seneste ændring af normalvedtægten er fra 2004. Den nuværende opda-
tering indebærer således opsamling på mange års retsudvikling. Der vurderes
ikke at være behov for at fastsætte en revisionsklausul, idet loven giver mulig-
hed for på passende tidspunkt, når retsudviklingen tilsiger dette, at foretage en
revision af normalvedtægten.
Det indstilles, at lovforslaget fastholdes.
3. Adgang til de enkelte ejerlejligheder
Dansk Ejendomsmæglerforening
anfører, at bestemmelsen om ejerforeningens
adgang for at foretage eftersyn, reparationer og vedligehold bør præciseres, så
en ejer af en ejerlejlighed er forpligtet til at give adgang til sin lejlighed, såfremt
det er nødvendigt for at kunne udføre de vedligeholdelses- og forbedringsar-
bejder, som er nødvendige for en forsvarlig vedligeholdelse af ejendommen og
som er lovligt besluttet på generalforsamlingen. Endvidere bør det i bestem-
melsen om ejers adgang til andre lejligheder, for at foretage følgearbejder, præ-
ciseres, hvilke ombygningsarbejder, der bør tåles.
EjendomDanmark
anfører, at bestemmelsen om ejers adgang til andre lejlig-
heder, for at foretage følgearbejder i forbindelse med ombygningsarbejder,
også bør give ejeren adgang til andre lejligheder ved foretagelse af nødvendige
vedligeholdelsesarbejder.
Ejerlejlighedernes Landsforening
bemærker, at det er en klar fordel, at der
foreslås klar hjemmel til adgang til de enkelte ejerlejligheder for ejerforening og
andre ejere, og at der fastsættes klare varslingsregler.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at det er et enigt
udvalg, der konkluderer, at bestemmelsen om adgang bør gøres til en selvstæn-
dig paragraf, hvor det præciseres, at en ejer med 6 ugers skriftlig varsel er fo r-
pligtet til at give repræsentanter for ejerforeningen adgang, ligesom andre ejere
i særlige tilfælde vil kunne kræve adgang. En ejerlejlighedsejer har med den nye
bestemmelse pligt til at give foreningen adgang, når det er nødvendigt af hen-
syn til eftersyn og reparationer af fælles installationer m.v. i ejendommen. Be-
stemmelsen medfører ikke en pligt til, at en ejerlejligheds ejer skal finde sig i
arbejder, der medfører forandringer af ejeres særejendom, som ikke er helt
ubetydelige, herunder eksempelvis at der føres nye forsyningsledninger gen-
nem lejligheden samt fysik ændring af placeringen af fællesinstallationer i lej-
ligheden. Bestemmelsen kodificerer gældende ret men indeholder ikke en ud-
tømmende opremsning af hvilke forandringer af ejeres særejendom, som ikke
er helt ubetydelige, da det vil bero på en konkret vurdering af arbejdernes ka-
rakter og omfang.
Si de 6/16
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0007.png
Bemærkningen om ejers adgang til andre lejligheder, for at foretage nødvendig
vedligeholdelsesarbejder, vurderes at vedrøre forhold, hvor ejeren har vedlige-
holdelsesforpligtigelsen for forhold i egen lejlighed og hvor der kan blive behov
for adgang til andres lejlighed. Adgangen til andres lejligheder er reguleret i
lovforslagets § 8, stk. 2, og det findes naturligt at tilføje ejeres ret til adgang til
andre lejligheder ved foretagelse af nødvendige vedligeholdelsesarbejder i egen
lejlighed.
Det indstilles, at ejerens adgang til andre lejligheder ved foretagelse af nødven-
dige vedligeholdelsesarbejder tilføjes lovudkastet i § 8, stk. 2.
