Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 85 Bilag 2
Offentligt
2130068_0001.png
Lovforslag nr.
L 85
Folketinget 2019-20
Fremsat den 17. december 2019 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Afskaffelse af opholdskrav for ret til dagpenge m.v.)
§1
I
lov
om
arbejdsløshedsforsikring
m.v.,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 1092 af 1. november 2019, som senest
ændret ved § 1 i lov nr. 701 af 8. juni 2018, § 7 i lov nr.
1430 af 5. december 2018, § 2 i lov nr. 339 af 2. april og § 7
i lov nr. 551 af 7. maj 2019, foretages følgende ændringer:
1.
§ 53, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
2.
I
§ 53, stk. 8,
udgår »at opholdskravet i § 53 a er opfyldt,
og«.
3.
§ 53 a
ophæves.
4.
I
§ 74 a, stk. 1, nr. 4,
ændres »stk. 8-12« til: »stk. 8-11«.
5.
§ 74 a, stk. 11,
ophæves.
Stk. 12 og 13 bliver herefter stk. 11 og 12.
6.
§ 90 b, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 4-6.
7.
I
§ 90 b, stk. 5,
der bliver stk. 4, udgår »og stk. 4,«.
8.
I
§ 90 b, stk. 6, 1. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt., udgår »og
4«.
§2
Loven træder i kraft den 1. februar 2020.
§3
Stk. 1.
Et tidligere medlem af en a-kasse kan i perioden
fra den 1. februar til og med den 31. juli 2020 genoprette
medlemskabet fra tidspunktet for udmeldelse af en a-kasse,
hvis
vedkommende på grund af manglende opfyldelse af
opholdskravet har meldt sig ud, eller er blevet slettet
som medlem som følge af manglende betaling af med-
lemsbidrag, i perioden fra den 1. januar 2019 og frem
til den 1. februar 2020, og
2) vedkommende efter de hidtil gældende regler på et
tidspunkt i perioden fra den 1. januar 2019 og frem til
den 1. februar 2020, ikke opfyldte opholdskravet efter
§ 53 a, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. § 5, stk. 2 og 3, i lov nr. 1710 af 27. december 2018
om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
og lov om sygedagpenge og barselsloven.
Stk. 2.
Det er en betingelse for genopretning af medlems-
skabet, at vedkommende,
1) har meldt sig ud af en a-kasse
a. fra den 1. januar 2019 og frem til den 31. december
2019, og har haft bopælsregistreringer her i riget i
mindre end 5 år inden for de seneste 12 år i Det
Centrale Personregister, eller
b. fra den 1. januar 2020 og frem til den 1. februar
2020, og har haft bopælsregistreringer her i riget i
mindre end 6 år inden for de seneste 12 år i Det
Centrale Personregister,
2) på tro og love erklærer, at pågældende efter de hidtil
gældende regler på et tidspunkt i perioden fra den 1. ja-
nuar 2019 og frem til den 1. februar 2020 ikke har op-
fyldt opholdskravet efter § 53 a i lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v., jf. § 5, stk. 2 og 3, i lov nr. 1710 af
27. december 2018 om ændring af lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v., og lov om sygedagpenge og bar-
selsloven, og
3) efterbetaler medlemsbidrag efter § 77, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., herunder eventuelt bi-
drag til efterlønsordningen, for den periode, hvor
vedkommende har været udmeldt.
Stk. 3.
§ 41, stk. 1, nr.1, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. finder ikke anvendelse for personer omfattet af stk. 1.
1)
BE008239
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 19/18178
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0002.png
2
Stk. 4.
For medlemmer, der har fået genoprettet deres
medlemskab efter stk. 1, kan der udbetales dagpenge fra den
1. i den måned, hvor anmodning om genoprettelse af med-
lemskab er modtaget i a-kassen, når medlemmet i øvrigt op-
fylder betingelserne for ret til dagpenge efter lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v.
Stk. 5.
A-kassen skal vejlede tidligere medlemmer omfat-
tet af stk. 1, om retten til genoprettelse af medlemskab.
Stk. 6.
Ved genoprettelsen af et medlemsskab efter stk. 1,
finder den hidtil gældende § 90 b, stk. 4, i lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v. fortsat anvendelse.
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0003.png
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Afskaffelse af opholdskravet for ret til dagpenge
2.1.1.
Gældende ret
2.1.2.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.
Genoprettelse af medlemskab af en a-kasse
2.2.1.
Gældende ret
2.2.2.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3.
Opholdskravets betydning i forhold til ret til efterløn
2.3.1.
Gældende ret
2.3.2.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringsomkostninger for det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Miljømæssige konsekvenser
7.
Forholdet til EU-retten
8.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
9.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet er enige om at afskaffe opholds-
kravet for ret til dagpenge. Dagpengesystemet er en vigtig
hjørnesten i sikringen af økonomisk tryghed og sikkerhed på
det danske arbejdsmarked. Et opholdskrav for ret til dagpen-
ge gør det derved sværere at tiltrække og fastholde uden-
landske specialister og danske arbejdstagere, der ønsker at
vende hjem til det danske arbejdsmarked efter en længere
årrække i udlandet.
Opholdskravet betyder, at et af kriterierne for at opnå ret
til dagpenge er kravet om ophold i riget, et EU/EØS-land el-
ler Schweiz i 7 år inden for de seneste 12 år. Opholdskravet
blev indført med en trinvis indfasning fra 2019 til 2021. Det
betyder, at opholdskravet er 5 år ud af 12 år i 2019, 6 år ud
af 12 år i 2020 og 7 år ud af 12 år i 2021.
Aftalepartierne ønsker at gå en anden vej. Afskaffelse af
opholdskrav for ret til dagpenge vil sikre, at borgere, som
har opholdt sig uden for riget (Danmark, Grønland og Færø-
erne), EU/EØS-lande og Schweiz, ikke bliver afskåret fra
retten til dagpenge. De vil i stedet skulle leve op til de ordi-
nære krav for ret til dagpenge, herunder f.eks. kravet om
indkomst eller beskæftigelse forud for ledighed. Afskaffel-
sen af opholdskravet for ret til dagpenge vil ske fra den 1.
februar 2020.
Ingen borgere skal kommet i klemme som følge af, at den
tidligere regering indførte opholdskravet på dagpenge. Afta-
lepartierne er derfor enige om at indføre en overgangsord-
ning, der tilgodeser de personer, der har meldt sig ud af a-
kasserne efter, at opholdskravet blev indført.
Det sikres ved, at personer skal kunne genindmelde sig fra
udmeldelsestidspunktet, hvis de har været udmeldt og ramt
af opholdskravet i den periode, hvor opholdskravet har væ-
ret gældende. De rammes derved ikke af kravet om, at man
skal have været medlem af en a-kasse i de sidste 12 måne-
der, men får i stedet mulighed for at få dagpenge fra den
første dag i den måned, hvor der anmodes om, at medlems-
skabet genoprettes.
Overgangsordningen gælder for personer, som ikke op-
fyldte betingelserne i opholdskravet, og som meldte sig ud
af en a-kasse i perioden 1. januar 2019 indtil 1. februar
2020.
