Skatteudvalget 2019-20
L 90 Bilag 1
Offentligt
2131276_0001.png
2. januar 2020
J.nr. 2019 - 10574
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Annullering
af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020 samt la-
vere beskatning af eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler, der an-
vendes som fri bil).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 90 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131276_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatsamfundet har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
AutoBranchen Dan-
mark
AutoBranchen Danmark finder, at
der er brug for langtidsholdbare
løsninger for bilafgifterne.
Det forventes, at Kommissionen
for grøn omstilling af personbiler i
2020 kommer med forslag til en
samlet omlægning af bilafgifterne
til fremme af grønne biler og fast-
holdelse af statens provenu på
længere sigt. Det er hensigten, at
der herefter aftales en ny samlet
model for bilafgifterne for elbiler
og andre lavemissionsbiler, som
skal have virkning fra 2021. For-
målet hermed er netop at etablere
en langsigtet løsning.
Bilbranchen
DI
Vedr. registreringsafgift
Bilbranchen - DI kvitterer for lov-
forslaget, da det på den korte bane
sikrer, at afgifterne ikke stiger på
miljørigtige biler.
Vedr. registreringsafgift
Bilbranchen - DI finder, at der er
behov for langtidsholdbare løsnin-
ger for bilafgifterne.
Der henvises til bemærkningerne
til høringssvaret fra Autobranchen
Danmark vedr. en langsigtet løs-
ning.
Bilbranchen - DI foreslår desuden
en omlægning af bilafgifterne til en
teknisk afgift, hvor beskatningen
er baseret på bilers egenskaber,
især hvor miljørigtig bilen er, frem
for deres værdi.
Muligheden for omlægning til en
teknisk afgift indgår som en del af
kommissoriet for Kommissionen
for grøn omstilling af personbiler.
Spørgsmålet vil derfor blive over-
vejet i sammenhæng med en gene-
rel omlægning af bilafgifterne.
Side 2 af 9
L 90 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131276_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Vedr. firmabiler
Bilbranchen - DI foreslår, at også
brintbiler, der anvendes som fri
bil, omfattes af forslaget, så de
også kan opnå lavere beskatning
som fri bil. Der henvises til, at
brintbiler er 100 pct. CO
2
- og par-
tikelfrie.
Vedr. firmabiler
Lovforslaget er tilpasset mhp. at
imødekomme forslaget. Den la-
vere beskatning i 9 måneder i 2020
vil således også omfatte brændsels-
celledrevne biler (brintbiler).
Bilbranchen - DI anbefaler en
mere grundlæggende justering af
firmabilbeskatningen, der både gør
den skematiske beskatning mere
retvisende i forhold til den private
værdi og samtidig automatisk gør
ordningen mere grøn ved at fjerne
den eksisterende tilskyndelse til at
fravælge miljøvenlige biler, herun-
der elbiler og pluginhybridbiler.
Konkret foreslås at hæve miljøtil-
lægget og samtidig nedsætte ”vær-
diprocenten”.
Forslagene vil naturligt kunne
indgå i de kommende overvejelser
om den fremtidige indretning af
bilbeskatningen på baggrund af an-
befalingerne fra Kommissionen
for grøn omstilling af personbiler.
For at finansiere en sådan omlæg-
ning til en grønnere firmabilbe-
skatning foreslås det, at beskat-
ningsgrundlaget for firmabiler
fremover tager udgangspunkt i bi-
lens listepris.
Anvendelse af listepriser vil isole-
ret set medføre et merprovenu, der
foreslås anvendt til en generel om-
lægning af beskatningen af fri bil,
så miljøtillægget forhøjes og værdi-
elementet i form af satserne på
hhv. 25 og 20 procent reduceres.
Forslaget indebærer en betydelig
omlægning af beskatningsreglerne.
Implementering heraf kræver en
længere tidshorisont.
En generel omlægning af firmabil-
beskatningen vil dog naturligt
kunne indgå i de kommende over-
vejelser om den fremtidige indret-
ning af bilbeskatningen på bag-
grund af anbefalingerne fra Kom-
missionen for grøn omstilling af
personbiler.
Endeligt anfører Bilbranchen - DI,
at arbejdsgiverbetalte ladestandere
Et fradrag for ladestandere kan
principielt anses som værende in-
Side 3 af 9
L 90 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131276_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
permanent bør udgå af beskat-
ningsgrundlaget.
deholdt i fradraget i beskatnings-
grundlaget på 40.000 kr. for el- og
pluginhybrid-firmabiler. Provenuet
fra det tidsbegrænsede fradrag kan
ikke finansiere et permanent fra-
drag for ladestandere.
Brintbranchen
Vedr. registreringsafgift
Brintbranchen anfører, at brintbi-
ler og brændselscellebiler bør in-
kluderes i lovforslaget, da der er
tale om nulemissions teknologi.