4. Sanktionsbestemmelser (bod og eksklusion) ved grov misligholdelse
Forbrugerrådet Tænk
støtter formålet med at give bedre muligheder for at
sanktionere en ejer i tilfælde af grov misligholdelse, men opfordrer til, at det
nøje overvejes, hvordan der i praksis sikres den fornødne retssikkerhed for den
berørte ejer.
Dansk Ejendomsmæglerforening
anfører, at der efter deres opfattelse er risiko
for flere retssager, da der må forventes indsigelser over for bodspålæg.
EjendomDanmark
støtter bestemmelsen om bod og foreslår, at der stilles krav
om, at der skal være tale en begrundet indsigelse mod boden fra ejeren. Orga-
nisationen støtter endvidere bestemmelsen om eksklusion, men anfører, at der
i retsplejelovens § 478 bør indføres hjemmel til tvangsfuldbyrdelse, for at kun-
ne effektuere en tvangsauktion.
Danske Advokater
er positive over for de foreslåede regler om nye sanktioner
ved grov misligholdelse, som de mener kan føre til, at den misligholdende ejer
ophører med misligholdelsen, når der er reelle og proportionale værktøjer i
loven. Organisationen anfører i øvrigt, at det kan overvejes at indføre en proc e-
dure, hvor bestyrelsen træffer afgørelse om eksklusion, som efterfølgende kan
indbringes for generalforsamlingen.
Ejerlejlighedernes Landsforening
bemærker, at den hidtidige sanktionsmulig-
hed ved grov misligholdelse, hvor ejerlejlighedsejer kunne pålægges at flytte,
har vist sig utilstrækkelig og at de nye bestemmelser giver disse muligheder.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at et enigt udvalg
konkluderer, at der bør indsættes sanktioner i form af bod eller eksklusion i
tilfælde af grov misligholdelse, da den nuværende sanktion om at pålægge eje-
ren at fraflytte sin lejlighed i tilfælde af grov misligholdelse i praksis ikke vur-
deres at være tilstrækkelig. De foreslåede sanktioner bod og eksklusion erstat-
ter sanktionen fraflytning, så ejerforeningen har mulighed for at vælge den
reaktion, der passer bedst på det konkrete forhold.
Si de 7/16
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0008.png
Bestemmelserne er tiltænkt et snævert anvendelsesområde. Udvalget vurderer,
at en mulighed for at pålægge en bod vil virke præventivt over for ejerne og
medvirke til at undgå eskalering af tilfælde af grov misligholdelse. Udvalget
finder, at bestemmelsen primært tænkes anvendt som reaktion forud for ov er-
vejelser om eksklusion. Det vil bero på en konkret vurdering, i hvilke tilfælde
bestemmelsen kan anvendes.
Det er endvidere udvalgets vurdering, at en bestemmelse om eksklusion vil
have en præventiv effekt i det begrænsede antal sager, hvor bestemmelsen kan
blive aktuel. Behovet for at ekskludere et medlem fra en ejerforening kan opstå
i tilfælde, hvor foreningsmedlemmet groft misligholder sine forpligtigelser over
for foreningen eller bevidst modarbejder foreningens formål. Indførslen af en
eksklusionsadgang er begrundet i hensynet til de øvrige beboere i ejendommen
og ejerforeningen. Da eksklusion er et indgreb i ejendomsretten, skal der i
hvert enkelt tilfælde foretages en konkret vurdering af nødvendigheden af ind-
grebet, hvor det vil indgå i vurderingen, om den konkret udøvede adfærd i form
af f.eks. vold, støj eller vanrøgt er rettet mod f.eks. generalforsamlingens virke
eller bestyrelsen, eller om den grundlæggende umuliggør almindelig beboelse
af ejendommen. Det vil ligeledes skulle vurderes, om eksklusionen er nødven-
dig, fordi andre reaktionsmuligheder ikke kan opfylde formålet.
De foreslåede sanktioner erstatter den nuværende sanktion om fraflytning, så
der fremover er mulighed for at vælge en mere passende sanktion, i de fo r-
holdsvis få tilfælde af grov misligholdelse.
