Skatteudvalget 2019-20
L 82
Offentligt
2134964_0001.png
14. januar 2020
J.nr. 2019 - 1710
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og lov om ener-
giafgift af mineralolieprodukter m.v. (Omlægning af beskatningen af overskudsvarme).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 20. december 2019.
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 82 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/11-19 fra SEP Sønderjylland og Viborg Fjernvarme om bemærkninger til lovforslag om genbrug af overskudsvarme, til skatteministeren
2134964_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. november 2019 fra SEP Sønderjylland
og Viborg Fjernvarme, jf. L 82 - bilag 5.
Svar
SEP Sønderjylland har henvendt sig til Folketingets Skatteudvalg vedrørende den politi-
ske aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme fra april 2019 og det lovforslag, der er
fremsat den 4. december 2019 (L 82), som har til formål at udmønte dele af aftalen.
1.
SEP Sønderjylland bemærker, at lovforslaget om omlægning af beskatning af over-
skudsvarme er kontraproduktivt for 2030-målet, da lovforslaget ikke bidrager til tilstræk-
kelig udnyttelse af overskudsvarme. Særligt kan genbrug af overskudsvarme fra store da-
tacentre bidrage til opfyldelsen af målet om en reduktion af CO
2
-udledningen med 70 pct.
i 2030, og med klimadagsordenens alvor skal der ikke længere være plads til, at varme går
tabt, når det kan afløse brugen af biomasse og gas.
Kommentar
Det er væsentligt at overveje alle tiltag, hvis 70 pct.-målsætningen i 2030 skal opnås på
den mest omkostningseffektive måde. Udnyttelse af overskudsvarme kan være et vigtigt
bidrag hertil, men skal ses i sammenhæng med den øvrige varmesektor, hvor VE-andelen
i fjernvarmen er stigende frem mod 2030. Potentialet, for at overskudsvarme erstatter
fossile brændsler, bliver dermed mindre over tid. CO
2
-effekterne ved øget udnyttelse af
overskudsvarme er således beskedne frem mod 2030.
Frem mod 2030 kan overskudsvarme dog fremrykke udfasningen af fossile brændsler.
Regeringen ønsker at skabe sikkerhed om allerede igangsatte overskudsvarmeprojekter,
og lovforslaget indeholder derfor en overgangsordning, så eksisterende leverancer af
overskudsvarme kan fortsætte på de nugældende regler i en overgangsperiode, hvis der er
sket en leverance af overskudsvarme senest den 31. december 2020.
2.
SEP Sønderjylland opfordrer til, at det fremsatte lovforslag ændres, så det fremmer
genbrug af overskudsvarme, der ikke modtager vederlag for varmen.
Kommentar
Det er i aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme aftalt, at overskudsvarmeafgiften
skal ændres fra en vederlagsbeskatning til en fast afgift på 25 kr. pr. GJ (2018-priser). Bag-
grunden for omlægningen er bl.a., at den nugældende vederlagsbeskatning giver anledning
til usikkerhed i relation til, hvilke omkostninger, der skal medregnes i vederlaget, som gør
afgiften vanskelig at administrere og giver usikre rammevilkår i forhold til at investere i
udnyttelsen af overskudsvarme. Særlige satser for overskudsvarme, der leveres vederlags-
frit, vil udgøre en variant af vederlagsreglen, som netop foreslås afskaffet. En differentie-
ring af afgiften vil desuden indebære et mindreprovenu.
Side 2 af 3
L 82 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/11-19 fra SEP Sønderjylland og Viborg Fjernvarme om bemærkninger til lovforslag om genbrug af overskudsvarme, til skatteministeren
2134964_0003.png
De aftalte afgiftssatser for overskudsvarme skal desuden ses i sammenhæng med lempel-
serne af elvarmeafgiften og udfasningen af PSO-afgiften, hvilket bidrager til at fremme
eldrevne varmepumper, herunder til udnyttelse af overskudsvarme.
Samlet skønnes lovforslaget at øge udnyttelsen af overskudsvarme. Det er aftalt, at effek-
ten af omlægningen evalueres to år efter ikrafttrædelse.
Side 3 af 3