Skatteudvalget 2019-20
L 90
Offentligt
2139380_0001.png
22. januar 2020
J.nr. 2019 - 10574
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 90 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningslo-
ven. (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbi-
ler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelle-
drevne biler, der anvendes som fri bil).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 20. januar 2020. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Marie Bjerre (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 90 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om mindreprovenuet, til skatteministeren
2139380_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for mindreprovenuet i hvert af følgende scenarier for beskatnin-
gen af henholdsvis eldrevne biler isoleret set samt for eldrevne biler, pluginhybridbiler og
brændselscelledrevne biler i 2021:
- Registreringsafgiften fastholdes på 20 pct., mens bundfradraget, som afgiftsfrita-
ger biler under 400.000 kr., bortfalder.
- Registreringsafgiften fastholdes på 20 pct., og bundfradraget, som afgiftsfritager
biler under 400.000 kr., fastholdes.
- Registreringsafgiften stiger til 40 pct., mens bundfradraget, som afgiftsfritager bi-
ler under 400.000 kr., bortfalder.
- Registreringsafgiften stiger til 40 pct., og bundfradraget, som afgiftsfritager biler
under 400.000 kr., fastholdes.
- Registreringsafgiften stiger til 65 pct., og bundfradraget, som afgiftsfritager biler
under 400.000 kr., fastholdes
Svar
Med lovforslaget foreslås det at fastholde 2019-reglerne for indfasning i registreringsafgif-
ten for el- og pluginhybridbiler i 2020. Det betyder, at afgiftsniveauet for el- og pluginhy-
bridbiler forbliver uændret, indtil Kommissionen for grøn omstilling af personbiler i 2020
leverer sine anbefalinger, så der kan forhandles et nyt afgiftsregime på bilområdet i for-
bindelse med finansloven for 2021. Dermed vil den planlagte afgiftsstigning i 2020 ved
gældende indfasningsregler for elbiler over 400.000 kr. blive annulleret.
I tabel 1 er det skønnede mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd vist for de foreslåede
ændringer til indfasningsstien i 2021.
Det bemærkes, at det ud fra det nuværende salg af elbiler vurderes, at bundfradraget skal
hæves til 87.000 kr. for at friholde elbiler op til 400.000 kr. fra registreringsafgift, når ind-
fasningen af registreringsafgiften samtidig er 65 pct. i 2021.
Derudover bemærkes det, at brændselscelledrevne biler ved gældende regler er fritaget for
registreringsafgift samt brændstofforbrugsafgift til og med 2021. Det vil således medføre
en stramning ift. gældende regler, hvis de medtages i det foreslåede. Det er derfor forud-
sat, at spørger ikke vil stramme beskatningen for brændselscelledrevne biler, hvorfor de
ikke er medtaget i beregningerne.
Side 2 af 3
L 90 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om mindreprovenuet, til skatteministeren
2139380_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved ændret indfasningssti for registreringsafgiften for el-
og pluginhybridbiler i 2021
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd, mio. kr. (2020-niveau)
Modeller for el- og pluginhybridbiler
20 pct. indfasning og intet bundfradrag
20 pct. indfasning og 40.000 kr. i bundfradrag
40 pct. indfasning og intet bundfradrag
40 pct. indfasning og 77.500 kr. i bundfradrag
65 pct. indfasning og 87.000 kr. i bundfradrag
Modeller alene for elbiler
20 pct. indfasning og intet bundfradrag
20 pct. indfasning og 40.000 kr. i bundfradrag
40 pct. indfasning og intet bundfradrag
40 pct. indfasning og 77.500 kr. i bundfradrag
65 pct. indfasning og 87.000 kr. i bundfradrag
300
450
150
400
250
600
850
300
800
650
2021
Anm.: Det er forudsat, at ændringen til indfasningen af registreringsafgiften for el- og pluginhybridbiler i 2020 sfa. det fore-
slåede i L 90 fastholdes. Indfasningen af registreringsafgiften vil således udgøre 20 pct. og et bundfradrag på 40.000 kr. i
2020. I 2022 fortsættes indfasningen, dvs. 90 pct. af registreringsafgiften indfases, hvorefter afgiften vil være fuldt indfaset i
2023. I modellerne, hvor lempelsen alene gælder elbiler, er det forudsat, at pluginhybridbiler fortsætter indfasningen i 2021,
dvs. at bundfradraget bortfalder, og indfasningen udgør 65 pct. Det bemærkes, at der ikke er indregnet hamstringseffekter i
provenueffekterne. Der udestår en vurdering af de administrative omkostninger. Provenu er afrundet til nærmeste 50 mio.
kr.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 3 af 3