I forhold til kompetencen til at træffe beslutning om bod eller eksklusion be-
mærkes, at beslutningen efter lovforslaget skal træffes på generalforsamlingen.
Dette svarer til situationen i dag i forhold til sager om fraflytning, hvor det efter
den gældende lovs § 8 er ejerforeningen, der kan pålægge den pågældende at
fraflytte sin lejlighed. Der forudsættes, som i dag, at være en forudgående pro-
cedure i de enkelte ejerforeninger, hvor sager om grov misligholdelse i første
omgang håndteres i foreningerne via bestyrelserne med inddragelse af forenin-
gernes administratorer, så der vil blive givet henstillinger og påbud om at brin-
ge forholdet til ophør inden sagen rejses på generalforsamlingen.
Det bemærkes i øvrigt, at der i lovforslaget er indbygget en lang række proces-
suelle retssikkerhedsgarantier, herunder om majoritetskrav til generalforsam-
lingens beslutning, krav om underretningen af det ekskluderede medlem inden
2 uger fra beslutningen er truffet. Yderligere skal generalforsamlingen inden 6
uger fra generalforsamlingens afslutning indbringe beslutningen om eksklusion
for en domstol.
For så vidt angår bemærkningen om, at der stilles krav om, at der skal være tale
en begrundet indsigelse mod boden fra ejeren, bemærkes, at dette vurderes
hensigtsmæssigt at indgå i lovforslaget.
Si de 8/16
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0009.png
For så vidt bemærkningen om, at der i retsplejelovens § 478 bør indføres
hjemmel til tvangsfuldbyrdelse for at kunne effektuere en tvangsauktion be-
mærkes, at det er en betingelse for fastholdelse af generalforsamlingens beslut-
ning om eksklusion, at ejerforeningen inden 6 uger efter eksklusionen indbrin-
ger beslutningen for domstolene. Det følger af lovforslagets § 10, stk. 4, at en
ekskluderet ejer skal afhænde sin bolig inden 6 måneder fra den endelige rets-
afgørelse. Det følger endvidere af lovforslagets § 10, stk. 5, at ejerforeningen
kan begære ejerlejligheden solgt på tvangsauktion efter retsplejelovens regler
herom, hvis ejer ikke får solgt inden for 6 måneders fristen. Det følger således
direkte af ejerlejlighedsloven, at en endelig dom om eksklusion kan føre til
tvangsauktion efter retsplejelovens regler herom. Der er således tilstrækkelig
hjemmel til tvangsfuldbyrdelse efter retsplejeloven.
Det indstilles, at lovforslaget fastholdes med den præcisering, at der skal være
tale om en begrundet indsigelse mod boden fra ejeren.
Dansk Ejendomsmæglerforening
anfører, at eksklusionsadgangen også bør
gælde ved betalingsmisligholdelse.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at et enigt udvalg fandt, at
bestemmelsen ikke skal finde anvendelse ved betalingsmisligholdelse, da reak-
tionen i dette tilfælde fortsat vil være de almindeligt gældende metoder for ind-
drivelse af pengekrav.
Det indstilles, at lovforslaget fastholdes.
Dansk Ejendomsmæglerforening
anfører, at den hidtidige sanktion i form af
fraflytning bør fastholdes.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at et enigt udvalg fandt, at
det ikke vil være hensigtsmæssigt at fastholde fraflytning som sanktionsmulig-
hed parallelt med eksklusion, idet det vurderes at være en reel risiko, at der
ikke eller først efter et meget langt sagsforløb vil blive skredet til eksklusion i de
sager, hvor der er behov herfor, da fraflytning i stedet vil blive anvendt som
første mulighed. I praksis anvendes frafly tning meget sjældent, og i de få sager,
hvor det er relevant, bør eksklusionsadgangen anvendes. I øvrige sager vurde-
res bodsbestemmelsen at dække behovet for reaktion fra ejerforeningens side.
