Retsudvalget 2019-20
L 9 Bilag 6
Offentligt
2113735_0001.png
Til lovforslag nr.
L 9
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 00. november 2019
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven
(Forbud til dømte seksualforbrydere)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 1. Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis, En‐
hedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget har stil‐
let ændringsforslag nr. 2 og 3, og justitsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 4 til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance og Sambandsflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
mindretal
(DF), tiltrådt af
<>:
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
Efter § 79 a indsættes i
9. kapitel:
Ȥ 79 b.
Den, som idømmes ubetinget fængselsstraf eller
anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter for
en overtrædelse af § 216, eller 222, § 223, stk. 2, § 225, jf. §
216 eller § 222, § 223, stk. 2, kan ved dommen pålægges at
blive underlagt behandling med kønsdriftdæmpende medi‐
cin ved løsladelsen eller udskrivelsen.
Stk. 2.
Et behandlingspålæg efter stk. 1 gives indtil videre.
Stk. 3.
Den dømte kan 5 år efter løsladelsen eller udskri‐
velsen forlange, at anklagemyndigheden indbringer spørgs‐
målet om behandlingspålægget for retten. Når særlige om‐
stændigheder taler for det, kan justitsministeren tillade, at
indbringelse for retten sker tidligere. Afgørelsen træffes ved
kendelse. Går afgørelsen ud på, at behandlingspålægget helt
eller delvis opretholdes, kan spørgsmålet på ny indbringes
for retten, dog tidligst efter 2 års forløb.
Stk. 4,
Modsætter den dømte sig behandlingspålægget ef‐
ter stk. 1, træffer politiet bestemmelse om behandlingens
iværksættelse og yder bistand hertil.
Stk. 5.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler om prø‐
velsen, fremgangsmåden og gennemførelsen af behandlings‐
pålægget efter stk. 1, herunder politiets bistand hertil.««
[Indsættelse af bestemmelse om tvungen behandling med
kønsdriftdæmpende medicin]
Af et
mindretal
(RV, SF, EL og ALT), tiltrådt af
<>:
2)
Nr. 3
udgår.
[Ændring af udgangspunktet for forbuddets varighed]
Af et
mindretal
(RV, SF, EL og ALT), tiltrådt af
<>:
3)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 236, stk. 8,
udgår i
2.
og
3. pkt.,
»uden retskendelse«, og som
4. pkt.
indsættes:
»Politiets anvendelse af indgreb som anført i 2. og 3. pkt.
sker efter rettens kendelse, medmindre den dømte meddeler
skriftligt samtykke til, at indgrebet foretages.«
DokumentId
Journalnummer
L 9 - 2019-20 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2113735_0002.png
2
[Indførelse af tilsyn med retskendelse]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 2
4)
Stk. 2
udgår.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
[Ændret ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede § 79 b, stk. 1, har til formål at indføre en
mulighed for, at retten kan idømme visse seksualforbrydere
tvungen behandling med kønsdriftdæmpende medicin (så‐
kaldt ”medicinsk kastration”). Den foreslåede ordning vil
gælde for personer, der idømmes ubetinget fængselsstraf el‐
ler anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter
for en overtrædelse af straffelovens § 216 om voldtægt, §
222 om seksuelt forhold til et barn under 15 år og § 223, stk.
2, om seksuelt forhold til en person under 18 år ved groft
misbrug af en på alder og erfaring beroende overlegenhed.
Ordningen foreslås ligeledes at gælde for personer, der har
overtrådt ovennævnte bestemmelser ved andet seksuelt for‐
hold end samleje, jf. straffelovens § 225.
Det følger af det foreslåede stk. 2, at det er retten, der
træffer afgørelse om varigheden af den medicinske behand‐
ling, og at et behandlingspålæg gives indtil videre, dvs. tids‐
ubegrænset.
