Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 86 Bilag 7
Offentligt
2155389_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2019 - 4155
Doknr.
213117
Dato
26-02-2020
Ændringsforslag til L 86, forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn
(Ændring af formålsbestemmelser i vedtægter for fonde, krav om indhen-
telse af straffeattest og præcisering af rækkevidden af socialtilsynets god-
kendelse og tilsyn)
Ændringsforslag
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
[...]:
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 12 a, stk. 1,
indsættes som
2.pkt.:
»Indhentelse af straffeattest efter 1. pkt. gælder også ved ansættelse af vikarer, med-
mindre der foreligger helt særlige omstændigheder.«
[Udvidelse af personalegruppen]
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 12 a, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Socialtilsynet skal ligeledes sikre sig, at tilbuddet har indhentet straffeattester for al-
lerede ansatte vikarer«.
[Udvidelse af personalegruppen]
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 12 a, stk. 2, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., ændres »Dette
er en betingelse« til: »1. og 2. pkt. er betingelser«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 2, at der foreslås indsat et nyt § 12 a i lov om soci-
altilsyn (herefter socialtilsynsloven).
Det foreslåede § 12 a, stk. 1, i socialtilsynsloven vil medføre, at tilbud, som er omfattet
af socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2-4, der søger om godkendelse, eller som er god-
L 86 - 2019-20 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra social- og indenrigsministeren
2155389_0002.png
kendt af socialtilsynet efter socialtilsynslovens § 5, inden de ansætter personale og le-
dere, skal indhente straffeattest for disse personer. Kravet vil skulle gælde fra den 1.
juli 2020 og vil omfatte ansættelse af alt personale samt ledere.
Ifølge bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, forstås der ved personale, de perso-
ner, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med de børn,
unge og voksne, der har ophold i tilbuddet samt personer, der som led i udførelsen af
deres opgaver færdes fast blandt beboerne i tilbuddet og derved har mulighed for at
opnå direkte kontakt med disse.
Med ændringsforslaget til det foreslåede § 12 a, stk. 1, i socialtilsynsloven, vil det blive
præciseret, at ansættelse af personale også vil omfatte ansættelse af vikarer. Dette vil
medføre, at tilbuddene, inden ansættelse af en vikar, fremover vil skulle indhente
straffeattest for den pågældende, medmindre der foreligger helt særlige omstændighe-
der.
”Helt
særlige omstændigheder” vil f.eks. kunne foreligge i akutte situationer, hvor et
tilbud reelt ikke vil kunne fungere på grund af mangel på personale, fordi tilbuddet
skal afvente indhentelse af en straffeattest. I sådanne helt særlige tilfælde vil tilbuddet
kunne ansætte en vikar uden forinden at have indhentet straffeattest. Der vil dog i
overensstemmelse med hovedreglen efterfølgende skulle indhentes straffeattest for
den pågældende vikar, hvis ansættelsesforholdet rækker ud over den helt akutte situa-
tion.
Socialtilsynet vil som led i sit driftsorienterede tilsyn skulle følge op på, om tilbuddene
indhenter straffeattester i forbindelse med ansættelse af vikarer.
Med ændringsforslaget udvides personalegruppen i den foreslåede nye § 12 a, stk. 1, i
socialtilsynsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, således til også at omfatte vikarer.
Til nr. 2
Det nye § 12 a, stk. 2, der med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås indsat i socialtilsynslo-
ven, vil medføre, at socialtilsynet, som led i deres godkendelse af tilbud omfattet af so-
cialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2-4, skal sikre sig, at tilbuddet har indhentet straffeatte-
ster for allerede ansat personale og ledere af tilbuddet.
Med ændringsforslaget til det foreslåede nye § 12 a, stk. 2, i socialtilsynsloven, vil det
blive præciseret, at socialtilsynet ligeledes skal sikre sig, at tilbuddet har indhentet
straffeattester for allerede ansatte vikarer. Dette vil medføre, at socialtilsynet, som led
i deres godkendelse af tilbud omfattet af socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2-4, vil
skulle sikre sig, at tilbuddet har indhentet straffeattester for allerede ansatte vikarer.
Med ændringsforslaget udvides personalegruppen i det foreslåede nye § 12 a, stk. 2, i
socialtilsynsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, således til også at omfatte vikarer.
Til nr. 3
Som følge af ændringsforslaget til det foreslåede nye 2. pkt. i § 12 a, stk. 2, i socialtil-
synsloven, er der behov for at foretage konsekvensændringer i det foreslåede § 12 a,
stk. 2, 2. pkt., som vil blive 3. pkt. Der er behov for at konsekvensændre, således at det
fremgår af bestemmelsen, at den både omfatter det foreslåede § 12 a, stk. 2, 1. pkt., og
det foreslåede nye 2. pkt., således at socialtilsynet som betingelse for godkendelse af et
nyt tilbud, vil være forpligtet til at sikre, at tilbuddet har indhentet straffeattester for
allerede ansat personale, vikarer og ledere af tilbuddet.
2
L 86 - 2019-20 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra social- og indenrigsministeren
2155389_0003.png
Med ændringsforslaget foretages således alene en konsekvensændring på baggrund af
den foreslåede ændring til det foreslåede nye § 12 a, stk. 2, i socialtilsynsloven, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 2.
3