Udvalget konkluderer således, at adgangen til fraflytning som sanktion ikke bør
fastholdes i loven.
Det indstilles, at lovforslaget fastholdes.
Boligselskabernes Landsforening
anfører, at bestemmelserne om bod og eks-
klusion ikke tager tilstrækkelig hensyn til tilfælde, hvor ejeren er udlejer af al-
mene boliger. Organisationen foreslår, at det i bestemmelsen om bod fastsæt-
tes, at en almen boligorganisationen kun kan pålægges at betale bod, hvis den
Si de 9/16
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0010.png
tilsidesætter sin forpligtelse i lov om leje af almene boliger § 80 til at sikre god
ro og orden. Tilsvarende bør der ved eksklusion tages hensyn til konsekvense r-
ne ved påtvunget frasalg for en almen boligorganisation.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at de foreslåede bestem-
melser om bod og eksklusion skal erstatte den gældende sanktion i lovens § 8,
hvorefter ejerforeningen kan pålægge en ejer, der gør sig skyldig i grov mislig-
holdelse, at fraflytte sin lejlighed. Det er ikke hensigten med bestemmelserne,
at adfærden fra en enkelt lejer i en almen boligorganisation isoleret set skal
kunne danne grundlag for en sag om bod eller eksklusion af den almen boligo r-
ganisation. Spørgsmålet om bod eller eksklusion af en almen boligorganisation
bør i stedet vurderes efter, hvorvidt den almen boligorganisation tilsidesætter
sin forpligtelse i lov om leje af almene boliger § 80 til at sikre god ro og orden.
Dette betyder, at den udøvede adfærd fra en lejer i en almen boligorganisation
vil skulle vurderes efter samme målestok, som hvis der skulle tages stilling til
bod eller eksklusion over for en ejer af en ejerlejlighed. Herudover skal der v æ-
re tale om, at almen boligorganisation tilsidesætter sin forpligtelse i lov om leje
af almene boliger.
Det indstilles, at det i lovforslagets § 9 og § 10 præciseres, at bod eller eksklusi-
on af en almen boligorganisation ud over adfærden hos en eller flere lejere fo r-
udsætter, at den almen boligorganisation tilsidesætter sin forpligtelse i lov om
leje af almene boliger til at sikre god ro og orden.
Ejerlejlighedernes Landsforening
og
EjendomDanmark
foreslår, at bodsbelø-
bet på 10.000 kr. indeksreguleres.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at det følger af lovforsla-
gets § 9, at ejerforeningen kan pålægge en ejer at betale en bod på op til 10.000
kr. Det fremgår af udvalgets rapport, at bodsbeløbet foreslås sat til 10.000 kr.,
medmindre andet beløb er fastsat i særvedtægt, og med mulighed for forhøjelse
af bodsbeløbet i gentagelsestilfælde. De enkelte foreninger har således mulig-
hed for i deres vedtægter at fastsætte et lavere beløb.
Det vurderes, at beløbet på op til 10.000 kr., som i gentagelsestilfælde kan fast-
sættes til op til det dobbelt beløb, er af en sådan størrelsesorden, at det vil have
en præventiv effekt mange år frem uden indeksregulering af beløbet.
Det indstilles, at lovforslaget fastholdes.
5. Indtrædelse i lejerbeføjelser
LLO
anfører, at det i den foreslåede § 11 om indtrædelse i udlejers beføjelse bør
præciseres,
hvad ”retsstridig adfærd” betyder.