Det følger af det foreslåede stk. 3, at den dømte 5 år efter
løsladelsen eller udskrivelsen kan forlange, at anklagemyn‐
digheden indbringer spørgsmålet om behandlingspålægget
for retten. I den forbindelse vil retten kunne træffe afgørelse
om, at behandlingen skal ophøre. Afgørelsen træffes ved
kendelse. Retten skal forkorte behandlingsperioden, hvis ret‐
ten vurderer, at der ikke længere er risiko for, at den dømte
vil begå ny, lignende kriminalitet, selv om behandlingen af‐
brydes. Retten skal som ved vurderingen efter det forslåede
stk. 2 inddrage sagkyndig bistand, herunder fra læger, sexo‐
loger eller psykologer.
Det følger af det foreslåede stk. 4, at i de tilfælde, hvor
den dømte modsætter sig behandlingspålægget, træffer poli‐
tiet bestemmelse om behandlingens iværksættelse og yder
bistand hertil. Politiets bistand vil således kun være nødven‐
dig i de situationer, hvor den domfældte ikke frivilligt mø‐
der op, når denne indkaldes til behandlingen, eller hvor den
domfældte ved f.eks. at nægte at tage sin medicin afbryder
behandlingen inden udløbet af behandlingspålægget.
Det følger af det foreslåede stk. 5, at justitsministeren
fastsætter nærmere regler om gennemførelse og prøvelse af
et behandlingspålæg efter stk. 1. Det forudsættes, at der bl.a.
vil blive udstedt nærmere regler om, hvilke præparater, der
skal anvendes i forbindelse med behandlingen, gennemfø‐
relsen af kontrol af, at den domfældte ikke afbryder behand‐
lingen, og de nærmere rammer for politiets bistand til gen‐
nemførelsen af behandlingspålægget. Der vil derudover og‐
så kunne fastsættes nærmere regler om behandlingen af an‐
modninger om afbrydelse af behandlingen efter det foreslåe‐
de stk. 3. Justitsministeren forudsættes ved fastsættelsen af
reglerne at inddrage relevant sagkyndig bistand, herunder
fra læger, sexologer eller psykologer.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens § 236, stk. 4, at forbud gives
på tid fra 1 til 5 år regnet fra endelig dom eller indtil videre.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, jf. Folke‐
tingstidende, 2012-2013, A, L 141 som fremsat, side 67, at
udgangspunktet er, at forbud gives tidsbegrænset, og at tids‐
ubegrænset forbud kun anvendes i særligt grove tilfælde,
hvor der er grundlag for at antage, at der stadig efter mere
end 5 år efter endelig dom vil være nærliggende fare for ny
lignende kriminalitet.
Med ændringsforslaget udgår nyaffattelsen af straffelo‐
vens § 236, stk. 4, således, at udgangspunktet fremover fort‐
sat vil være, at et forbud gives på tid fra 1 til 5 år regnet fra
endelig dom.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse har til formål at indføre et
krav om retskendelse, hvis politiet som led i gennemførelsen
af tilsyn med dømte seksualforbrydere mod den dømtes vilje
vil skaffe sig adgang til den dømtes bolig og andre lokalite‐
ter, som den dømte råder over, og foretage undersøgelse
heraf, eller vil foretage undersøgelse af breve og andre papi‐
rer og andre genstande, som den dømte råder over, og om
nødvendigt medtage disse med henblik på at undersøge de‐
res indhold.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at kompeten‐
cen til at beslutte, at politiet kan gennemføre undersøgelser
af den dømtes bolig, breve mv., er henlagt til retten, med‐
mindre den dømte skriftligt giver samtykke til at indgrebet
foretages. I så fald træffes beslutningen af politiet.
Retten kan ved kendelse bestemme, at politiet som led i
tilsynet kan foretage en undersøgelse af den dømtes bolig og
andre lokaliteter, som den dømte råder over, og at politiet i
den forbindelse kan skaffe sig adgang til boligen mv. Ken‐
delsen kan angå et bestemt tilsynsbesøg eller give politiet
mulighed for at foretage flere tilsynsbesøg på vilkårlige tids‐
punkter inden for en nærmere angivet periode. Kendelsen
kan omfatte alle lokaliteter på en adresse eller være begræn‐
set til bestemte lokaliteter.
