Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 85
Offentligt
2137667_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lars Mathiesen (NB)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
2 (L 85), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Mathie-
sen (NB)
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren oplyse, hvad det gennemsnitlige lønniveau for de direkte berørte
personer af lovforslaget, dvs. alle personer, der får ret til dagpenge som følge af
lovforslaget, er opdelt på herkomst og indkomstdecil?
Svar:
Som det fremgår af spørgsmål 1, er det desværre ikke muligt at identificere de di-
rekte berørte af opholdskravet for ret til dagpenge.
I stedet besvares spørgsmålet ved at tage afsæt i fordelingen i gruppen, som man i
forbindelse med indførelsen af opholdskravet skønnede ville blive berørt af op-
holdskravet og derfor ikke ville kunne modtage dagpenge. Det er således antaget,
at de berørte personer er karakteriseret på samme måde som dagpengemodtagerne i
2017, der ikke opfylder en betingelse om ophold i landet i 7 ud af de seneste 12 år.
Det bemærkes i denne sammenhæng, at der ved indførelsen af opholdskravet for
ret til dagpenge har været skelnet mellem danskere og tredjelandsborgere på bag-
grund af statsborgerskab. Herkomst adskiller sig ved, at danske statsborgere kan
have vestlig eller ikke-vestlig herkomst. Det gør sig gældende for ca. 25 pct. af de
danske statsborgere, der skønnes at være berørt af opholdskravet.
Fordelingen på lønindkomst viser, at personer med dansk herkomst i stort set alle
deciler har højere gennemsnitlige lønindkomster end personer med vestlig eller
ikke-vestlig herkomst.
jf. tabel 1.
Det gennemsnitlige lønniveau i hvert indkomst-
decil er beregnet på relativt få personer, hvilket betyder, at skønnet er behæftet med
stor usikkerhed. Derudover skal det bemærkes, at en gruppe af de skønnede berørte
har været i udlandet eller modtaget SU i perioden op til, at de berøres af opholds-
kravet. Det medfører, at beregningsgrundlaget for gennemsnitsberegningen af løn-
niveauet pr. måned i nogen tilfælde er baseret på få måneders lønindkomst i Dan-
mark.
19. januar 2020
J.nr.
2020-370
L 85 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan det gennemsnitlige lønniveau for de direkte berørte personer af lovforslaget er opdelt på herkomst og indkomstdecil, til beskæftigelsesministeren
2137667_0002.png
Det bemærkes desuden, at de laveste indkomstdeciler er påvirket af outliers i data,
dvs. måneder med urealistisk lav lønindkomst, hvilket bl.a. kan skyldes periodise-
ring eller fejlregistreringer. I datagrundlaget indgår alene skattepligtige indkomster
fra ordinær beskæftigelse i Danmark.
Tabel 1
Gennemsnitlig lønniveau (pr. måned)
Herkomst
1.decil
2.decil
3.decil
4.decil
5.decil
6.decil
7.decil
8.decil
9.decil
10.decil
Danskere
3.200
8.500
14.400
19.700
22.900
26.100
29.200
33.000
40.100
69.100
Vestlige
1.500
4.100
7.000
13.000
19.800
22.500
24.600
29.000
34.000
44.600
Ikke-vestlige
4.000
10.200
13.700
16.800
19.000
21.000
23.300
26.100
30.500
41.900
Anm.: Lønniveauet er afrundet til nærmeste 100. Det gennemsnitlige lønniveau (pr. måned) er opgjort ud fra de sene-
ste 12 måneder før de skønnes at blive berørt af opholdskravet. Såfremt at der ikke er en lønindkomst i en på-
gældende måned tages denne måned ud af opgørelsen. Eksempelvis kan en person have 6 måneder ud af de 12
måneder med en lønindkomst. I det tilfælde vil gennemsnittet være beregnet ud fra de måneder med lønind-
komst divideret med de 6 måneder. Opgørelsen medtager kun skattepligtige indkomster fra ordinær beskæfti-
gelse. Det skal bemærkes, at hvert decil består af relativt få personer, og derfor er skønnet behæftet med stor
usikkerhed. Det vurderes, at de laveste indkomstdeciler er påvirket af outliers i data, dvs. måneder med ureali-
stisk lave indkomst
Kilde: DREAM, cpr-registreret, eindkomst og egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2