Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20
L 81 , L 81 A , L 81 B
Offentligt
2145918_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
5. februar 2020
Besvarelse af spørgsmål 14 ad L 81 stillet af udvalget den 16. januar 2020
efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
Kan ministeren redegøre for, hvorfor det ikke er nødvendigt at ændre mil-
jøbeskyttelsesloven eller godkendelsesbekendtgørelsen for at sikre virk-
somhederne mod skærpede lugtvilkår?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for miljøministeren, som er ansvarlig for mil-
jøbeskyttelsesloven, godkendelsesbekendtgørelsen og lugtvejledningen.
Miljøministeren har oplyst mig følgende:
"Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, skal lovforslaget sikre,
at lugtvilkår for eksisterende produktionsvirksomheder, som fastsættes ef-
ter reglerne i miljøbeskyttelsesloven, ikke skal kunne skærpes alene som
følge af planlægning af og etablering af nye boliger. Med det forstås, at det
at der planlægges for eller etableres boliger i områder belastet af lugt, ikke
kan give anledning til skærpede lugtvilkår for eksisterende produktions-
virksomheder med uændrede aktiviteter.
De vejledende grænseværdier for lugt fremgår hverken af miljøbeskyttel-
sesloven eller af miljøgodkendelsesbekendtgørelsen, men af Miljøstyrel-
sens lugtvejledning. Vejledningen anvendes, når miljømyndighederne fast-
lægger virksomhedernes lugtvilkår. Den foreslåede ændring af planloven
betyder, at beskyttelsesniveauet for boliger på de udlagte arealer sænkes
med hensyn til lugt således, at beboere må tåle en stærkere lugt end nor-
malt, hvilket også er redegjort for i lovforslagets bemærkninger.
Miljøstyrelsens lugtvejledning vil som opfølgning på planlovsændringen
blive suppleret med vejledende tekst om lugt fra eksisterende produktions-
virksomheder i boligområder, der er lokalplanlagt med erhvervsministe-
rens tilladelse på lugtbelastede arealer, så det udtrykkeligt fremgår, at der
i medfør af planlovens bestemmelser gælder et sænket beskyttelsesniveau
for lugt for sådanne udlagte arealer. Af lugtvejledningen vil det således
udtrykkeligt fremgå, hvordan eksisterende produktionsvirksomheder skal
reguleres i forhold til planlovens regler om, at der kan planlægges for bo-
liger på arealer, der er belastet af lugt, således at lokalplanen og boliger
opført efter lokalplanen ikke vil medføre, at eksisterende produktionsvirk-
somheder i området med igangværende aktiviteter, alene på grund af boli-
gerne, vil blive pålagt udgifter til lugtbegrænsende tiltag, som de ikke ellers
ville være blevet pålagt, med henblik på fremadrettet at skulle overholde
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 81b - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm., om der med en lugtemission vil være tale om en væsentlig forurening i henhold til miljøbeskyttelsesloven, til erhvervsministeren
2/2
de vejledende lugtgrænser. Med dette forstås, at eksisterende produktions-
virksomheder ikke vil kunne forhindres i en uændret fortsættelse af deres
aktiviteter fsva. lugt alene med henvisning til, at der er etableret boliger.
Der er en årelang praksis for, at Miljøstyrelsens vejledninger og således
også lugtvejledningen lægges til grund, når miljømyndighederne træffer
afgørelser om miljøgodkendelser eller påbud efter miljøbeskyttelsesloven.
Ligeledes er der en årelang praksis for, at klagenævn (Miljø- og Fødevare-
klagenævnet) og domstolene lægger vejledningerne til grund, når de træf-
fer afgørelse eller kendelse. Med ovenstående skal forstås, at klagenævn
(Miljø- og Fødevareklagenævnet) og domstolene tager udgangspunkt i
lugtvejledningen som fortolkningsbidrag ved vurderingen af, om der er tale
om væsentlig forurening. Det bemærkes desuden, at klagenævn (Miljø- og
Fødevareklagenævnet) og domstolene, vil anvende forarbejderne til loven,
og i dette tilfælde også L 81, som fortolkningsbidrag, når de træffer afgø-
relse eller kendelse. Af bemærkningerne til L 81 fremgår netop, at ”det er
ikke hensigten med lovændringen, at lugtvilkår for virksomheder, som
fastsættes efter reglerne i miljøbeskyttelsesloven, skal kunne skærpes alene
som følge af planlægning af og etablering af boliger”.
Hensigten er således, at miljømyndighederne ikke alene på grundlag af
etablering af boliger på udlagte arealer skal kunne skærpe vilkårene for
lugt for en eksisterende produktionsvirksomhed med uændrede aktiviteter,
selv om de vejledende grænseværdier overskrides.
Jeg skal i øvrigt henvise til besvarelsen af spørgsmål 11 og 15 ad L 81 hvor
lovændringens betydning for eksisterende produktionsvirksomheder be-
svares."
Med venlig hilsen
Simon Kollerup