Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 85 Bilag 8
Offentligt
2138376_0001.png
Til lovforslag nr.
L 85
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 20. januar 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Afskaffelse af opholdskrav for ret til dagpenge m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor-
slaget kommer til 2. behandling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker ikke op om lov-
forslaget. V mener i stedet, at det er et sundt princip, at man
skal have bidraget til det danske samfund, før man kan få
danske dagpenge. Det er det ikke mindst, i lyset af at næsten
halvdelen af udgifterne til dagpengesystemet er betalt af
skatteborgerne.
Da V sidst havde regeringsansvaret, stod vi i spidsen for
at indføre et opholdskrav for ret til dagpenge. Det betød, at
man skal have en fast tilknytning til det danske samfund, og
man skal have bidraget, før man kan få dagpenge. Det var et
opholdskrav, der var rettet mod at ramme udenlandske stats-
borgere, så de ikke kunne komme til Danmark og hurtigt
hæve danske dagpenge. Forventningen var, at mere end 80
pct. af dem, der ville blive berørt af opholdskravet, ville væ-
re tredjelandsborgere.
Det opholdskrav ruller den socialdemokratiske regering
nu desværre tilbage. Og det gør de på trods af, at Socialde-
mokratiet før folketingsvalget i 2019 sagde, at de var klar til
at drøfte udbredelsen af optjeningsprincipper for ydelser. I
stedet afskaffer den socialdemokratiske regering nu et optje-
ningsprincip.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget. DF mener, at lovforslaget er et angreb på den
danske velfærdsmodel og er med til at gøre det mere attrak-
tivt for borgere og indvandrere/asylansøgere fra tredjelande
at søge til Danmark. DF støtter optjeningsprincippet om, at
man skal have været 7 ud af de seneste 12 år i Danmark for
at få ret til dagpenge.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, RV, SF,
EL og ALT):
Til § 3
1)
I
stk. 3
indsættes efter »nr. 1«: »og 2«.
[Fravigelse af alderskravet ved genoprettelse af medlemskab
af en a-kasse]
AX024176
L 85 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 20. januar 2020
2138376_0002.png
2
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af § 41, stk. 1, nr. 2, i lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v., at det er et krav for optagelse i en arbejds-
løshedskasse, at medlemmet skal være mellem 18 år og 2 år
under folkepensionsalderen.
Der er i lovforslaget ikke fastsat regler om at fravige det-
te alderskrav ved genopretning af medlemskabet efter lov-
forslagets § 3.
Det betyder, at alderskravet vil skulle være opfyldt på det
tidspunkt, hvor genopretning af medlemskabet har virkning.
Hvis et medlem f.eks. er meldt ud af en arbejdsløshedskasse
med virkning fra den 1. maj 2019, er det således på dette
tidspunkt, at alderskravet skal være opfyldt, selv om den på-
gældende på tidspunktet for genoprettelsen ikke længere op-
fylder alderskravet om at være 2 år under folkepensionsalde-
ren.
Hvis medlemskabet ikke var ophørt, ville personen kunne
have ret til dagpenge, når ophævelsen af opholdskravet ville
træde i kraft, forudsat at pågældende i øvrigt ville opfylde
betingelserne for ret til dagpenge.
Det foreslås derfor, at overgangsordningen udvides, såle-
des at alderskravet i lovens § 41, stk. 1, nr. 2, ikke finder an-
vendelse for personer, omfattet af overgangsordningen i lov-
forslagets § 3. Teknisk foreslås ændringen gennemført, ved
at den allerede foreslåede fravigelse for krav om bopæl og
ophold her i riget efter lovens § 41, stk. 1, nr. 1, udvides til
også at omfatte lovens § 41, stk. 1, nr. 2 (alderskravet).
Det foreslåede ændringsforslag vurderes at vedrøre gans-
ke få personer, og de økonomiske konsekvenser heraf vur-
deres at være omfattet af de beregnede økonomiske konse-
kvenser.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. december 2019 og var
til 1. behandling den 7. januar 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 4. de-
cember 2019 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
80. Den 20. december 2020 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget en skriftli-
ge henvendelser om lovforslaget.
Samråd
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse, som mini-
steren har besvaret i et åbent samråd den 14. januar 2020.
Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir,
der dannede grundlag for ministerens mundtlige besvarelse
af spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Dorthe Hindborg (S) Jeppe Bruus (S)
Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV)
Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT)
Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V)
Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
48
42
16
16
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
4
3
1
1
L 85 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 20. januar 2020
2138376_0003.png
3
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
14
13
13
5
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1