Skatteudvalget 2019-20
L 90
Offentligt
2136436_0001.png
16. januar 2020
J.nr. 2019 - 10574
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 90 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningslo-
ven. (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbi-
ler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelle-
drevne biler, der anvendes som fri bil).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 13. januar 2020. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 90 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvor stor en reduktion i C02 det vil medføre på sigt årligt, hvis man sænkede den samlede registreringsafgift for benzin- og dieselbiler til 85 pct, til skatteministeren
2136436_0002.png
Spørgsmål
Hvor stor en reduktion i CO
2
vil det medføre på sigt årligt, hvis man sænkede den sam-
lede registreringsafgift for benzin og dieselbiler til 85 pct., da dette angiveligt vil betyde, at
flere vil skifte ældre biler ud med nyere?
Svar
Med lovforslaget foreslås det at fastholde 2019-reglerne for indfasning i registreringsafgif-
ten for el- og pluginhybridbiler i 2020. Det betyder, at afgiftsniveauet for el- og pluginhy-
bridbiler forbliver uændret, indtil Kommissionen for grøn omstilling af personbiler i 2020
leverer sine anbefalinger, der kan danne baggrund for et nyt afgiftsregime på bilområdet.
Der ændres ikke ved beregningen af registreringsafgiften for konventionelle biler ved lov-
forslaget.
Ved gældende regler udgør registreringsafgiften 85 pct. af den afgiftspligtige værdi op til
197.700 kr. (2020-niveau) og 150 pct. af værdien herover. Derudover gives der fradrag i
den afgiftspligtige værdi til biler med høj sikkerhed og nedslag/tillæg i registreringsafgif-
ten for god/dårlig brændstoføkonomi. I 2018 betalte mere end 80 pct. af nybilsalget alene
afgift efter den lave sats. En ny bil kostede i gennemsnit ca. 250.000 kr. i 2018, hvoraf re-
gistreringsafgiften (for konventionelle biler) udgjorde ca. 107.000 kr.
En lempelse af den høje sats fra 150 pct. til 85 pct., svarende til niveauet for den lave sats,
svarer i praksis til at afskaffe den høje sats og skalaknækket i registreringsafgiften. Det vil
lempe registreringsafgiften for biler med en højere afgiftspligtig værdi end 197.700 kr.
(2020-priser), mens biler med lavere værdi ikke vil få en lempelse.
Lempelsen skønnes bl.a. at medføre, at bilkøbet ændres i retning af marginalt dyrere biler
målt på prisen før afgift
fordi afgiftslempelsen giver mulighed for at købe en større bil
til den samme (eller lavere) pris inkl. registreringsafgift som før lempelsen. Større biler har
generelt en højere CO
2
-udledning end mindre biler. Derudover skønnes lempelsen at
medføre et strukturelt større bilsalg, idet (konventionelle) biler bliver billigere. Samlet set
skønnes adfærden ved lempelsen således at medføre en strukturelt
øget
CO
2
-udledning
som følge af en ændret bilsammensætning og et større bilsalg.
Side 2 af 2