Det tidligere medlem skal bekræfte, at opholdskravet var
grund for udmeldelsen. De tidligere medlemmer skal efter-
betale kontingent for den periode, medlemskabet har været
afbrudt – tidligst tilbage fra 1. januar 2019. Muligheden for
genoprettelsen af medlemsskabet gælder i perioden fra 1. fe-
bruar 2020 og frem til den 31. juli 2020.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Afskaffelse af opholdskravet for ret til dagpenge
2.1.1. Gældende ret
Efter § 53 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1092 af 1. november
2019, er retten til dagpenge betinget af, at et medlem af en
a-kasse opfylder et opholdskrav. Opholdskravet for ret til
dagpenge indebærer, at medlemmet skal have opholdt sig
lovligt her i riget eller i et andet EU/EØS-land eller i
Schweiz i sammenlagt 7 år inden for de seneste 12 år for at
kunne få ret til dagpenge. I 2019 er opholdskravet dog 5 år
ud af 12 år og i 2020 6 år ud af 12 år, jf. § 5, stk. 2 og 3, i
lov nr. 1710 af 27. december 2018.
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0004.png
4
A-kasserne skal vurdere, om opholdskravet er opfyldt, når
et medlem søger om dagpenge, og – hvis retten til dagpenge
i øvrigt er opfyldt – dermed bliver indplaceret i en dagpen-
geperiode. Opholdskravet skal også vurderes i forbindelse
med, at et medlem genoptjener retten til dagpenge.
Et medlem, der opfylder beskæftigelseskravet for genop-
tjening af ret til dagpenge, kan derfor ikke indplaceres i en
ny dagpengeperiode, hvis opholdskravet ikke er opfyldt.
Medlemmet vil dog kunne få udbetalt dagpenge i den rester-
ende del af den oprindelige dagpengeperiode, herunder en
eventuelt forlængede dagpengeperiode efter § 56 i loven.
Efter § 53 a, stk. 1, 2. pkt., i loven skal oplysninger om
bopælsregistrering i Det Centrale Personregister (CPR) læg-
ges til grund ved opgørelsen af opholdskravet, medmindre
der foreligger særlige omstændigheder. Opgørelsen tager så-
ledes udgangspunkt i bopælsperioder i Danmark, medmin-
dre medlemmet er omfattet af en af undtagelserne i § 53 a,
stk. 2-4, i loven.
Det bemærkes, at bopælsregistrering i Grønland også sker
i CPR, hvilket medfører, at oplysningerne i CPR kan lægges
til grund også i disse tilfælde.
A-kasserne skal ikke lægge oplysninger om bopælsregi-
strering i CPR til grund, hvis der foreligger særlige omstæn-
digheder. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis a-kassen bliver
opmærksom på, at medlemmet muligvis ikke er eller har
været korrekt bopælsregistreret i CPR.
Efter § 53 a, stk. 2, i loven kan der ved opgørelsen af op-
holdskravet sidestilles følgende med ophold her i riget:
1) Hyre på et dansk skib.
2) Ophold i udlandet som udsendt repræsentant for en
dansk offentlig myndighed.
3) Ophold i udlandet i øvrigt som beskæftiget i offentlig
dansk interesse.
4) Ophold i udlandet som ansat i en dansk virksomhed,
herunder filial eller datterselskab.
5) Ophold i udlandet med henblik på erhvervskompeten-
cegivende uddannelse, når medlemmet har opfyldt kra-
vet om bopæl og ophold efter § 41, stk. 1, umiddelbart
før uddannelsen blev påbegyndt.
6) Ophold i udlandet som forsker ved udenlandsk univer-
sitet, forskningsinstitution eller virksomhed, når med-
lemmet har opfyldt kravet om bopæl og ophold efter §
41, stk. 1, umiddelbart før udlandsopholdet blev påbe-
gyndt.
Efter i § 53 a, stk. 3, i loven kan ægtefæller, samlevere, re-
gistrerede partnere og umyndige børn til personer, der opfyl-
der en af undtagelserne, sidestille et ophold i udlandet med
ophold her i riget.
Efter § 53 a, stk. 4, i loven sidestilles ophold i udlandet,
før medlemmet fyldte 18 år, med ophold her i riget, når
medlemmet har opholdt sig her i riget i sammenlagt mindst
7 år, før medlemmet fyldte 18 år.
Efter § 53 a, stk. 5, i loven kan medlemmer, der har gen-
nemført en integrationsgrunduddannelse, og som har fået ret
til dagpenge på baggrund af uddannelsen efter reglerne i §
54 i loven, undtages fra opholdskravet.
Efter § 53 a, stk. 6, i loven fastsætter beskæftigelsesmini-
steren efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere
regler om opholdskravet. Der kan herunder fastsættes nær-
mere regler om opgørelsen af opholdskravet, betingelserne
for forhold, der kan sidestilles med ophold her i riget, mv.
Der er med hjemmel heri fastsat nærmere regler i kapitel 7
i bekendtgørelse nr. 1751 af 27. december 2018 om ind-
komst- og beskæftigelseskravet for ret til dagpenge.
I kapitel 7 i bekendtgørelsen er der bl.a. fastsat nærmere
regler om opgørelsen af opholdskravet, herunder betingel-
serne for forhold, der kan sidestilles med ophold her i riget.
Der er desuden fastsat nærmere regler om, at ophold i Dan-
mark anses for at være perioder, hvor medlemmet er tilmeldt
CPR.
Efter § 90 b, stk. 4, i loven har a-kasserne i nødvendigt
omfang og efter forudgående samtykke adgang til oplysnin-
ger i CPR om tidligere adresser, herunder beskyttede adres-
ser. A-kasserne har ligeledes adgang til oplysninger om en
person, der ønsker at blive medlem af kassen, når personen
har givet forudgående samtykke til det.
A-kasserne skal således indhente samtykke fra et medlem
til at indhente oplysninger i CPR om tidligere adresser, her-
under beskyttede adresser, inden for de seneste 12 år.
Ophold i et andet EU/EØS-land eller i Schweiz samt på
Færøerne skal dokumenteres på anden vis, da oplysninger
om bopæl herom som udgangspunkt ikke foreligger i CPR.
A-kasserne skal derfor til brug for opgørelsen af opholds-
kravet indhente oplysninger om medlemmets bopælsperio-
der i et andet EU/EØS-land eller Schweiz.
Det foregår ved, at a-kassen sender blanket SED H005 til
den kompetente myndighed i det pågældende medlemsland.
Når den kompetente myndighed i det andet medlemsland
sender bopælsoplysninger tilbage på blanket SED H006, kan
a-kassen lægge disse oplysninger til grund for vurderingen
af, om medlemmet opfylder opholdskravet.
Reglerne om opholdskrav gælder ikke i forhold til ret til
efterløn, jf. § 74 a, stk. 11, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Aftalepartierne er enige om at afskaffe opholdskrav for ret
til dagpenge, så medlemmer af en a-kasse ikke længere skal
opholde sig her i riget eller i et andet EU/EØS-land eller
Schweiz i sammenlangt 7 år inden for de seneste 12 år for at
kunne få ret til dagpenge. De øvrige betingelser for ret til
dagpenge – såsom indkomst- og beskæftigelseskravet samt
krav om 1 års medlemskab af en a-kasse – fastholdes.
Afskaffelse af opholdskrav for ret til dagpenge vil således
sikre, at borgere, som har opholdt sig uden for riget (Dan-
mark, Grønland og Færøerne), EU/EØS-lande eller
Schweiz, ikke bliver afskåret fra retten til dagpenge. De vil i
stedet skulle leve op til de ordinære krav for retten til dag-
penge.