Si de 10/16
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0011.png
Boligselskabernes Landsforening
anfører, at en almen boligorganisation har
en forpligtelse i lov om leje af almene boliger til at sikre god ro og orden, og at
den foreslåede § 11 bør omformuleres således, at ejerforeningen alene er beret-
tiget til at overtage beføjelserne, såfremt en almen boligorganisation som udle-
jer ikke følger allerede gældende regler og praksis for håndtering af husordens-
sager.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at det følger af
udvalgets rapport, at hensigten med bestemmelsen er at give ejerforeningen
mulighed for at reagere i det tilfælde ejeren/udlejeren undlader eller ikke evner
at bringe en retsstridig adfærd fra lejers side til ophør. Udvalget konkluderer, at
der bør indsættes en bestemmelse om, at ejerforeningen kan indtræde i ejerens
beføjelser, hvis lejeren groft tilsidesætter sine forpligtigelser efter lejeloven ved
udøvelse af retsstridig adfærd over for ejerforeningen eller andre ejere i fo r-
eningen. Det er hensigten, at udlejeren i grovere misligholdelsestilfælde ikke
nødvendigvis skal inddrages i en sag mod lejeren, men at ejerforeningen ind-
træder i udlejers beføjelser. Det vil således efter bestemmelsen være muligt for
ejerforeningen at føre sag mod lejeren med påstand om, at denne skal fraflytte
på grund af opsigelse eller ophævelse af lejemålet.
Det indstilles, at det i lovforslagets § 11 præciseres, at ejerforeningen over for en
almen boligorganisation alene er berettiget til at overtage beføjelserne, såfremt
den almene boligorganisation som udlejer ikke følger gældende regler i lov om
leje af almene boliger for håndtering af husordenssager. Endvidere vil det blive
præciseret i de specielle bemærkninger, at der med retsstridig adfærd sigtes til
situationer, hvor lejeren groft tilsidesætter sine forpligtigelser efter lejeloven
ved udøvelse af retsstridig adfærd.
6. Opdeling af bygninger og ejendomme i ejerlejligheder
KL, Forbrugerådet Tænk, Ejerlejlighedernes Landforening, Dansk Ejen-
domsmæglerforening, EjendomDanmark
og
Finans Danmark
støtter moder-
nisering og forenkling af ejerlejlighedsloven.
KL
og
LLO
støtter, at de tre hovedforbud bibeholdes, da de bidrager til blandet
beboersammensætning og boligmasse.
Andelsboligforeningernes Fællesrepræ-
sentation
støtter, at forbuddet mod opdeling af andelsboligforeningers ejen-
domme fastholdes.
Dansk Ejendomsmæglerforening
hilser de tre udvidelser af adgangen til opde-
ling velkommen.
Danmarks Lejerforeninger
fraråder at gennemføre de tre
udvidelser af adgangen til opdeling.
Danske Udlejere
støtter udvidelse af adgangen til opdeling af bygninger med 2
beboelseslejligheder og erhverv og så gerne, at der blev indført adgang til opde-
ling af udlejningsejendomme med mere end 2 beboelseslejligheder.
Si de 11/16
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0012.png
Den Danske Landinspektørforening
så gerne en delvis ophævelse af opdelings-
forbuddet for ældreudlejningsejendomme med op til 5 beboelseslejligheder og
erhverv.
EjendomDanmark
så gerne delvis ophævelse af opdelingsforbuddet for andels-
boligforeninger i ejendomme efter 1966.
Danske Advokater
efterspørger begrundelse for at fastholde totalforbuddet for
opdeling af andelsboligforeningers ejendomme.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at forslagene om
en fuldstændig ophævelse af opdelingsforbuddet for ældre private udlejnings-
ejendomme og en delvis ophævelse af forbuddet ved at tillade opdeling af små-
bygninger 2-5 beboelseslejligheder med og uden erhverv, efter de for udvalg om
ejerlejlighedsloven gennemførte analyser må forventes at føre til, at en meget
stor del af de ældre udlejningsboliger på sigt vil blive omdannet til ejerlejlighe-
der. Tilsvarende må forslaget om en fuldstændig og delvis ophævelse af opde-
lingsforbuddet for ejendomme med private andelsboligforeninger efter de for
udvalg om ejerlejlighedsloven gennemførte analyser forventes at føre til, at en
meget stor del af ejendommene med private andelsboligforeninger vil blive
omdannet til ejerlejligheder.
