Til lovforslag nr.
L 86
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 27. februar 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn
(Ændring af formålsbestemmelser i vedtægter for fonde, krav om indhentelse af straffeattest og præcisering af rækkevidden af
socialtilsynets godkendelse og tilsyn)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Social- og indenrigsministeren har stillet 4 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
let ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
DF ad flere omgange har fremsat beslutningsforslag om
voksenattester til personale, der arbejder med mennesker,
som har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Be-
slutningsforslagene har været fremsat med det formål at sik-
re, at personer, der arbejder med mennesker med en fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse, f.eks. ældre udviklings-
hæmmede mennesker, med mennesker med handicap og
med mennesker med psykiske lidelser m.v., skal give sam-
tykke til, at der indhentes en attest, der viser, at de pågæl-
dende ikke er dømt for overtrædelse af en række nærmere
bestemte paragraffer i straffeloven.
DF mener, at det er vigtigt at forebygge seksuelle over-
greb, vold, tyverier og røverier mod mennesker, der har en
fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, herunder menne-
sker med handicap, ældre og mennesker med psykiske lidel-
ser. Disse sårbare borgere i vores samfund er kendetegnet
ved, at de oftest er dybt afhængige af hjælp i dagligdagen.
Desværre er der eksempler på, at ansatte i psykiatrien, i
hjemmeplejen, på bosteder og på plejehjem på det groveste
har misbrugt deres ansvar for at hjælpe de mennesker, som
er afhængige af deres hjælp. Disse brodne kar ødelægger det
for mange af de dygtige medarbejdere, der hver dag gør en
kæmpe forskel i omsorgssektoren.
DF ønsker, at der skal være den samme kontrol af pleje-
hjemsansatte, hjemmehjælpere, ansatte på bosteder og i psy-
kiatrien, læger og øvrige ansatte i sundhedssektoren, som
der er for personale, der arbejder med børn. DF kunne des-
værre ikke samle flertal for B 61 om voksenattester til per-
sonale, der arbejder med mennesker, som har en fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse (folketingsåret 2017-18). DF
fik imidlertid rejst problematikken i satspuljeforhandlinger-
ne, som bl.a. er baggrunden for dette forslag.
DF kan konstatere, at social- og indenrigsministeren har
imødekommet DF�½s forslag om, at indhentelse af straffeatte-
ster også skal gælde ved ansættelse af vikarer og allerede
ansatte vikarer i tilbud, medmindre der foreligger helt særli-
ge omstændigheder. Det er DF tilfreds med, og det vil DF
gerne kvittere for. DF så dog gerne, at det gjaldt bredt, dvs.
alle steder, hvor man arbejder med udsatte borgere, herunder
også inden for hjemmeplejen.
Selv om det i dag er muligt ved ansættelse af forskellige
personalegrupper at indhente straffeattester, vil oplysninger
om tidligere straf ikke nødvendigvis fremgå særlig længe,
og derfor vil de traditionelle straffeattester ikke altid kunne
bruges til at forhindre potentielle overgreb. Det er også op
til kommunen eller ansættelsesstedet, om man vil indhente
en attest, medmindre der er tale om, at man arbejder med
børn under 15 år, hvor det så er en børneattest. På en offent-
lig straffeattest vil afgørelser som udgangspunkt blive ståen-
de i 10 år, mens de på en privat straffeattest vil blive stående
i 2, 3 eller 5 år, afhængigt af hvilken sanktion der er tale om.
AX024347