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0005.png
5
2.2. Genoprettelse af medlemskab af en a-kasse
2.2.1. Gældende ret
Efter § 53, stk. 1, 1. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v. opnår et medlem af en a-kasse ret til dagpenge ef-
ter 1 års medlemskab af en anerkendt a-kasse.
Efter § 54 i loven opnår personer, der har gennemført en
erhvervsmæssig uddannelse, der er normeret til mindst 18
måneders varighed, en erhvervsgrunduddannelse i henhold
til lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., en erhvervsgrund-
uddannelse på højeste niveau i henhold til lov om forbered-
ende grunduddannelse, en akademisk overbygningsuddan-
nelse, herunder en akademisk erhvervsoverbygningsuddan-
nelse, i henhold til lov om universiteter eller en integrations-
grunduddannelse i henhold til lov om integrationsgrundud-
dannelse (igu), ret til dagpenge 1 måned efter uddannelsens
afslutning, hvis a-kassen har modtaget skriftlig anmodning
om optagelse på baggrund af uddannelsen senest 2 uger ef-
ter uddannelsens afslutning.
Det betyder, at for at få ret til dagpenge, skal en person
være medlem af en a-kasse i 1 år eller have afsluttet en ud-
dannelse efter § 54 og søgt om optagelse senest 2 uger efter
uddannelsens afslutning.
Efter § 41, stk. 1, nr. 1, i loven har personer, som har bo-
pæl og ophold her i riget bortset fra Færøerne og Grønland,
som udgangspunkt ret til optagelse som medlem af en a-kas-
se.
Efter § 65, stk. 6, i loven er der i § 6 i bekendtgørelse nr.
1170 af 25. november 2019 om en a-kasses pligt til at vejle-
de mv. fastsat nærmere regler om, at når en person søger om
at blive optaget i en a-kasse, skal a-kassen vejlede pågæl-
dende om, at retten til dagpenge er betinget af, at medlem-
met opfylder et opholdskrav. Når et medlem eller en person,
der søger om at blive optaget i en a-kasse, anmoder om det,
skal a-kassen give individuel vejledning herunder efter sam-
tykke indhente oplysninger om bopælsregistrering i CPR.
Der er ikke mulighed for, at tidligere medlemmer som føl-
ge af manglende opfyldelse af opholdskravet kan genoprette
medlemskab af en a-kasse for visse perioder.
Reglerne om opholdskrav gælder ikke i forhold til ret til
efterløn, jf. § 74 a, stk. 11, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Aftalepartierne er enige om, at der skal gøres noget for de
borgere, der er kommet i klemme som følge af, at den tidli-
gere regering indførte opholdskravet for ret til dagpenge.
Aftalepartierne er derfor enige om at indføre en overgangs-
ordning, der tilgodeser de personer, der har meldt sig ud af
a-kasserne efter, at opholdskravet blev indført. Det sikres
ved, at et tidligere medlem af en a-kasse, der har meldt sig
ud som følge af opholdskravet i 2019 og frem til afskaffel-
sens ikrafttræden 1. februar 2020, får mulighed for at genop-
rette deres medlemskab i a-kassen fra udmeldelsestidspunk-
tet.
De genoprettede medlemmer rammes derved ikke af kra-
vet om, at man skal have været medlem af en a-kasse i de
sidste 12 måneder, men får i stedet mulighed for at få dag-
penge fra den første dag i den måned, hvor det tidligere
medlem anmoder om, at medlemsskabet genoprettes, hvis
betingelserne for ret til dagpenge i øvrigt er opfyldt.
Det foreslås derfor, at et tidligere medlem af en a-kasse i
perioden fra den 1. februar til og med den 31. juli 2020 kan
genoprette medlemskabet fra tidspunktet for udmeldelse af
en a-kasse, hvis
1) vedkommende på grund af manglende opfyldelse af
opholdskravet har meldt sig ud, eller er blevet slettet
som medlem som følge af manglende betaling af med-
lemsbidrag, i perioden fra den 1. januar 2019 og frem
til den 1. februar 2020, og
2) vedkommende efter de hidtil gældende regler på et
tidspunkt i perioden fra den 1. januar 2019 og frem til
den 1. februar 2020, ikke opfyldte opholdskravet efter
§ 53 a, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. § 5, stk. 2 og 3, i lov nr. 1710 af 27. december 2018
om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
og lov om sygedagpenge og barselsloven.
Det foreslås videre, at det bliver en betingelse for genop-
retning af medlemsskabet, at vedkommende:
1) har meldt sig ud af en a-kasse
a. fra den 1. januar 2019 og frem til den 31. december
2019, og har haft bopælsregistreringer her i riget i
mindre end 5 år inden for de seneste 12 år i Det
Centrale Personregister, eller
b. fra den 1. januar 2020 og frem til den 1. februar
2020, og har haft bopælsregistreringer her i riget i
mindre end 6 år inden for de seneste 12 år i Det
Centrale Personregister,
2) på tro og love erklærer, at pågældende efter de hidtil
gældende regler på et tidspunkt i perioden fra den 1. ja-
nuar 2019 og frem til den 1. februar 2020 ikke har op-
fyldt opholdskravet efter § 53 a i lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v., jf. § 5, stk. 2 og 3, i lov nr. 1710 af
27. december 2018 om ændring af lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v., og lov om sygedagpenge og bar-
selsloven, og
3) efterbetaler medlemsbidrag efter § 77, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., herunder eventuelt bi-
drag til efterlønsordningen, for den periode, hvor per-
sonen har været udmeldt.
Der kan være tidligere medlemmer, som har meldt sig ud,
og som nu befinder sig i udlandet på grund af arbejde eller
andet. For at disse personer også skal have mulighed for at
genoprette medlemskabet, foreslås det videre, at disse tidli-
gere medlemmer ikke skal opfylde betingelsen om at have
bopæl og ophold her i riget bortset fra Færøerne og Grøn-
land for at få ret på ny til optagelse som medlem af en a-kas-
se. Disse tidligere medlemmer har ved deres oprindelige op-
tagelse opfyldt dette kriterie.
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0006.png
6
Det foreslås endvidere, at disse tidligere medlemmer i det
omfang, de i øvrigt opfylder betingelserne i loven for at op-
nå ret til dagpenge, kan få udbetalt dagpenge fra den 1. i den
måned, hvor de har anmodet om genoprettelse af medlem-
skab.
Det foreslås endeligt, at a-kassen skal vejlede disse tidli-
gere medlemmer om retten til genoprettelse af medlemskab.
2.3. Opholdskravets betydning i forhold til ret til efterløn
2.3.1. Gældende ret
Efter § 74 a, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
er det en betingelse for ret til efterløn eller for at få udstedt
et efterlønsbevis, jf. § 74 b i loven, at medlemmet som ud-
gangspunkt vil kunne opfylde betingelserne for ret til dag-
penge ved ledighed.
Det betyder bl.a., at medlemmet skal opfylde indkomst-
kravet for ret til dagpenge efter § 53, stk. 2, i loven eller be-
skæftigelseskravet for genoptjening af ret til dagpenge, jf.
lovens § 53, stk. 8.