Da dette ikke harmonerer med regeringens boligpolitik, hvor det er en prioritet
at opretholde et boligmarked med et blandet boligudbud med såvel udlejnings-
boliger, andelsbolig og ejerboliger, fastholdes opdelingsforbuddene derfor i
lovforslaget.
Det indstilles, at lovforslaget fastholdes.
Den Danske Landinspektørforening
foreslår, at referencen til den gældende
lovs ikrafttræden den 1. juli 1966 som kriterie for opdeling i forhold til den æl-
dre bygningsmasse erstattes af en henvisning til bygninger opført i 1966 eller
senere, da det kan være svært i praksis at dokumentere opdelingsdatoen. Fo r-
slaget indebærer, at BBR-året anvendes i stedet.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at forslaget i realiteten
indebærer en udvidelse af opdelingsadgangen, og at det derfor principielt vil
betyde, at flere ældre udlejningsejendomme vil kunne opdeles.
Det indstilles, at lovforslaget fastholdes.
Den Danske Landinspektørforening
foreslår endvidere, at bestemmelsen om
opdeling af 80/20 ejendomme ændres, således at BBR registreringen på tids-
punktet for opdelingen fremover skal være afgørende for, om muligheden for
en 80 /20 opdeling foreligger eller ej. Formålet med ændringen er, at et udtræk
fra det gældende BBR-register kan afdække mulighederne for opdeling, hvor-
Si de 12/16
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0013.png
ved allerede foreliggende muligheder vil blive tydeliggjort for såvel rådgivere og
ejere.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at bestemmelsen om op-
deling af blandede 80/20 ejendomme er en videreførelse af den gældende lovs
§ 10 a, om blandede ejendomme. Et enigt udvalg har konkluderet, at bestem-
melsens formulering bør fastholdes, og at betingelserne om fordeling af ejen-
dommens areal i forhold til et udtræk fra BBR-registeret pr. 31. december 2003
skal forstås som en anvendelsesmæssig afgrænsning af ejendommen i henhold
til BBR pr. skæringsdagen. Udvalget finder, at kravene for anvendelse af be-
stemmelsen er velbegrundede.
Det indstilles, at lovforslaget fastholdes.
Den Danske Landinspektørforening
foreslår en supplerende opdelingsadgang
for ældre udlejningsejendomme med mere end 2 beboelseslejligheder med er-
hverv, således at disse kan opdeles ved at alle beboelseslejligheder efter opde-
ling er én ejerlejlighed med flere beboelsesenheder, der ikke kan videreopdeles
og erhvervsenheden er en anden ejerlejlighed. Foreningen anfører, at forslaget
giver mulighed for adskillelse af erhvervsenheden fra beboelsesenheden uden
at der sker en påvirkning af udbuddet ældre udlejningsejendomme. Endvidere
kan forslaget understøtte dannelse af andelsboligforeninger, der efter forslaget
ikke behøver at være økonomisk afhængige er erhvervsenheden.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at der er tale om et nyt
forslag, som ikke har været behandlet i udvalg om ejerlejlighedsloven. Der fore-
ligger derfor ikke nærmere data til belysning af forslaget. Det vurderes, at fo r-
slaget bygger på de samme hensyn, som ligger bag det i lovforslaget indeholdte
forslag om at udvide adgangen til opdeling ved etablering af tagboliger til at
gælde opdeling af ejendomme med flere bygninger på samme grund, hvor hele
bygninger kan opdeles som én ejerlejlighed. Forslaget vil give adgang til opde-
ling, der giver mulighed for udskillelse af erhvervsenheden og dermed sikre
samme økonomiske uafhængighed, som ved opdeling af småejendomme med 2
beboelseslejligheder samt erhverv. Herunder vil forslaget kunne sikre grundlag
for stiftelse af andelsboligforeninger uden afhængighed af en erhvervsenhed i
ejendommen.