Retten kan endvidere tillade, at politiet kan foretage un‐
dersøgelse af breve og andre papirer og andre genstande,
som den dømte råder over, og om nødvendigt medtage disse
med henblik på undersøgelse af deres indhold.
Ved vurderingen af, om der er grundlag for at imøde‐
komme politiets anmodning om retskendelse, vil retten
navnlig kunne påse, at den dømte er meddelt et forbud efter
straffelovens § 236, stk. 1, og at de indgreb, som anmodnin‐
gen vedrører, anses for nødvendige af hensyn til at gennem‐
føre tilsynet og dermed sikre, at den dømte overholder for‐
buddet.
Rettens kendelse skal ledsages af grunde i overensstem‐
melse med den almindelige bestemmelse i retsplejelovens §
218, stk. 1, 1. pkt. Kendelsen kan til enhver tid omgøres.
L 9 - 2019-20 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2113735_0003.png
3
En anmodning om retskendelse kan indgives i enhver
retskreds, hvor oplysning i sagen må antages at kunne tilve‐
jebringes. Det svarer til ordningen efter retsplejelovens §
694, stk. 1, om retsmøder under efterforskning.
Den dømte underrettes ikke om afholdelse af retsmøder
med henblik på at opnå rettens kendelse, da dette vil hindre,
at tilsynet gennemføres effektivt, uden at den dømte har mu‐
lighed for at indrette sig herpå. Politiet skal i forbindelse
med undersøgelsen af den dømtes bolig, breve mv. på for‐
langende give den dømte adgang til at gøre sig bekendt med
rettens kendelse og andre tilførsler til retsbogen.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at lovforslagets § 1, nr.
1-3, kun finder anvendelse på forbud, der gives i anledning
af lovovertrædelser, der bliver begået efter lovens ikrafttræ‐
den. Dette indebærer, at de foreslåede ændringer om op‐
holdsforbuddets rækkevidde, betingelserne for at meddele
forbud og forbuddets varighed finder anvendelse på forbud,
der gives efter lovens ikrafttræden, i anledning af lovover‐
trædelser, der er begået efter lovens ikrafttræden.
Justitsministeriet er efter lovforslagets fremsættelse ble‐
vet opmærksom på, at uagtet at et forbud efter straffelovens
§ 236 efter dansk ret anses som en anden retsfølge end straf,
vil der være en risiko for, at Den Europæiske Menneskeret‐
tighedsdomstol vil anse et sådant forbud for en straf omfat‐
tet af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions arti‐
kel 7, stk. 1. Hvis dette er tilfældet, kan lovforslagets § 1, nr.
1-3, ikke gives virkning for forhold, der er begået forud for
lovens ikrafttræden, da artikel 7, stk. 1, indeholder et
ubetinget forbud mod, at straf pålægges eller skærpes
med tilbagevirkende kraft. Henset hertil, finder Justitsmini‐
steriet det rigtigst, at lovforslagets § 1, nr. 1-3, alene får
virkning for forhold begået efter lovens ikrafttræden, hvilket
foreslås med nærværende ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2019 og var til
1. behandling den 1. november 2019. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsuvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [1] møde.
Høringssvar
Lovforslaget er med enkelte justeringer en genfremsæt‐
telse af lovforslag nr. L 173, folketingsåret 2018-19, 1. sam‐
ling. I forbindelse med genfremsættelsen har lovforslaget ik‐
ke været sendt i fornyet høring. Den 27. februar 2019 sendte
justitsministeren høringssvar og høringsnotat over lovfor‐
slag nr. L 173, folketingsåret 2018-19, 1. samling, til udval‐
get, jf. bilag 1.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [4] bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal>
skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal> de‐
putationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet [28] spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Flemming Møller Mortensen (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Lars Aslan Rasmussen (S) Kristian Hegaard (RV)
nfmd.
Nils Sjøberg (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (ALT) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V)
fmd.
Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V)
Inger Støjberg (V) Marcus Knuth (V) Michael Aastrup Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Skaarup (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF) Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 9 - 2019-20 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2113735_0004.png
4
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
43
16
16
14
13
12
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1