Efter § 74 a, stk. 11, i loven har et medlem dog ret til ef-
terløn, selvom medlemmet på tidspunktet for ret til over-
gang til efterløn ikke opfylder opholdskravet i lovens § 53 a.
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Som følge af, at opholdskravet for ret til dagpenge fore-
slås ophævet, er det i efterlønsreglerne ikke længere relevant
at henvise til reglerne om opholdskrav for ret til dagpenge
for at undtage disse i forhold til ret til efterløn. Det foreslås
derfor, at disse henvisninger ophæves.
Det foreslås, at det også bliver muligt at genoprette tilslut-
ningen til efterlønsordningen i de situationer, hvor et med-
lem som følge af udmeldelse af a-kassen ikke har kunnet
indbetale sit frivillige efterlønsbidrag. Det forudsættes, at ef-
terlønsbidragene i forbindelse med udmeldelsen ikke er ble-
vet udbetalt til det tidligere medlem efter det fyldte 30. år,
idet pågældende i den situation dermed har fraskrevet sig
retten til efterløn. Personer under 30 år, som har fået efter-
lønsbidrag tilbagebetalt, vil kunne optjene en ny ret til efter-
løn, hvis indbetalingen af efterlønsbidrag genoptages inden
det fyldte 30. år. Der henvises til pkt. 2.2.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det foreslås at afskaffe opholdskravet for ret til dagpenge,
så medlemmer af en a-kasse ikke længere skal opholde sig
her i riget eller i et andet EU/EØS land eller Schweiz i sam-
menlangt 7 år inden for de seneste 12 år for at kunne få ret
til dagpenge.
Opholdskravet blev indført med en trinvis indfasning fra
2019 til 2021. Det betyder, at opholdskravet er 5 år ud af 12
år i 2019, 6 år ud af 12 år i 2020 og 7 år ud af 12 år i 2021.
Forslaget indebærer en mulighed for at genoprette a-kasse
medlemskab for personer, der har meldt sig ud af a-kassen
pga. opholdskravet, mens opholdskravet har været gælden-
de. De rammes derved ikke af kravet om, at man skal have
været medlem af en a-kasse i de sidste 12 måneder, men får
i stedet mulighed for at få dagpenge fra den første dag i den
måned, hvor medlemsskabet genoprettes, hvis betingelserne
herfor i øvrigt er opfyldt.
Økonomien er beregnet på samme forudsætninger som
ved opholdskravets indførelse. Fra 2021 forudsættes det, at
økonomien er lig den skønnede økonomi ved indførelsen af
forslaget (opregnet til 2020 Pl.) Beregningsteknisk er det
forudsat, at berørte ledige i 2020, som har meldt sig ud in-
den afskaffelsen, benytter sig af muligheden for at genopret-
te, herunder efterbetaling af kontingent. Det indebærer, at
merudgifterne nogenlunde svarer til det oprindelige tilveje-
bragte provenu i 2020 dog modgået af en lille merindtægt i
form af obligatoriske medlemsbidrag for medlemskab i
2019 samt korrigeret for senere ikrafttrædelse.
Det samlede lovforslag vil medføre merudgifter for det of-
fentlige (før skat og tilbageløb) på 78,9 mio. kr. i 2020,
134,6 mio. kr. i 2021, 146,3 mio. kr. i 2022 og 146,7 mio.
kr. fuldt indfaset i 2023, jf. tabel 1 nedenfor. Heraf vil staten
samlet set have merudgifter på 14,2 mio. kr. i 2020, 31,3
mio. kr. i 2021, 34,0 mio. kr. i 2022 og 34,0 mio. kr. fuldt
indfaset i 2023, og kommunerne vil samlet set have merud-
gifter på 64,7 mio. kr. i 2020, 103,3 mio. kr. i 2021, 112,3
mio. kr. i 2022 og 112,7 mio. kr. fuldt indfaset i 2023 (alle
beløb er angivet i 2020 Pl.).
De økonomiske konsekvenser efter skat og tilbageløb in-
klusiv de forventede adfærdsmæssige konsekvenser og OP
skønnes at udgøre en merudgift på 148,2 mio. kr. fuldt ind-
faset i 2023.
Fuldt indfaset skønnes forslaget at reducere arbejdsudbud-
det med ca. 350 fuldtidspersoner.
Lovforslaget træder i kraft den 1. februar 2020. Forslaget
er fuldt indfaset i 2023.
I nedenstående tabel fremgår de økonomiske konsekven-
ser fordelt på stat og kommuner.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser fordelt på stat og kommuner - Opgjort i mio. kr. (2020 Pl)
2020
Stat
Arbejdsløshedsdagpenge
Løntilskud (forsikrede)
14,2
43,1
1,4
2021
31,3
68,6
2,0
2022
34,0
74,7
2,1
2023
34,0
75,1
2,1
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0007.png
7
Integrationsydelse (dp)
Løntilskud (integrationsydelse)
Integration, driftsudgifter
Boligstøtte
Medlemsbidrag (merindtægt)
Sygedagpenge
Ressourceforløbsydelse under jobafklaring
Barselsdagpenge
Integrationsydelse (sdp og bdp)
It-udgifter
Kommune
Heraf beskæftigelsestilskud
Heraf budgetgaranti
Heraf DUT (øvrige indkomstoverførsler)
I alt (før skat og tilbageløb)
I alt (efter skat og tilbageløb)
Der er foretaget afrundinger.
-7,6
-0,4
-1,3
-0,5
-38,5
4,4
0,8
15,5
-2,8
0,0
64,7
84,8
-26,9
6,8
78,9
79,7
-12,0
-0,6
-1,9
-1,0
-52,4
7,1
1,3
24,7
-4,5
0,0
103,3
135,2
-42,6
10,7
134,6
134,2
-13,1
-0,6
-2,1
-1,1
-57,0
7,7
1,4
26,9
-4,9
0,0
112,3
147,3
-46,6
11,6
146,3
146,8
-13,2
-0,6
-2,1
-1,1
-57,4
7,7
1,4
27,0
-4,9
0,0
112,7
148,1
-47,0
11,6
146,7
148,2
Lovforslaget følger de syv principper for digitaliserings-
klar lovgivning, idet lovforslaget understøtter, at administra-
tionen af genopretning af medlemskabet af en a-kasse som
udgangspunkt kan ske digitalt og under hensyntagen til bor-
gernes retssikkerhed, herunder ved at administrationen på
baggrund af medlemmets samtykke tager udgangspunkt i
CPR. Derved genbruges data på tværs af myndigheder, idet
historiske oplysninger om bopæl i CPR
efter samtykke
som udgangspunkt lægges til grund ved vurderingen af op-
holdskravet. Anvendelse af fællesoffentlig infrastruktur er
ikke relevant i dette lovforslag.
For så vidt angår a-kassernes administration betyder for-
slaget, at a-kasserne ikke længere skal administrere reglerne
om opholdskrav for ret til dagpenge, hvilket er en admini-
strativ lettelse.
A-kasserne vil efter forslaget om at kunne genoprette
medlemskab til og med 31. juli 2020 dog have behov for ak-
tivt at behandle CPR oplysninger om historiske adresseop-
lysninger og opholdsperiode indtil dette tidspunkt.