Det indstilles, at der i lovforslagets § 16 indsættes en adgang til at opdele ældre
udlejningsejendomme med mere end 2 beboelseslejligheder og erhverv, således
at disse kan opdeles ved at alle beboelseslejligheder efter opdeling er én ejerlej-
lighed med flere beboelsesenheder, der ikke kan videreopdeles og erhvervse n-
heden er en anden ejerlejlighed.
7. Registrering af oprettelse af ejerlejligheder
Si de 13/16
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0014.png
Geodatastyrelsen
foreslår, at der i lovudkastets § 25 indsættes hjemmel til at
nægte registrering af opdeling i ejerlejligheder, hvis ejerlejlighedslovens be-
stemmelser er til hinder herfor, og at afgørelser om nægtelse af registrering
efter den foreslåede bestemmelse skal kunne påklages til boligministeren.
Geodatastyrelsen anfører, at de i perioden efter overtagelse af registreringen af
ejerlejligheder fra Tingslysningsretten pr. 25. februar 2019 har erfaret, at der
kan forekomme registreringsanmodninger, hvor iagttagelse af betingelserne i
ejerlejlighedslovens nuværende opdelingsregler er behørigt dokumenteret, men
hvor andre omstændigheder medfører, at den påtænkte opdeling i ejerlejlighe-
der er i strid med ejerlejlighedsloven. En adgang til at nægte registrering med
henvisning til, at en opdeling af en ejendom i ejerlejligheder er i strid med ejer-
lejlighedsloven, selvom registreringsanmodningen indeholder den krævede
dokumentation, vil i de fleste tilfælde vil være udtryk for Geodatastyrelsens
lovfortolkning, hvorfor der bør indføres klageadgang til boligministeren.
Geodatastyrelsen bemærker, at problemstillingen ikke var aktuel, da Tingly s-
ningsretten varetog registreringen af ejerlejligheder, fordi Tinglysningsretten
som domstol havde en sikker kompetence til at træffe afgørelser om, at lovgiv-
ningen ikke var overholdt.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at ejerlejlighedsloven for-
ud for Geodatastyrelsens overtagelse af registrering af ejerlejlighedsopdelingen
ikke indeholdt regler om nægtelse af registrering. Efter Geodatastyrelsens over-
tagelse af registreringen indeholder ejerlejlighedsloven nu en udtømmende
opregning af tilfælde, hvor registrering kan nægtes.
Fastholdes den nuværende bestemmelse, kan Geodatastyrelsen blive nødt til at
registrere en opdeling, selvom styrelsen i den givne situation ikke vurderer, at
ejerlejlighedsloven indeholder hjemmel til opdeling. Dette vurderes ikke hen-
sigtsmæssigt, hvorfor der bør indføres hjemmel til at nægte registrering af ejer-
lejlighedsopdeling i tilfælde, hvor ejerlejlighedsloven er til hinder herfor.
En sådan hjemmel indebærer en ny generel kompetence for Geodatastyrelsen
til at træffe afgørelse om, hvorvidt betingelserne i ejerlejlighedsloven for opde-
ling er opfyldt, hvorfor der skal tages stilling til spørgsmålet om klageadgang.
Boligministeren er ressortansvarlig for ejerlejlighedsloven. Der har imidlertid
ikke tidligere i ejerlejlighedsloven været hjemmel til administrativt at tage stil-
ling til rækkevidden af ejerlejlighedslovens opdelingsregler, da det hidtil har
været op til domstolene at fortolke reglerne. Der er således ikke opbygget en
myndighedsekspertise eller et administrativt apparat til håndtering af klagesa-
ger.