Vedr. registreringsafgift
Brændselscellebiler, herunder
brintbiler, er allerede efter de gæl-
dende regler fritaget for registre-
ringsafgift til og med 2021, hvor-
for det ikke vurderes relevant at
ændre reglerne for brændselscelle-
biler på nuværende tidspunkt.
Der henvises desuden til bemærk-
ningerne til høringssvaret fra Au-
tobranchen Danmark vedr. en
langsigtet løsning.
Vedr. firmabiler
Brintbranchen anfører, at brintbi-
ler bør inkluderes i lovforslaget.
Vedr. firmabiler
Forslaget er imødekommet, så den
lavere beskatning i 9 måneder i
2020 også omfatter brændselscelle-
drevne biler, herunder brintbiler.
Carta
Carta har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening (DA)
DA oplyser, at sagen falder uden
for DA’s virkefelt, og at DA
der-
for ikke ønsker at afgive bemærk-
ninger til lovforslaget.
Dansk Autogenbrug
(DAG)
DAG har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Side 4 af 9
L 90 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131276_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri anfører, at de støt-
ter forslaget, men beklager den
korte høringsfrist.
Det medgives, at det ikke er en op-
timal høringsproces. Det har imid-
lertid været nødvendigt at frem-
sætte lovforslaget med meget kort
høringsfrist for at sikre, at dele af
forslaget kan få virkning ved års-
skiftet.
Dansk Elbil Alliance,
Dansk Energi og FDM
(fælleshøringssvar, heref-
ter organisationerne)
Vedr. registreringsafgift
Organisationerne er overordnet
positive overfor, at afgifterne for
elbiler holdes i ro i 2020, men
havde hellere set en mere langsig-
tet løsning.
Organisationerne bemærker i for-
længelse heraf, at de forstår finans-
lovsaftaleteksten sammen med for-
ventningerne til politikerne såle-
des, at hvis det ikke lykkedes at
opnå enighed om en ny afgiftsmo-
del i løbet af 2020, så vil satsen på
65 pct. stigning ikke blive gennem-
ført, og satserne fra 2019 viderefø-
res.
Vedr. registreringsafgift
Der henvises til bemærkningerne
til høringssvaret fra Autobranchen
Danmark vedr. en langsigtet løs-
ning.
Organisationerne bemærker, at
usikkerhed om afgiftsniveauet i
2021 sammenholdt med ventetid
på levering af elbiler kan betyde
fravalg eller udskydelse af køb af
elektrificerede biler.
Regeringen er enig i, at det som en
del af den grønne omstilling af
samfundet er vigtigt at være op-
mærksom på de udfordringer, der
gælder for grøn transport, herun-
der at elbiler er et vigtigt skridt på
vejen til at reducere udledningen af
CO
2
med 70 pct. i 2030.
Det forventes, at Kommissionen
for grøn omstilling af personbiler
Side 5 af 9
L 90 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131276_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
leverer sine anbefalinger i 2020, så
der kan forhandles et nyt afgiftsre-
gime på bilområdet i forbindelse
med finansloven for 2021. Det
vurderes derfor hensigtsmæssigt at
afvente bilkommissionens anbefa-
linger, inden der besluttes yderli-
gere afgiftslempelser for elbiler
mv.
Vedr. firmabiler
Organisationerne støtter forslaget
om at indføre et fradrag på 40.000
kr. i beskatningsgrundlaget for
grønne firmabiler.
Organisationerne havde dog gerne
set, at fradraget var gjort perma-
nent og foreslår, at arbejdsgiverbe-
talte ladestandere udgår af beskat-
ningsgrundlaget.
Vedr. firmabiler
Der henvises til bemærkningerne
til høringssvaret fra Autobranchen
Danmark vedr. en langsigtet løs-
ning.
Desuden henvises til bemærknin-
gerne til høringssvaret fra Bilbran-
chen
DI vedr. arbejdsgiverbe-
talte ladestandere.
Dansk Erhverv (DE)
DE har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
De Danske Bilimportø-
rer (DBI)
DBI støtter overordnet lovforsla-
get.
Vedr. registreringsafgift
DBI finder, at der er behov for
løsninger på afgiftssatserne, der
rækker længere end 2020.
DBI anser det desuden ikke for
sandsynligt, at Folketinget når at
vedtage en langsigtet løsning vedr.
Vedr. registreringsafgift
Der henvises til bemærkningerne
til høringssvaret fra Autobranchen
Danmark vedr. en langsigtet løs-
ning.
Side 6 af 9
L 90 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131276_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afgifter for el- og pluginhybridbiler
inden 2021, hvilket i så fald vil
medføre, at afgiftssatserne i 2021
vil blive på de planlagte 65 pct.
Vedr. firmabiler
DBI anerkender hensigten med
forslaget om at støtte grønne fir-
mabiler, men tror ikke forslaget vil
have nogen væsentlig betydning
for antallet af grønne firmabiler, da
grønne biler typisk er dyrere end
konventionelle biler.