A-kasserne vil derfor fortsat have behov for at tilgå CPR-
oplysninger i CPR eller via udstillingen i det fælles it-base-
rede datagrundlag af opholdsperioder i Danmark inden for
de seneste 12 år samt aktuelle og historiske adresseoplysnin-
ger inden for samme periode.
Den enkelte a-kasse vil i den forbindelse kunne have be-
hov for ændringer i sine it-systemer, hvis den enkelte a-kas-
se vælger at automatisere sin sagsbehandling i forbindelse
med vejledning af tidligere medlemmer om genoprettelse af
medlemskab mv.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
De fem principper for agil, erhvervsrettet regulering, som
skal gøre det lettere at anvende nye digitale teknologier og
forretningsmodeller, herunder 1) muliggør anvendelse af
nye forretningsmodeller, 2) teknologineutral, 3) mere enkel
og formålsbestemt, 4) helhedstænkende og 5) sikrer bruger-
venlig digitalisering, vurderes ikke at være relevante i for-
hold til indeværende lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget medfører, at de borgere, som efter de gældende
regler særskilt skal dokumentere at være omfattet af undta-
gelserne for opholdskravet eller ophold i andet EU/EØS
land, i Schweiz eller på Færøerne, ikke længere skal skaffe
denne dokumentation.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Forud for lovens fremsættelse har det ikke været muligt at
afslutte den eksterne høring på grund af tidspunktet for ind-
gåelsen af aftale den 2. december 2019 om finansloven for
2020. Et udkast til lovforslag er i perioden fra den 3. decem-
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0008.png
8
ber 2019 til den 16. december 2019 sendt i høring hos føl-
gende myndigheder og organisationer mv.:
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Ankestyrelsen, Ar-
bejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Copenhagen Business School – Handelshøjskolen,
Danes Worldwide, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske A-kas-
ser, Danske Universiteter, Dansk Magisterforening, Dansk
Musikerforbund, Datatilsynet, Finanssektorens Arbejdsgi-
verforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forhandlingsfællesskabet,
9. Sammenfattende skema
Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Frie Funktio-
nærer, Gentofte Kommune, Gladsaxe Kommune, Institut for
Menneskerettigheder, IT-Universitetet i København, Koope-
rationen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevæ-
gelse, Københavns Universitet, Læger uden Grænser, Oden-
se Kommune, Odsherred Kommune, Rigsrevisionen, Ros-
kilde Universitet, Røde Kors, SOS Racisme, Syddansk Uni-
versitet, Udbetaling Danmark, Vejle Kommune, Vesthim-
merland Kommune, Viborg Kommune, Aalborg Universitet
og Aarhus Universitet.
Positive konsekvenser/Mindreudgifter Negative konsekvenser/Merudgifter
(Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angi- (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
ve »Ingen«)
give »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kom- Stat:
muner og regioner
2020: 51,0
2021: 72,4
2022: 78,8
2023: 79,3
Kommuner:
2020: 31,9
2021: 51,1
2022: 55,6
2023: 56,0
Regioner: Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
Stat:
2020: 65,2
2021: 103,7
2022: 112,8
2023: 113,3
Kommuner:
2020: 96,6
2021: 154,4
2022: 167,9
2023: 168,7
Regioner: Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget medfører, at de borgere,
som efter de gældende regler sær-
skilt skal dokumentere at være om-
fattet af undtagelserne for opholds-
kravet eller ophold i et andet
EU/EØS land, i Schweiz eller på
Færøerne, ikke længere skal skaffe
denne dokumentation.
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervsli- Ingen
vet
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenser for borger- Ingen
ne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper for im-
plementering af erhvervsrettet EU-regule-
ring/-Går videre end minimumskrav i
EU-regulering
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0009.png
9
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 53, stk. 1, 1. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v. opnås ret til dagpenge efter 1 års medlemskab af
en anerkendt a-kasse. Efter stk. 1, 2. pkt., er det en betingel-
se, at opholdskravet i § 53 a i loven er opfyldt ved indplace-
ringen i dagpengeperioden.
Det foreslås, at § 53, stk. 1, 2. pkt., ophæves.
Forslaget er en konsekvens af, at opholdskravet i § 53 a
foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Forslaget betyder, at retten til dagpenge fremadrettet ikke
vil være betinget af opfyldelse af et opholdskrav.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 2
Efter § 53, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
er genoptjeningen af retten til dagpenge for et medlem, som
er indplaceret i en dagpengeperiode, betinget af, at medlem-
met opfylder et beskæftigelseskrav, der svarer til 1 års fuld-
tidsarbejde samt opfyldelse af opholdskravet efter § 53 a i
loven.
Det foreslås, at § 53, stk. 8, ændres således, at det ikke
længere er en betingelse for genoptjening af retten til dag-
penge, at opholdskravet i § 53 a er opfyldt.
Forslaget er en konsekvens af, at opholdskravet i § 53 a i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., foreslås ophævet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3.
Forslaget betyder, at genoptjening af retten til dagpenge
fremadrettet ikke vil være betinget af opfyldelse af et op-
holdskrav.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 3
Efter § 53 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. er ret-
ten til dagpenge betinget af, at medlemmet lovligt har haft
ophold her i riget i sammenlagt mindst 7 år inden for de se-
neste 12 år, jf. dog stk. 2-5.
Ved opgørelsen af opholdskravet lægges oplysninger om
bopælsregistrering i Det Centrale Personregister (CPR) til
grund, medmindre der foreligger særlige omstændigheder.
Efter § 53 a, stk. 2, sidestilles følgende med ophold her i
riget ved opgørelsen af opholdskravet:
1) Hyre på et dansk skib.
2) Ophold i udlandet som udsendt repræsentant for en
dansk offentlig myndighed.
3) Ophold i udlandet i øvrigt som beskæftiget i offentlig
dansk interesse.
4) Ophold i udlandet som ansat i en dansk virksomhed,
herunder filial eller datterselskab.
5)
6)
Ophold i udlandet med henblik på erhvervskompeten-
cegivende uddannelse, når medlemmet har opfyldt kra-
vet om bopæl og ophold efter § 41, stk. 1, umiddelbart
før uddannelsen blev påbegyndt.
Ophold i udlandet som forsker ved udenlandsk univer-
sitet, forskningsinstitution eller virksomhed, når med-
lemmet har opfyldt kravet om bopæl og ophold efter §
41, stk. 1, umiddelbart før udlandsopholdet blev påbe-
gyndt.
Efter § 53 a, stk. 3, i loven sidestilles perioder, hvor et
medlem har været samlevende på fælles bopæl med en per-
son omfattet af undtagelser i stk. 2, med ophold her i riget,
hvis de havde etableret fælles bopæl inden udrejsen. Tilsva-
rende gælder deres børn under 18 år, såfremt de har bopæl
hos forældrene under opholdet i udlandet.
Efter § 53 a, stk. 4, i loven sidestilles ophold i udlandet,
før medlemmet fyldte 18 år, med ophold her i riget, når
medlemmet har opholdt sig her i riget i sammenlagt mindst
7 år, før medlemmet fyldte 18 år.
Efter § 53 a, stk. 5, i loven kan et medlem, der har gen-
nemført en integrationsgrunduddannelse (igu), jf. § 54, opnå
ret til dagpenge uanset opholdskravet i stk. 1.
Efter § 53 a, stk. 6, i loven fastsætter beskæftigelsesmini-
steren efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere
regler om opholdskravet efter stk. 1-4.
