Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 84 Bilag 1
Offentligt
2124760_0001.png
J.nr. 19-1131-000006
Ref. DONI
Den 8. november 2019
Høringsnotat
forslag til lov om planter og plantesundhed m.v.
Baggrund
Formålet med udkast til forslag til lov om planter og plantenyheder m.v. er at tilpasse den danske
plantesundhedslovgivning i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/2031 (plantesundhedsforordningen) og Europa-Parlamentet i Rådets forordning (EU) 2017/625
(kontrolforordningen).
Herudover gennemføres der en forenkling af lovgivningsstrukturen på planteområdet, idet
regelgrundlaget om produktion og salg af planter samles med regelgrundlaget om
plantesundhedsbeskyttelse og reguleringen af uønskede hjemmehørende plantearter.
Udkastet til lovforslaget har været sendt i høring i perioden fra den 8. juli til den 22. august 2019 hos
en bred kreds af interessenter.
Et supplerende udkast til lhøringsudkastets § 12, nu lovforslagets § 13, med tilhørende bemærkninger
har være sendt i offentlig høring i perioden fra den 29. august 2019 til den 5. september 2019 hos
kredsen af interessenter.
Begge udkast til lovforslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen i de pågældende
perioder.
Der er modtaget høringssvar fra Datatilsynet, Landbrug & Fødevarer og Dansk Gartneri.
Dansk Gartneri har oplyst, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
De væsentligste bemærkninger til lovforslaget berører følgende punkter:
1. Bemyndigelsesbestemmelser, der har betydning for beskyttelsen af privatlivet
2. Overgangsbestemmelser ifm. flyvehavrebestemmelserne
I det følgende sammenfattes de væsentligste synspunkter vedrørende de ovennævnte emner og
kommentarer hertil. Høringssvarene er kun gengivet i hovedtræk. For en nærmere uddybning
henvises til de enkelte høringssvar.
Generelt
Datatilsynet bemærker, at der i udkastet til lovforslaget er foreslået indsat en række
bemyndigelsesbestemmelser, hvor særligt de foreslåede bestemmelser i høringsudkastets § 3 (nu
Landbrugsstyrelsen • Nyropsgade 30 • 1780 København V
Tlf. 33 95 80 00
• CVR 20814616 • EAN 5798000877955 • [email protected] • www.lbst.dk
L 84 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2124760_0002.png
lovforslagets § 4), § 19 og § 20, ses at kunne give anledning til fastsættelse af regler, der har betydning
for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Opmærksomheden henledes i den anledning til databeskyttelseslovens § 28, hvorefter der skal
indhentes en udtalelse fra Datatilsynet ved udarbejdelse af lovforslag, bekendtgørelser, cirkulærer eller
lignende generelle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med
behandling af personoplysninger. Det anføres, at Datatilsynet dermed forudsættes hørt ved
udarbejdelse af bekendtgørelser, der indeholder regler om behandling af personoplysninger.
Miljø- og Fødevareministeriet skal hertil bemærke, at der i overensstemmelse med
databeskyttelseslovens § 28 vil blive indhentet en udtalelse fra Datatilsynet i forbindelse med
udstedelse af bekendtgørelser i medfør af den foreslåede plantelovs bemyndigelsesbestemmelser i det
omfang disse bekendtgørelser indeholder bestemmelser, der har betydning for beskyttelsen af
privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til høringsudkastets § 6, stk. 4, nu lovforslagets § 5, stk. 3.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at organisationen ønsker en præcisering af hvorvidt, og hvorledes
der er forudsat overgangsbestemmelser, da det er væsentligt, at der ikke opstår en periode mellem
ikrafttrædelse af den nye lov om planter udmøntet via bekendtgørelse og sletning af
hjemmelsgrundlaget i driftsloven. Det anføres, at flyvehavrebekæmpelsesreglerne er vigtige for
erhvervet, da det mindsker risikoen for spredning af denne uønskede planteart. Det anføres endvidere,
at det ligeledes er en metode til at reducere landmandens brug af herbicider, som samfundet i andre
henseender har stor bevågenhed på
Miljø- og Fødevareministeriet skal hertil bemærke, at der i høringsudkastet § 6, stk. 4 (nu § 5, stk.3),
foreslås en overgangsbestemmelse bl.a. vedr. regler udstedt i medfør af driftslovens § 10, stk. 2 og 3,
der berøres af de foreslåede ændringer i driftsloven, jf. lovforslagets § 4, nr. 1-5.
Den foreslåede overgangsbestemmelsen indebærer, at de bekendtgørelser, der er fastsat i medfør af
driftslovens § 10, stk. 2 og 3, som disse bestemmelser er formuleret i den gældende lov om drift af
landbrugsjorder, jf. lovbekendtgørelse nr. 958 af 10. juli 2017, forbliver i kraft efter ændringslovens
forventede ikrafttrædelse den 14. december 2019, indtil de afløses af nye regler.
I kraft af den foreslåede overgangsbestemmelse vil reguleringen af flyvehavre, som fastsat i
bekendtgørelse nr. 1548 af 11. december 2015 om flyvehavre dermed fortsat være gældende uanset
ændringen af driftsloven, indtil der udstedes en ny bekendtgørelse om flyvehavre i medfør af
bestemmelser i det samtidig fremsatte forslag til en ny plantelov.
Landbrug & Fødevarers bemærkninger har ikke ført til ændringer i lovforslaget.
2