Vedr. firmabiler
Der er stor usikkerhed om de ad-
færdsmæssige konsekvenser, ikke
mindst i lyset af, at fradraget er
tidsbegrænset. Tidsbegrænsningen
skal dog ses i lyset af, at der afven-
tes anbefalinger fra Kommissionen
for grøn omstilling af personbiler.
Desuden anfører DBI, at fradraget
alene burde gælde for nyregistre-
rede elbiler og pluginhybridbiler i
en periode på 36 måneder.
Der er fordele og ulemper ved
alene at lade fradraget gælde for
nyregistrerede biler. Mindreprove-
nuet ville således være mindre, hvis
forslaget alene har virkning for ny-
registrerede biler. Omvendt vil det
for personer, der allerede har en
el- eller pluginhybridfirmabil,
kunne opleves som urimeligt, hvis
de ikke får et fradrag. Med forsla-
get vægtes sidstnævnte mest.
DBI anbefaler en generel omlæg-
ning af firmabilbeskatningen med
mindre vægt på værdidelen og
større vægt på drivmidlet, samt at
værdi af arbejdsgiverbetalt lade-
stander udgår af beskatnings-
grundlaget.
Der henvises til bemærkningerne
til høringssvaret fra Bilbranchen -
DI vedr. omlægning af firmabilbe-
skatningen.
Finans og Leasing
Vedr. firmabiler
Finans og Leasing finder det posi-
tivt, at pluginhybridbiler ligestilles
med elbiler i forslaget om nedsat
beskatningsgrundlag i 2020.
Vedr. firmabiler
Side 7 af 9
L 90 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131276_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Foreningen forstår dog ikke, hvor-
for der gives nedslag for el- og
pluginhybridbiler, der allerede er
indregistreret.
Der henvises til bemærkningerne
til høringssvaret fra De Danske
Bilimportører vedr. omfattede bi-
ler.
Desuden peges der på, at nedslaget
hurtigt bliver "ædt op" af den sam-
tidigt foreslåede ændring af beskat-
ningsgrundlaget som følge af gen-
beregning af registreringsafgiften.
Hvis forslaget om genberegning
medfører et stigende beskatnings-
grundlag for både fossile og
grønne biler, vil sidstnævnte stadig
med forslaget blive mere konkur-
rencedygtige.
Finans og Leasing havde endvidere
gerne set, at der var blevet gjort
noget ved leasingtagers (arbejdsgi-
vers) udgift til ladestander på pri-
vat bopæl.
Desuden henvises til bemærknin-
gerne til høringssvaret fra Bilbran-
chen
DI vedr. arbejdsgiverbe-
talte ladestandere.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Motorcykel Forhandler
Foreningen (MFF)
MFF bemærker, at eldrevne mo-
torcykler ikke nævnes, men antager
at motorcykler er indeholdt i be-
grebet køretøjer. MFF bemærker,
at det ikke er konsekvent, om der
står køretøj eller bil i lovforslaget.
Det bekræftes, at begrebet køretø-
jer også omfatter motorcykler, og
at eldrevne motorcykler derfor
også er omfattet af lovforslaget for
så vidt angår registreringsafgift.
Det foreslåede vedr. beskatning af
firmabiler vedrører dog udeluk-
kende biler, og dermed er motor-
cykler ikke omfattet.
Nissan Danmark
Vedr. firmabiler
Nissan Danmark finder det posi-
tivt, at man vil fremme grønne fir-
mabiler, men advarer på baggrund
af erfaringer fra Holland om, at
Vedr. firmabiler
Det følger af aftalen, at både elbi-
ler og pluginhybridbiler er omfat-
tet af den midlertidige lempelse i
2020.
Side 8 af 9
L 90 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131276_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
der er en risiko for udeblivende ef-
fekt eller øget CO
2
-udslip i forbin-
delse med pluginhybridbilerne.
Det anerkendes, at en ren elbil kan
siges at være ”grønnere” end
pluginhybridbilen, hvis pluginhy-
bridbilen overvejende kører på
benzin. Omvendt vurderes fradra-
gets midlertidige karakter at be-
grænse omfanget af omlægning til
benzinforbrugende pluginhybrid-
biler.
I stedet foreslås, at fradraget for-
beholdes for rene elbiler eller dif-
ferentiere fradraget, så der er
større incitament til at vælge rene
elbiler.
Forslaget vil kunne indgå i de
kommende overvejelser om den
fremtidige indretning af bilbeskat-
ningen på baggrund af anbefalin-
gerne fra Kommissionen for grøn
omstilling af personbiler.
Endvidere foreslås skattefritagelse
af arbejdsgiverbetalt ladestander.
Der henvises til bemærkningerne
til høringssvaret fra Bilbranchen
DI vedr. arbejdsgiverbetalte lade-
standere.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Side 9 af 9