Det foreslås, at § 53 a ophæves.
Forslaget betyder, at retten til dagpenge fremadrettet ikke
vil være betinget af opfyldelse af et opholdskrav.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 4
Efter § 74 a, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
har et medlem som udgangspunkt ret til efterløn, såfremt på-
gældende vil kunne opfylde betingelserne for ret til dagpen-
ge.
Efter § 74 a, stk. 11, i loven har et medlem dog ret til ef-
terløn, selvom medlemmet på tidspunktet for ret til over-
gang til efterløn ikke opfylder opholdskravet i lovens § 53 a.
Som følge af, at § 74 a, stk. 11, i loven foreslås ophævet,
jf. lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det, at henvisning i § 74
a, stk. 1, nr. 4, til § 74, stk. 11, konsekvensrettes således, at
denne henvisning vil blive ophævet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 5
Efter § 74 a, stk. 11, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. har et medlem ret til efterløn, selvom medlemmet på
tidspunktet for ret til overgang til efterløn ikke opfylder op-
holdskravet i lovens § 53 a.
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0010.png
10
Som følge af, at opholdskravet i § 53 a i loven foreslås op-
hævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det, at § 74 a, stk.
11, ophæves som konsekvens heraf.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 6
Efter § 90 b, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
har a-kasserne, i det omfang det er nødvendig til brug for
opgørelse af opholdskravet i § 53 a, stk. 1 og 4, efter forud-
gående samtykke fra et medlem, der søger om ydelser, ad-
gang til oplysninger i Det Centrale Personregister om tidli-
gere adresser, herunder beskyttede adresser, inden for de se-
neste 12 år og for perioden fra et medlem blev født, til med-
lemmet fyldte 18 år. A-kasserne har ligeledes adgang til op-
lysningerne om en person, der ønsker at blive medlem af a-
kassen, når personen har givet forudgående samtykke.
Det foreslås, at § 90 b, stk. 4, ophæves.
Forslaget betyder, at a-kasserne fremadrettet ikke vil skul-
le have adgang til oplysninger i CPR om tidligere adresser,
herunder beskyttede adresser, inden for de sidste 12 år, samt
for perioden fra et medlem blev født til medlemmet fyldte
18 år for at vurdere, om disse personer opfylder opholdskrav
for ret til dagpenge. Forslaget betyder videre, at a-kasserne
fremadrettet i disse situationer heller ikke vil skulle have ad-
gang til disse oplysninger om en person, der ønsker at blive
medlem af en kasse, selvom personen har givet forudgående
samtykke til det.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. og 2.3. i de almindelige
bemærkninger samt til lovforslagets § 3 med tilhørende be-
mærkninger i forhold til muligheden for genopretning af
medlemskabet af en a-kasse.
Til nr. 7
Efter § 90 b, stk. 5, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
er a-kassernes adgang til Det Centrale personregister, jf. stk.
3, nr. 2 og stk. 4, underlagt Indenrigsministeriets standard-
vilkår for dataleverencer til private.
Det foreslås i § 90 b, stk. 5, der bliver stk. 4, at henvisnin-
gen til stk. 4 udgår.
Forslaget er en konsekvens af, at § 90 b, stk. 4, foreslås
ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Til nr. 8
Efter § 90 b, stk. 6, 1. pkt., i lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v. kan oplysninger som nævnt i stk. 3 og 4 indhentes
for a-kassens nuværende og tidligere medlemmer og for pe-
rioder, som vedrører en aktuel medlemsskabsperiode, og pe-
rioder, der ligger forud herfor.
Det foreslås i § 90 b, stk. 6, 1. pkt., der bliver stk. 5, 1.
pkt., at henvisningen til stk. 4 udgår.
Forslaget er en konsekvens af, at § 90 b, stk. 4, foreslås
ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. februar 2020.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet det be-
mærkes, at lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i øvrigt ik-
ke finder anvendelse for Færøerne og Grønland, jf. § 105 i
loven.
Til § 3
Der er ikke mulighed for, at tidligere medlemmer kan gen-
oprette medlemskab af en a-kasse som følge af udmeldelse
af a-kassen på grund af opholdskravet.
For at få ret til dagpenge skal en person have været med-
lem af en a-kasse i 1 år inden anmodning om ret til dagpen-
ge, jf. § 53, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. el-
ler have afsluttet en uddannelse efter § 54 i loven og have
søgt om optagelse i a-kassen senest 2 uger efter uddannel-
sens afslutning.
Efter § 41, stk. 1, i loven har personer, som har bopæl og
ophold her i riget bortset fra Færøerne og Grønland, som ud-
gangspunkt ret til optagelse som medlem af en a-kasse.
Efter § 65, stk. 6, i loven er der fastsat nærmere regler i §
6 i bekendtgørelse nr. 1170 af 25. november 2019 om en a-
kasses pligt til at vejlede mv., hvorefter der er fastsat nær-
mere regler om, at når en person søger om at blive optaget i
en a-kasse, skal a-kassen vejlede om, at retten til dagpenge
er betinget af, at medlemmet opfylder et opholdskrav. Når et
medlem eller en person, der søger om at blive optaget i en a-
kasse, anmoder om det, skal a-kassen give individuel vejled-
ning, herunder efter samtykke indhente oplysninger om bo-
pælsregistrering i Det Centrale Personregister (CPR).
Efter § 90 b, stk. 4, i loven har a-kasserne, i det omfang
det er nødvendigt til brug for opgørelsen af opholdskravet i
§ 53 a, stk. 1 og 4, i loven efter forudgående samtykke fra et
medlem, der søger om ydelser, adgang til oplysninger i CPR
om tidligere adresser, herunder beskyttede adresser, inden
for de seneste 12 år og for perioden fra et medlem blev født,
til medlemmet fyldte 18 år. A-kasserne har ligeledes adgang
til oplysningerne i 1. pkt. i bestemmelsen om en person, der
ønsker at blive medlem af kassen, når personen har givet
forudgående samtykke til det.
Det foreslås i
stk. 1, nr. 1,
at et tidligere medlem af en a-
kasse, i perioden fra den 1. februar til og med den 31. juli
2020 vil kunne genoprette medlemskabet fra tidspunktet for
udmeldelse af en a-kasse, hvis vedkommende på grund af
manglende opfyldelse af opholdskravet har meldt sig ud, el-
ler er blevet slettet som medlem som følge af manglende be-
taling af medlemsbidrag, i perioden fra den 1. januar 2019
og frem til den 1. februar 2020.
Forslaget betyder, at medlemmet skal være udmeldt eller
slettet som medlem af en a-kasse som følge af, at
vedkommende ikke kunne opfylde opholdskravet i perioden
fra den 1. januar 2019 og frem til den 1. februar 2020. De
anførte datoer omfatter perioden for opholdskravets indfø-
relse, jf. lov nr. 1710 af 27. december 2018 om ændring af
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om sygedagpenge
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0011.png
11
og barselsloven, og frem til opholdskravets ophævelse, jf. §
1, nr. 3, i lovforslaget.
I
stk. 1, nr. 2,
foreslås det som en yderligere afgrænsning,
at vedkommende efter de hidtil gældende regler på et tids-
punkt i perioden fra den 1. januar 2019 og frem til den 1. fe-
bruar 2020 ikke opfyldte opholdskravet efter § 53 a, stk. 1, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. § 5, stk. 2 og 3, i
lov nr. 1710 af 27. december 2018 om ændring af lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v., og lov om sygedagpenge og
barselsloven.
