Skatteudvalget 2019-20
L 90
Offentligt
2136475_0001.png
16. januar 2020
J.nr. 2019 - 10574
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 90 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningslo-
ven. (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbi-
ler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelle-
drevne biler, der anvendes som fri bil).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 10. januar 2020. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 90 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at den i lovforslaget foreslåede annullering af stigning i registreringsafgiften for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 også skal gælde i 2021, til skatteministeren
2136475_0002.png
Spørgsmål 1
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag om, at den i lovforslaget foreslå-
ede annullering af stigning i registreringsafgiften for eldrevne køretøjer og pluginhybridbi-
ler i 2020 også skal gælde i 2021?
Svar
Med finanslovsaftalen for 2020 er der mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet indgået aftale om, at regi-
streringsafgiften for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler ikke skal stige i 2020 i for-
hold til niveauet i 2019.
Initiativet skal ses i sammenhæng med, at Kommissionen for grøn omstilling af personbi-
ler i 2020 leverer sine anbefalinger til en samlet omlægning af bilafgifterne, som kan
danne baggrund for et nyt afgiftsregime på bilområdet.
Jeg ønsker på den baggrund ikke selv at stille et ændringsforslag, som beskrevet i spørgs-
målet.
Jeg vil dog gerne yde teknisk bistand til et sådant ændringsforslag, som kan se ud som føl-
ger:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annulle-
ring af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i
2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscel-
ledrevne biler, der anvendes som fri bil) (L 90)
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 5 b, stk. 1, nr. 1,
ændres »2016-2020« til:
»2016-2021«.
[Satsen for registreringsafgift for eldrevne køretøjer på 20 pct. skal anvendes til og med
2021]
2)
Nr.
2
affattes således:
Ȥ
5 b, stk. 1, nr. 2 og nr. 3,
ophæves.
Nr. 4 bliver herefter nr. 2.«
Side 2 af 5
L 90 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at den i lovforslaget foreslåede annullering af stigning i registreringsafgiften for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 også skal gælde i 2021, til skatteministeren
2136475_0003.png
[Satstrinnet for registreringsafgift for eldrevne køretøjer på 65 pct. i 2021 ophæves som
konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
3)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 5 b, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »2019 eller
2020« til: »2019-2021«.
[Bundfradraget i registreringsafgiften for eldrevne køretøjer forlænges, så det også anven-
des i 2021]
4)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 5 c, stk. 2, nr. 1,
ændres »2016-2020« til:
»2016-2021«.
[Satsen for registreringsafgift for pluginhybridbiler på 20 pct. skal anvendes til og med
2021]
5)
Nr. 5
affattes således:
Ȥ 5 c, stk. 2, nr. 2 og nr. 3,
ophæves.
Nr. 4 bliver herefter nr. 2.«
[Satstrinnet for registreringsafgift for pluginhybridbiler på 65 pct. i 2021 ophæves som
konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
6)
I den under
nr. 6
foreslåede ændring af
§ 5 c, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »2019 eller
2020« til: »2019-2021«.
[Bundfradraget i registreringsafgiften for pluginhybridbiler forlænges, så det også anven-
des i 2021]
Side 3 af 5
L 90 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at den i lovforslaget foreslåede annullering af stigning i registreringsafgiften for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 også skal gælde i 2021, til skatteministeren
2136475_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at stigningen i registreringsafgiften for eldrevne kø-
retøjer i 2020 annulleres. Det foreslås ved ændringsforslaget, at stigningen i 2021 ligeledes
annulleres. Der er således tale om en ændring i den periode, hvor satsen for registrerings-
afgiften for eldrevne køretøjer på 20 pct., som var gældende i 2019, vil skulle finde anven-
delse. Efter ændringsforslaget vil satsen for registreringsafgift for eldrevne køretøjer
skulle være 20 pct. i perioden 2019-2021.
Til nr. 2
Satstrinnet for registreringsafgift for eldrevne køretøjer i 2021 på 65 pct. foreslås ophæ-
vet, da det i ændringsforslag nr. 1 foreslås, at satsen på 20 pct. ligeledes skal finde anven-
delse i 2021.
