Skatteudvalget 2019-20
L 82 Bilag 9
Offentligt
2136981_0001.png
Til ordførere på lovforslag L82 om overskudsvarme
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
Kære ordførere
Den 6. december 2019 blev et bredt flertal i Folketinget enige om en historisk ambitiøs
klimalov. Danmark skal inden 2030 reducere sit CO2-udslip med 70 pct. Det kræver, at vi
skruer på alle knapper, hvis vi skal i mål.
Rundt i Danmark produceres der masser af energi i supermarkeder og danske industri-
virksomheder i form af overskudsvarme. En energiform, der er lige så god som så mange
andre, men som alt for ofte ryger lige ud til gråspurvene. I Klimaloven står der, at den
grønne omstilling skal være omkostningseffektiv, og ifølge Klimarådet er overskudsvarme
netop dét. Et billigt og nødvendigt virkemiddel i den grønne omstilling.
Desværre afspejler overskudsvarmens grønne eller samfundsøkonomiske potentialer sig
ikke i L82. Lovforslaget vil, ifølge bemærkningerne, alene sikre en udnyttelse af over-
skudsvarmen på højest 30 pct., hvilket vi tvivler på og samtidig finder uambitiøst.
Energispild er dårligt for klimaet. Det er også dårligt for samfundsøkonomien. Det er
uholdbart, at fjernvarmeselskaberne skal ud at investere i produktionsanlæg for at produ-
cere energien to gange frem for at udnytte den energi, der allerede står til rådighed.
Politisk bør brugen af uudnyttet energi fremmes frem for modarbejdes. Modarbejdelse vil
dog være konsekvensen af L82. Det er således heller ikke vores opfattelse, at den nye
aftale og lovforslaget udgør en forenkling af reglerne. Tværtom lægger aftalen op til yder-
ligere administrative barrierer ikke mindst på grund af den kommende certificeringsord-
ning.
Dansk Fjernvarme opfordrer til at:
1. Udskyde lovbehandlingen af forslaget indtil der kommer afklaring på de kom-
mende klimahandlingsplaner og dermed en afklaring på fjernvarmens rolle i frem-
tidens energisystem.
2. Afskaffe beskatningen af vederlagsfri overskudsvarme.
3. Indføre bagatelgrænse for afgifts- og certificeringsordning
17. januar 2020
Side 1/3
L 82 - 2019-20 - Bilag 9: Meddelelse om materiale fra Dansk Fjernvarmes foretræde for Skatteudvalget den 16. januar 2020
2136981_0002.png
Selvom intentionerne uden tvivl er gode, så er det vores opfattelse, at debatten og for-
handlingerne om øget udnyttelse af overskudsvarme mere har handlet om at sikre pro-
venu i statskassen frem for at udnytte overskudsvarmen bedre. Dette synspunkt har vi
gentagne gange imødekommet i analyser af konsekvenser ved øget udnyttelse af over-
skudsvarme, der vil generere øgede indtægter fra brug af el til varmepumper. Alternativet
er, at de afgiftsbelagte fossile brændsler under alle omstændigheder vil blive udfaset af
hensyn til den grønne omstilling, hvorfor staten vil miste sine indtægter alligevel. Ved at
sikre øget udnyttelse af overskudsvarme vil staten til gengæld sikre provenuet fra el.
Vi håber, I vil tage velvilligt imod vores opfordring, der imidlertid ikke er en udtømmende
oversigt over de justeringer, vi mener, der bør ske i forhold til den videre lovbehandling.
Vi stiller os naturligvis også til rådighed for uddybning, besvarelse af spørgsmål eller an-
det, der kan fremme reel øget udnyttelse af overskudsvarme.
Side 2/3
Med venlig hilsen
Kim Mortensen
Direktør
Dansk Fjernvarme
[email protected]
Mobil 45 40 21 22 20
Uddybning af Dansk Fjernvarmes forslag
1. Udskyd lovbehandling af forslaget indtil, der kommer afklaring på de kom-
mende klimahandlingsplaner og dermed en afklaring på fjernvarmens rolle i
fremtidens energisystem.
Overskudsvarme vil i 2030 kunne udgøre 10 pct. af det samlede fjernvarmefor-
brug. Det nuværende lovforslag bidrager ikke til at indfri dette potentiale, da langt
hovedparten af overskudsvarmeprojekterne kommer til at opleve stigende afgift
på udnyttelsen af overskudsvarme. Det er rigtigt, at selve afgiftssatsen bliver æn-
dret fra at være en vederlagsafgift på 33 pct. til at blive en fast afgift på 25 kr. pr.
GJ (2018-priser) og en lavere afgift på 10 kr. pr. GJ (2018-priser) for certificeret
overskudsvarme.
L 82 - 2019-20 - Bilag 9: Meddelelse om materiale fra Dansk Fjernvarmes foretræde for Skatteudvalget den 16. januar 2020
2136981_0003.png
I praksis betyder det, at al overskudsvarme fremover bliver beskattet, inkl. i de til-
fælde hvor varmen foræres væk og/eller sælges til en attraktiv pris, fordi varmele-
verandøren ikke har interesse i varmen. For energisektoren er det derfor svært
at se de kommende afgifter som andet end en forhøjelse af afgifterne, der der-
med reducerer interessen i at videregive den til opvarmningsformål. Alternativet
for industrien er derfor at spilde varmen, hvilket kan gøres afgiftsfrit.
2. Afskaf beskatning af vederlagsfri overskudsvarme
Grundlæggende mener vi ikke, at der bør være afgift på udnyttelse af overskuds-
varme. I fald, der ikke politisk vilje til at fjerne den helt, bør den som minimum
fjernes for de varmeleverandører, der ikke har økonomisk gevinst ved at af-
hænde varmen til opvarmningsformål. For en lang række virksomheder, herunder
datacentre, er varmen alene et spildprodukt, de vil skulle af med under alle om-
stændigheder. Særligt for datacentre er overskudsvarmen så stor en belastning
for deres forretning, at de, uafhængigt af om de har en aftale med et lokalt fjern-
varmeselskab, investerer i bortskaffelsen af varmen. De forærer med andre ord
ikke varmen bort for at slippe for at investere i køling af deres kerneydelser.
For de mange selskaber, der i dag og fremadrettet ønsker at forære varmen væk,
vil den nye afgift, certificeret eller ej, blive opfattet som en ekstra afgift, der bela-
ster deres konkurrenceevne. Det er derfor vores anbefaling, afgiften helt bør fjer-
nes for de virksomheder, der forærer varmen bort til opvarmningsformål.
3. Indfør bagatelgrænse for afgifts- og certificeringsordning
For en række virksomheder, herunder især supermarkeder, ligger der et stort
uudnyttet potentiale i at udnytte overskudsvarmen fra bl.a. deres kølemontre.
Dette potentiale indfries imidlertid ikke, da der både i dag og i særlig grad fremad-
rettet med den nye lov, indføres endnu mere belastende administration og doku-
mentation overfor myndighederne. Det er imidlertid hverken den kommende af-
giftsforhøjelse eller usikkerheden ved den kommende certificerings- og prisregu-
leringsordning, der bremser. Første stopklods for at udnytte dette potentiale er
administration og dokumentation, da ethvert projekt
uanset størrelse
skal op-
fylde samme omfattende krav til dokumentation, revisorpåtegning etc.
Vi anbefaler derfor, at der indføres en bagatelgrænse for udnyttelse af over-
skudsvarme, så også de mindre virksomheder har mulighed for at skabe en bæ-
redygtig drift af deres virksomheder og forsyne nærtliggende beboelse med grøn
varme.
Side 3/3