Forslaget betyder, at det tidligere medlem i den i nr. 1 om-
talte periode, ikke har kunnet opfylde det opholdskrav, som
har været gældende i perioden. For 2019 var opholdskravet
5 år inden for de sidste 12 år. For 2020 er opholdskravet 6 år
inden for de sidste 12 år. Der henvises til § 5, stk. 2 og 3, i
lov nr. 1710 af 27. december 2018 om ændring af lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v., og lov om sygedagpenge og
barselsloven.
Samlet betyder stk. 1, nr. 1 og 2, at tidligere medlemmer,
som på grund af manglende opfyldelse af opholdskravet, har
meldt sig ud af en a-kasse eller har undladt af betale med-
lemsbidrag under den periode, hvor opholdskrav for ret til
dagpenge har været gældende, vil kunne have mulighed for
at genoprette medlemskab af en a-kasse under visse betin-
gelser. Medlemskabet vil kunne genoprettes i den tidligere
såvel som i en ny a-kasse.
Det foreslås i
stk. 2, nr. 1,
at det bliver en betingelse for
genopretning af medlemsskabet, at vedkommende har meldt
sig ud af en a-kasse fra den 1. januar 2019 og frem til den
31. december 2019, og har haft bopælsregistreringer her i ri-
get i mindre end 5 år inden for de seneste 12 år i Det Centra-
le Personregister, eller fra den 1. januar 2020 og frem til den
1. februar 2020, og har haft bopælsregistreringer her i riget i
mindre end 6 år inden for de seneste 12 år i Det Centrale
Personregister.
Forslaget betyder, at a-kassen skal undersøge, at medlem-
met ikke var tilmeldt CPR i 2019 eller 2020, og dermed vil
skulle sikre sig, at den manglende tilmelding betyder, at
medlemmet ikke ville have kunnet opfylde opholdskravsbe-
tingelsen på 5 eller 6 år i 2019 henholdsvis 2020.
I
stk. 2, nr. 2,
foreslås som en yderligere betingelse, at det
tidligere medlem på tro og love skal erklære, at pågældende
efter de hidtil gældende regler på et tidspunkt i perioden fra
den 1. januar 2019 og frem til den 1. februar 2020 ikke har
opfyldt opholdskravet efter § 53 a i lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v., jf. § 5, stk. 2 og 3, i lov nr. 1710 af 27. de-
cember 2018 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v., og lov om sygedagpenge og barselsloven.
Forslaget i nr. 2 betyder, at medlemmet derudover på tro
og love vil skulle erklære, at pågældende ikke opfyldte en af
undtagelserne for opholdskravet i § 53 a i loven, hvilket a-
kassen ikke vil have mulighed for at undersøge, da det beror
på individuelle forhold hos det enkelte medlem.
I
stk. 2, nr. 3,
foreslås som en yderligere betingelse, at det
tidligere medlem vil skulle efterbetale medlemsbidrag efter
§ 77, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., herun-
der eventuelt bidrag til efterlønsordningen, for den periode,
hvor personen har været udmeldt.
Forslaget i nr. 3 betyder, at genoprettelsen af medlemska-
bet af en a-kasse vil forudsætte, at medlemmet efterbetaler
medlemsbidrag efter § 77, stk. 1, i loven herunder eventuelt
det frivillige bidrag til efterlønsordningen, hvis pågældende
var tilmeldt denne ordning. Bidragene vil skulle efterbetales
for den periode, hvor medlemmet har været udmeldt. Med-
lemmet stilles dermed så vidt muligt som om, at pågældende
aldrig havde været udmeldt.
Det bemærkes, at det også vil blive muligt at genoprette
tilslutningen til efterlønsordningen i de situationer, hvor et
medlem som følge af udmeldelse af a-kassen ikke har kun-
net indbetale sit frivillige efterlønsbidrag. Det forudsættes,
at efterlønsbidragene i forbindelse med udmeldelsen ikke er
blevet udbetalt til det tidligere medlem efter det fyldte 30.
år, idet pågældende i den situation dermed har fraskrevet sig
retten til efterløn. Personer under 30 år, som har fået efter-
lønsbidrag tilbagebetalt, vil kunne optjene en ny ret til efter-
løn, hvis indbetalingen af efterlønsbidrag genoptages inden
det fyldte 30. år. Der henvises til pkt. 2.3. i lovforslagets al-
mindelige bemærkninger.
Det foreslås i
stk. 3,
at § 41, stk. 1, nr. 1, i lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v. ikke vil finde anvendelse for perso-
ner omfattet af stk. 1.
Forslaget betyder, at tidligere medlemmer af en a-kasse,
som vil opfylde betingelserne for at genoprette medlemska-
bet af en a-kasse, ikke vil skulle opfylde betingelsen om at
have bopæl og ophold her i riget på tidspunktet for genop-
rettelsen.
Det foreslås i
stk. 4,
at medlemmer, der vil få genoprettet
deres medlemskab efter stk. 1, vil kunne få dagpenge udbe-
talt fra den 1. i den måned, hvor anmodning om genoprettel-
se af medlemskab vil være modtaget i a-kassen. Det vil være
en betingelse, at medlemmet i øvrigt opfylde betingelserne
for ret til dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
Forslaget betyder, at det ikke vil være muligt at få udbetalt
dagpenge for en periode forud for lovens ikrafttræden og
tidligst fra den 1. i den måned, hvori der vil blive anmodet
om genopretning af medlemskabet.
Forslaget betyder videre, at medlemmet – ud over genop-
rettelsen af medlemskabet – bl.a. vil skulle være dagpenge-
berettiget ved at opfylde indkomst- eller beskæftigelseskra-
vet og vil skulle kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Det foreslås i
stk. 5,
at a-kassen vil skulle vejlede tidligere
medlemmer omfattet af stk. 1, om retten til at få genoprettet
medlemskab af en a-kasse.
Forslaget betyder, at a-kasserne vil skulle informere de
tidligere medlemmer, for hvem de foreslåede regler kan ha-
ve betydning. Det foreslås, at a-kasserne selv træffer beslut-
ning om, hvorledes denne information formidles.
Det foreslås i
stk. 6,
at den hidtil gældende § 90 b, stk. 4, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. finder anvendelse ved
genoprettelsen af medlemsskabet efter stk. 1.
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0012.png
12
A-kasserne skal i deres administration sikre, at betingel-
serne for genopretning af medlemskabet er tilstede.
Forslaget betyder, at a-kassernes adgang til oplysninger i
CPR om tidligere adresser, herunder beskyttede adresser, in-
den for de seneste 12 år og for perioden fra et medlem blev
født, til medlemmet fyldte 18 år, vil blive videreført i perio-
den, hvor medlemskabet kan genoprettes.
Forslaget betyder endvidere, at a-kasserne, efter samtykke
fra et medlem, der vil søge om genopretning, i perioden med
genopretning, fortsat vil have adgang til oplysninger i CPR
om tidligere adresser, herunder beskyttede adresser, inden
for de seneste 12 år og for perioden fra et medlem blev født,
til medlemmet fyldte 18 år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. og 2.3. i lovforslagets al-
mindelige bemærkninger.
