Indfødsretsudvalget 2019-20
L 83 Bilag 8
Offentligt
2133297_0001.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGH EDER
POLICY BRIEF
JANUAR 2020
NYFØDTE HAR RET TIL SAMME
STATSBORGERSKAB SOM FORÆLDRENE
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at lndfØdsretsudvalget stiller og vedtaget et
ændringsforslag til I 83, så børn født af danske forældre i et ‘forbudt område’ fortsat får dansk
statsborgerskab.
I dag får alle børn med en dansk forælder
automatisk dansk statsborgerskab ved fødslen
uanset hvor de er født i verden. Men lovforslaget
om ændring af lov om dansk indfødsret og lov om
udenrigstjenesten (L 83) vil gøre op med det
princip.
krænkelse af Danmarks internationale
forpligtelser.
Det skyldes, at bestemmelsen både vil stride
mod princippet om familiens
statsborgerretlige enhed, hvor
familiemedlemmer har samme
statsborgerskab, og mod princippet om, at et
barn ikke bør miste sit statsborgerskab på
grund af forældrenes handlinger. Begge
principper stammer fra Europarådets
Statsborgerretskonvention, som Danmark har
forpligtet sig til at overholde.
Hvis Folketinget vedtaget forslaget, vil
nyfødte børn ikke længere opnå dansk
statsborgerskab ved fødslen, alene fordi
barnet fødes det forkerte sted. Det gælder til
trods for, at barnets forældre ikke har mistet
deres danske statsborgerskab, og det gælder
uanset, om barnet har danske søskende.
Forslaget vil gælde, selvom moderen og/eller
faderen har forsøgt at rejse ud af
konfliktområdet inden barnets fødsel. Og
forslaget vil tilsyneladende også gælde, selv
om der måtte være undskyldelige
Hvis lovforslaget vedtages som fremsat, vil
børn født i et såkaldt ‘forbudt område’ ikke
længere få dansk statsborgerskab.
Det foreslås som en del af L $3, at et barn født
i et område omfattet af straffelovens § 114j,
stk. 3, ikke erhverver dansk indfødsret ved
fødslen. Det gælder i de tilfælde, hvor den
danske forælder uden tilladelse, og uden at
indrejsen eller opholdet er led
i
udøvelse af
dansk, udenlandsk eller international offentlig
tjeneste eller hverv, er indrejst eller opholder
sig i området. Børn, der bliver statsløse, vil
dog stadig få dansk statsborgerskab.
EN KRÆNKELSE AF BØRNENES
R ETT I G H EDER
Det er Institut for Menneskerettigheders
vurdering, at denne del af L $3 indebærer en
L 83 - 2019-20 - Bilag 8: Materiale fra foretræde d. 9/1-20, fra Institut for Menneskerettigheder
2133297_0002.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
omstændigheder, som for eksempel hvis
moderen er blevet tvunget til at blive i
området eller af andre grunde ikke har haft
mulighed for at forlade området.
Forslaget vil føre til helt vilkårlige resultater.
For eksempel vil et barn, der fødes af sin mor i
et ‘forbudt område’, men hvis danske far
opholder sig uden for området, opnå dansk
statsborgerskab ved fødslen. Ligeledes vil et
barn, hvis mor lige præcis når at slippe ud af
området inden fødslen, opnå dansk
statsborgerskab ved fødslen.
Forslaget vil på trods af denne
tilfældighedsprægede karakter have meget
vidtrækkende konsekvenser for det nyfødte
barn. Det alene på grund af omstændigheder,
det nyfødte barn dårligt selv kan siges at være
skyld i.
Det vil markere et fundamentalt skift i de
principper, vi normalt behandler uskyldige
børn ud fra.
ANBEFALING
Institut for Menneskerettigheder anbefaler
lndfødsretsudvalget at stille og vedtage et
ændringsforslag til L 83, så børn født af
danske forældre i et ‘forbudt område’ fortsat
vil få dansk statsborgerskab.
Institut for Menneskerettigheder menneskeret.dk
Kontakt: Christoffer Badse, monitoreringschef, [email protected]