Efter gældende regler kan Geodatastyrelsen afgørelser om nægtelse af registre-
ring af opdeling ikke påklages til anden administrativ myndighed. Der er her-
Si de 14/16
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0015.png
ved lagt vægt på, at afgørelser om nægtelse af registrering efter de gældende
regler er lovbundne forvaltningsakter, hvor der alene i helt begrænset omfang
vil kunne blive tale om udøvelse af et skøn.
En hjemmel til at nægte registrering af opdeling, hvis ejerlejlighedsloven er til
hinder herfor, indebærer i højere grad end i dag afgørelser af skønsmæssig k a-
rakter. Spørgsmålet om nægtelse af registrering bliver imidlertid alene aktuelt i
sager, hvor det hidtil kun har v æret muligt at få taget stilling til spørgsmålet om
rækkevidden af opdelingsreglerne ved domstolene. Etablering af en udvidet
adgang til at nægte registrering samtidig med afskæring af klageadgang vil så-
ledes ikke stille den ejer, der ønsker en opdeling, dårligere end efter de gælden-
de regler. Endvidere bemærkes, at sager om opdeling varetages for ejeren af en
professionel aktør, idet anmeldelse om opdeling skal ske ved en landinspektør
med beskikkelse, som har indgående kendskab til opdelingsreglerne. Herud-
over bliver spørgsmålet primært aktualiseret i sager, hvor der anmodes om
opdeling i situationer, hvor der ikke er lovmæssig dækning for opdeling efter
ejerlejlighedsloven bestemmelser.
Det indstilles, at der i lovforslagets § 25 indsættes en hjemmel til at nægte regi-
strering af ejerlejlighedsopdeling, hvis ejerlejlighedsloven er til hinder herfor,
og at klageadgangen for sådanne afgørelser afskæres.
8. Digital kommunikation
Ejerlejlighedernes Landsforening
anfører, at det bør fremgår af den foreslåede
§ 27, at adgangen til digital kommunikation ikke gælder, hvor den enkelte ejer
er fritaget herfor.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at spørgsmålet om frita-
gelse for kravet om digital post er reguleret i lov om digital post fra offentlige
afsendere. Det vil blive anført i de specielle bemærkninger til bestemmelsen, at
der ved fastsættelse af regler om digital kommunikation vil blive taget hensyn
til at krav om digital kommunikation ikke vil gælde ejere, der fritages herfor.
Det indstilles, at forslaget fastholdes.
9. Ikrafttræden og overgangsordning
Den Danske Landinspektørforening
foreslår, at der indføres en overgangsord-
ning for overholdelse af gældende kvalitetskrav i forhold til allerede igangsatte
bygningsarbejder. Foreningen anfører endvidere, at der er behov for procedure
for ændring af diverse blanketter mv.
Geodatastyrelsen
foreslår, at det i § 29 fastsættes, at loven træder i kraft tid-
ligst 1. juli 2020 for at sikre tid til ændring af IT -systemerne for matriklen.
Si de 15/16
L 93 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra boligministeren
2136015_0016.png
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at sager, hvor der
gennemføres ombygning af ejendomme med henblik på at leve op til kvalitets-
krav i forbindelse med opdeling af ejendomme i ejerlejligheder, kan strække sig
over et længere tidsrum. Det vurderes derfor hensigtsmæssigt at indføre en
overgangsordning, hvor der ud over anvendelse af hidtil gældende regler om
kvalitetskrav for sager anmeldt til opdeling inden lovens ikrafttræden, gives
ejere af ejendomme, hvor der er påbegyndte ombygning med henblik på opde-
ling en rimelig frist til at få afsluttet disse efter de regler, de er sat i gang i hen-
hold til.
Det indstilles, at det indskrives i lovforslaget, at loven træder i kraft den 1. juli
2020, og at der indsættes en overgangsordning for anvendelse af de gældende
regler om kvalitetskrav.
Si de 16/16