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0013.png
13
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1092 af 1. november 2019, som
senest ændret ved § 1 i lov nr. 701 af 8. juni 2018,
§ 7 i lov nr. 1430 af 5. december 2018, § 2 i lov
nr. 339 af 2. april og § 7 i lov nr. 551 af 7. maj
2019, foretages følgende ændringer:
§ 53.
Ret til dagpenge opnås efter 1 års medlem-
skab af en anerkendt arbejdsløshedskasse, jf. dog
§ 54. Det er en betingelse, at opholdskravet i § 53
a er opfyldt ved indplaceringen i dagpengeperio-
den.
Stk. 2-7.
---
Stk. 8.
For et medlem, som er indplaceret i en
dagpengeperiode, er genoptjeningen af retten til
dagpenge, jf. dog stk. 12, betinget af, at opholds-
kravet i § 53 a er opfyldt, og at en af følgende be-
tingelser er opfyldt:
1) At et fuldtidsforsikret medlem inden for de se-
neste 3 år, jf. dog stk. 10, har haft mindst 1.924
løntimer.
2) At et deltidsforsikret medlem inden for de sene-
ste 3 år, jf. dog stk. 10, har haft mindst 1.258 løn-
timer.
3) At medlemmet har gennemført en uddannelse,
jf. § 54.
Stk. 9-19.
---
§ 53 a.
Retten til dagpenge er betinget af, at
medlemmet lovligt har haft ophold her i riget i
sammenlagt mindst 7 år inden for de seneste 12 år,
jf. dog stk. 2-5. Ved opgørelsen af opholdskravet i
1. pkt. lægges oplysninger om bopælsregistrering i
Det Centrale Personregister til grund, medmindre
der foreligger særlige omstændigheder.
Stk. 2.
Ved opgørelsen af opholdskravet i stk. 1
sidestilles følgende med ophold her i riget:
3.
§ 53 a
ophæves.
1.
§ 53, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
2.
I
§ 53, stk. 8,
udgår »at opholdskravet i § 53 a
er opfyldt, og«.
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0014.png
14
1) Hyre på et dansk skib.
2) Ophold i udlandet som udsendt repræsentant
for en dansk offentlig myndighed.
3) Ophold i udlandet i øvrigt som beskæftiget i of-
fentlig dansk interesse.
4) Ophold i udlandet som ansat i en dansk virk-
somhed, herunder filial eller datterselskab.
5) Ophold i udlandet med henblik på erhvervs-
kompetencegivende uddannelse, når medlemmet
har opfyldt kravet om bopæl og ophold efter § 41,
stk. 1, umiddelbart før uddannelsen blev påbe-
gyndt.
6) Ophold i udlandet som forsker ved udenlandsk
universitet, forskningsinstitution eller virksomhed,
når medlemmet har opfyldt kravet om bopæl og
ophold efter § 41, stk. 1, umiddelbart før udlands-
opholdet blev påbegyndt.
Stk. 3.
Ved opgørelse af opholdskravet i stk. 1
sidestilles med ophold her i riget perioder, hvor et
medlem har været samlevende på fælles bopæl
med en person omfattet af stk. 2, hvis de har ind-
gået ægteskab eller registreret partnerskab med
hinanden eller opfylder betingelserne for at indgå
ægteskab med hinanden og havde etableret fælles
bopæl inden udrejsen. Tilsvarende gælder for de-
res børn under 18 år, hvis de havde bopæl hos for-
ældrene under opholdet i udlandet.
Stk. 4.
Ved opgørelsen af opholdskravet i stk. 1
sidestilles ophold i udlandet, før medlemmet fyld-
te 18 år, med ophold her i riget, når medlemmet
har opholdt sig her i riget i sammenlagt mindst 7
år, før medlemmet fyldte 18 år.
Stk. 5.
Uanset opholdskravet i stk. 1 kan et med-
lem, der har gennemført en integrationsgrundud-
dannelse, jf. § 54, stk. 1, opnå ret til dagpenge.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere
regler om opholdskravet i stk. 1-5. Der kan herun-
der fastsættes nærmere regler om opgørelsen af
opholdskravet, betingelserne for forhold, der kan
sidestilles med ophold her i riget, m.v.
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0015.png
15
§ 74 a.
Ret til efterløn har et medlem af en aner-
kendt arbejdsløshedskasse, jf. dog § 74 o, som
1) har nået efterlønsalderen, jf. § 74,
2) har været medlem i mindst 30 år, jf. dog stk.
2-6,
3) har indbetalt efterlønsbidrag, jf. § 77, stk. 4, i
30 år, og senest fra medlemmet er fyldt 30 år, jf.
dog stk. 2-6,
4) vil kunne opfylde betingelserne for ret til dag-
penge ved ledighed, jf. dog stk. 8-12,
5) har fået indberettet værdien af pensionsformu-
en, jf. § 74 j, stk. 3, 4, 8 og 9, og
6) har bopæl her i riget eller i et andet EØS-land.
Stk. 2-10.
---
Stk. 11.
Et medlem har ret til efterløn, selv om
medlemmet på tidspunktet for ret til overgang til
efterløn ikke opfylder opholdskravet i § 53 a.
Stk. 12-13.
---
§ 90 b.
---
Stk. 2-3.
---
Stk. 4.
Arbejdsløshedskasserne har, i det omfang
det er nødvendigt til brug for opgørelsen af op-
holdskravet i § 53 a, stk. 1 og 4, efter forudgående
samtykke fra et medlem, der søger om ydelser, ad-
gang til oplysninger i Det Centrale Personregister
om tidligere adresser, herunder beskyttede adres-
ser, inden for de seneste 12 år og for perioden fra
et medlem blev født, til medlemmet fyldte 18 år.
Arbejdsløshedskasserne har ligeledes adgang til
oplysningerne i 1. pkt. om en person, der ønsker at
blive medlem af arbejdsløshedskassen, når perso-
nen har givet forudgående samtykke til det.
Stk. 5.
Arbejdsløshedskassernes adgang til Det
Centrale Personregister, jf. stk. 3, nr. 2, og stk. 4,
er underlagt Økonomi- og Indenrigsministeriets
standardvilkår for dataleverancer til private.
Stk. 6.
Oplysninger som nævnt i stk. 3 og 4 kan
indhentes for arbejdsløshedskassens nuværende og
tidligere medlemmer og for perioder, som vedrø-
rer en aktuel medlemsskabsperiode, og perioder,
der ligger forud herfor. Arbejdsløshedskasserne
4.
I
§ 74 a, stk. 1, nr. 4,
ændres »stk. 8-12« til:
»stk. 8-11«.
5.
§ 74 a, stk. 11,
ophæves.
Stk. 12 og 13 bliver herefter stk. 11 og 12.
6.
§ 90 b, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 4-6.
7.
I
§ 90 b, stk. 5,
der bliver stk. 4, udgår »og
stk. 4,«.
8.
I
§ 90 b, stk. 6,
1. pkt., der bliver stk. 5, 1.
pkt., udgår »og 4«.
L 85 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2130068_0016.png
16
kan benytte oplysningerne til registersamkøring i
kontroløjemed. Oplysningerne er undergivet tavs-
hedspligt i arbejdsløshedskasserne. Straffelovens
§§ 152 og 152 c-152 f finder anvendelse.
Stk. 7.
---