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det, at stigningen i bundfradraget for eldrevne køretøjer
i 2020 annulleres. Dette skal ses i sammenhæng med, at satsen samtidig er foreslået nedsat
fra 40 pct. til 20 pct. i 2020. Det foreslås ved ændringsforslaget, at det i 2019 gældende
fradrag på 40.000 kr., som efter lovforslaget skal finde anvendelse i 2020, ligeledes skal
finde anvendelse i 2021.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det, at stigningen i registreringsafgiften for pluginhybrid-
biler i 2020 annulleres. Det foreslås ved ændringsforslaget, at stigningen i 2021 ligeledes
annulleres. Der er således tale om en ændring i den periode, hvor satsen for registrerings-
afgiften for pluginhybridbiler på 20 pct., som var gældende i 2019, vil skulle finde anven-
delse. Efter ændringsforslaget vil satsen for registreringsafgift for pluginhybridbiler skulle
være 20 pct. i perioden 2019-2021.
Til nr. 5
Satstrinnet for registreringsafgift for pluginhybridbiler i 2021 på 65 pct. foreslås ophævet,
da det i ændringsforslag nr. 4 foreslås, at satsen på 20 pct. ligeledes skal finde anvendelse i
2021.
Side 4 af 5
L 90 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at den i lovforslaget foreslåede annullering af stigning i registreringsafgiften for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 også skal gælde i 2021, til skatteministeren
2136475_0005.png
Til nr. 6
I lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at stigningen i bundfradraget for pluginhybridbiler i
2020 annulleres. Dette skal ses i sammenhæng med, at satsen samtidig er foreslået nedsat
fra 40 pct. til 20 pct. i 2020. Det foreslås ved ændringsforslaget, at det i 2019 gældende
fradrag på 40.000 kr., som efter lovforslaget skal finde anvendelse i 2020, ligeledes skal
finde anvendelse i 2021.
Provenumæssige konsekvenser
Det foreslåede skønnes med væsentlig usikkerhed at medføre et umiddelbart mindrepro-
venu på ca. 750 mio. kr. i 2021. Efter tilbageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet i
2021 med væsentlig usikkerhed at udgøre ca. 850 mio. kr., jf. tabel 1.
Størrelsen af mindreprovenuet skal ses i sammenhæng med, at indfasningen af registre-
ringsafgiften i stedet for at udgøre 65 pct. af registreringsafgiften i 2021 foreslås at udgøre
20 pct. af registreringsafgiften kombineret med et bundfradrag på 40.000 kr.
Videreførelse af de i 2019 gældende satser for registreringsafgift for eldrevne køretøjer og
pluginhybridbiler i 2021 skønnes med væsentlig usikkerhed at ville medføre en stigning i
salget af eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler med ca. 3.200 køretøjer i 2021.
Det må forventes, at de foreslåede lempelser vil have en positiv effekt på arbejdsudbud-
det, da lempelserne ventes at slå igennem i priserne og derved vil øge reallønnen.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved annullering af stigning i registre-
ringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler
Mio. kr. (2020-niveau)
2021 2022 2023 2024 2025 Varigt
Umiddelbar virkning
-750
-
-
-
-
-0
Virkning efter tilbageløb
-600
-
-
-
-
-0
Virkning efter tilbageløb og adfærd
-850
0
0
0
0
-0
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. som følge af væsentlig usikkerhed om
udbredelsen af eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler.
De foreslåede ændringer vil medføre en forøgelse af skatteudgifter. Skatteudgifter er afvi-
gelser fra det almindelige skattesystem, hvor konkrete aktiviteter opnår en begunstigelse.
Almindeligvis svarer skatteudgiften til det umiddelbare provenutab, dvs. provenutabet
uden korrektion for tilbageløb og eventuelle adfærdseffekter. De foreslåede lempelser vil
på den baggrund kunne anslås at ville øge skatteudgifterne svarende til det umiddelbare
provenu i alt i 2021.
Side 5 af 5