Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 91 , L 91 A , L 91 B , L 91 C
Offentligt
2137686_0001.png
Skatteudvalget 2019-20
L 91 endeligt svar på spørgsmål 5
Offentligt
15. januar 2020
J.nr. 2019 - 4008
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 91 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningskatningsloven,
dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionær-
nedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og
nedsættelse af bundskatten).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 10. januar 2020. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Louise Schack Elholm.
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 91 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelse af 13/1-20 fra Business Danmark om forslag til tilpasninger af lovforslaget ved overgang til de nye regler, til skatteministeren
2137686_0002.png
Spørgsmål
Hvordan vil ministeren sikre, at borgere, der har indgået kontrakt om levering af en elbil
m.v., men som først får den leveret efter den 1. februar 2020, ikke kommer i klemme i
forhold til det foreslåede?
Svar
Efter lovforslaget vil der ved beskatning af en fri bil, der har fået genberegnet den afgifts-
pligtige værdi efter registreringsafgiftsloven, skulle tages udgangspunkt i den nye, genbe-
regnede værdi ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget. Herved sikres, at leasingstram-
ningerne, som blev gennemført i 2017, også slår igennem i forhold til firmabiler, der be-
skattes som fri bil.
Det vil fremadrettet gælde generelt, at en ny bil, der stilles til privat rådighed for en ansat
den 1. februar 2020 eller senere, vil skulle have justeret beskatningsgrundlaget, hvis bilen
får ændret værdien ved genberegning. Et eventuelt højere beskatningsgrundlag fra genbe-
regningstidspunktet vil være i overensstemmelse med det grundlæggende princip om, at
beskatningen af fri bil tilnærmelsesvis skal svare til det, det koster selv at holde en tilsva-
rende bil.
Der har været overvejet forskellige virkningstidspunkter, herunder genberegningstids-
punktet. Det foreslåede virkningstidspunkt - biler stillet til rådighed første gang fra den 1.
februar 2020 - er imidlertid valgt for at undgå, at biler, der allerede er stillet til privat rå-
dighed inden den 1. februar 2020, bliver omfattet. Det foreslåede virkningstidspunkt sik-
rer, at beskatningen ikke stiger for en ansat, der beskattes af fri bil inden 1. februar 2020,
selv om der sker genberegning af registreringsafgiften for bilen efter den 1. februar 2020.
Der sker efter forslaget således ingen ændringer af beskatningen, hvis bilens værdi ikke
ændres ved genberegning, ligesom der ikke sker ændringer for biler, der allerede er stillet
til privat rådighed inden den 1. februar 2020.
Om man har en bil til privat rådighed fra og med en given dato - den 1. februar 2020 eller
fra et senere tidspunkt - er en relativ enkel og entydig afgrænsning. Særlige overgangsreg-
ler - fx baseret på bestillingstidspunktet - vil indebære øget behov for dokumentation, for-
tolkning m.v. i flere år fremover, ligesom visse persongrupper, fx ansatte hovedaktionæ-
rer, vil have mulighed for at planlægge leasing af biler til levering lang tid ud i fremtiden.
Jeg finder det på denne baggrund ikke hensigtsmæssigt at ændre forslagets nuværende re-
lativt klare og entydige afgrænsning af, hvem forslaget omfatter.
Afslutningsvis bemærkes, at det årlige beskatningsgrundlag for elbiler mv. (elbiler, plugin-
hybridbiler og brændselscelledrevne biler) efter det samtidigt hermed foreslåede L 90
midlertidigt nedsættes med 40.000 kr. for at fremme andelen af grønne firmabiler. Denne
ændring vil gælde for beskatningen af firmabiler, der er stillet til rådighed i perioden fra
den 1. april 2020 til den 31. december 2020
uanset hvornår bilen er anskaffet, og uanset
om bilen er købt eller leaset.
Side 2 af 2