Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 86 Bilag 6
Offentligt
2153964_0001.png
Til lovforslag nr.
L 86
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 00. februar 2020
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn
(Ændring af formålsbestemmelser i vedtægter for fonde, krav om indhentelse af straffeattest og præcisering af rækkevidden af
socialtilsynets godkendelse og tilsyn)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 1, og social- og indenrigsministeren har stillet æn‐
dringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
[.... ]
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
DF ad flere omgange har fremsat beslutningsforslag om
voksenattester til personale, der arbejder med mennesker,
som har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Be‐
slutningsforslagene har været fremsat med det formål at sik‐
re, at personer, der arbejder med mennesker med en fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse, f.eks. ældre mennesker
med udviklingshæmning, mennesker med handicap og men‐
nesker med psykiske lidelser m.v., skal give samtykke til, at
der indhentes en attest, der viser, at de pågældende ikke er
dømt for overtrædelse af en række nærmere bestemte para‐
graffer i straffeloven.
DF mener, at det er vigtigt at forebygge seksuelle over‐
greb, vold, tyverier og røverier mod mennesker, der har en
fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, herunder menne‐
sker med handicap, ældre og mennesker med psykisk lidel‐
se. Disse sårbare borgere i vores samfund er kendetegnet
ved, at de oftest er dybt afhængige af hjælp i dagligdagen.
Desværre er der eksempler på, at ansatte i psykiatrien, i
hjemmeplejen, på bosteder og på plejehjem på det groveste
har misbrugt deres ansvar for at hjælpe de mennesker, som
er afhængige af deres hjælp. De brodne kar ødelægger det
for mange af de dygtige medarbejdere, der hver dag gør en
kæmpe forskel i omsorgssektoren.
DF ønsker, at der skal være den samme kontrol af pleje‐
hjemsansatte, hjemmehjælpere, ansatte på bosteder og i psy‐
kiatrien, læger og øvrige ansatte i sundhedssektoren, som
der er for personale, der arbejder med børn. DF kunne des‐
værre ikke samle flertal for B 61 om voksenattester til per‐
sonale, der arbejder med mennesker, som har en fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse (folketingsåret 2017-18). DF
fik imidlertid rejst problematikken i en satspuljeforhandling,
som bl.a. er baggrunden for dette forslag.
DF er af den opfattelse, at kravet om indhentelse af straf‐
feattester i tilbud også bør omfatte vikarer, og derfor har DF
stillet et ændringsforslag om dette. DF så gerne, at det gjaldt
bredt, altså, dvs. alle steder, hvor man arbejder med udsatte
borgere, herunder også inden for hjemmeplejen.
Selv om det i dag er muligt ved ansættelse af forskellige
personalegrupper at indhente straffeattester, vil oplysninger
om tidligere straf ikke nødvendigvis fremgå særlig længe,
og derfor vil de traditionelle straffeattester ikke altid kunne
bruges til at forhindre potentielle overgreb. Det er også op
DokumentId
Journalnummer
L 86 - 2019-20 - Bilag 6: 3. udkast til betænkning
2153964_0002.png
2
til kommunen eller ansættelsesstedet, om man vil indhente
en attest, medmindre der er tale om, at man arbejder med
børn under 15 år, altså børneattesterne. På en offentlig straf‐
feattest vil afgørelser som udgangspunkt blive stående i 10
år, mens de på en privat straffeattest vil blive stående i 2, 3
eller 5 år, afhængigt af hvilken sanktion der er tale om. Der‐
for ønsker DF, at oplysninger om eventuelle tidligere lov‐
overtrædelser skal fremgå af voksenattesterne, lige så længe
som det fremgår af børneattesterne.
Forslaget er et skridt i den rigtige retning, og DF håber, at
det kommer til at gælde andre steder.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal (DF),
tiltrådt af
<>:
1)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 12 a
indsættes i
stk. 1 og
2,
efter »personale«: », herunder vikarer,«.
[Udvidelse af personalegruppen]
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
<>:
2)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 15, stk. 4,2. pkt.,
affattes
nr. 4,
således:
»4) ændringen sker
a) af hensyn til aktuelle brugere af fondens tilbud eller
b) af hensyn til potentielle fremtidige brugere af fon‐
dens tilbud, når fondens bestyrelse kan sandsynlig‐
gøre et behov for ændring inden for de næste 2 år,
og dette medfører et konkret behov for ændringen.«
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at personale omfatter
vikarer, hvortil der skal stilles krav om indhentelse af straf‐
feattest forud for ansættelse.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 3, at der foreslås ind‐
sat et nyt 2 pkt. i § 15, stk. 4, i lov om social service (heref‐
ter serviceloven). Forslaget vil medføre, at ændring af for‐
målsbestemmelser om drift af tilbud, jf. § 15, stk. 4, 1. pkt., i
serviceloven, fremover vil kunne godkendes, hvis 1) æn‐
dringen af formålet har nær sammenhæng med fondens op‐
rindelige formål, 2) ændringen må anses for hensigtsmæssig
for fonden, 3) der ikke sker en indskrænkning i aktuelle ret‐
tigheder eller berettigede forventninger om ydelser fra fon‐
den, og 4) ændringen enten sker af hensyn til aktuelle bruge‐
re af fondens tilbud, eller ændringen sker af hensyn til po‐
tentielle fremtidige brugere af fondens tilbud, hvis fondens
bestyrelse kan sandsynliggøre et behov for ændring inden
for de næste 2 år, og dette medfører et konkret behov for
ændringen.
Ifølge bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, vil de
første tre betingelser i det foreslåede § 15, stk. 4, 2. pkt., nr.
1-3, i serviceloven skulle være opfyldt tillige med enten den
ene eller anden betingelse i nr. 4 eller evt. begge.
Med ændringsforslaget vil ordet ”enten” udgå af det fore‐
slåede § 15, stk. 4, 2. pkt., nr. 4, i serviceloven. Derved præ‐
ciseres det med ordlyden af bestemmelsen, at den ene eller
anden eller evt. begge betingelser i nr. 4 kan være opfyldt.
Med den foreslåede opdeling af nr. 4 i litra a og b præci‐
seres det samtidig, at den sidste del af det foreslåede nr. 4
om, at fondens bestyrelsen skal kunne sandsynligøre et be‐
hov for ændring inden for de næste 2 år, og dette medfører
et konkret behov for ændringen, alene vedrører ændring af
formålsbestemmelser af hensyn til potentielle fremtidige
brugere af fondens tilbud.
Ændringsforslaget er alene en lovteknisk præcisering af
det foreslåede nye § 15, stk. 4, 2. pkt., nr. 4, i serviceloven,
jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. december 2019 og var
til 1. behandling den 21. januar 2020. Lovforslaget blev ef‐
ter 1. behandling henvist til behandling i Social- og Inden‐
rigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
24. september 2019 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm.
del – bilag bilag 79, folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den
18. december 2019 sendte social- og indenrigsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [5] bilag på lovfor‐
slaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL)
L 86 - 2019-20 - Bilag 6: 3. udkast til betænkning
2153964_0003.png
3
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1